Firma Stihl od lat organizuje wiosną doroczną międzynarodową konferencję prasową. Za nami podsumowanie 2024 roku, w którym dziennikarze z całego świata mogli uczestniczyć w siedzibie firmy w Waiblingen oraz online.
W konferencji ze strony firmy Stihl uczestniczyli: Michael Traub, prezes zarządu Stihl, Ingrid Jägering, członek zarządu ds. finansów i IT, oraz Michael Schattenmann, wiceprezes ds. komunikacji korporacyjnej i PR. Michael Traub sprawujący funkcję prezesa zarządu Stihl od 1 lutego 2022 r., po powitaniu uczestników od razu przeszedł do konkretów – Grupa Stihl zwiększyła w 2024 r. sprzedaż do 5,33 mld euro, co stanowi wzrost o 1,1% w porównaniu z rokiem poprzednim (2023 – 5,27 mld euro). Pomimo roku naznaczonego ograniczonymi wydatkami konsumpcyjnymi, niepewnością geopolityczną i regionalnymi różnicami w rozwoju gospodarczym, sprzedaż w 2024 r. była znacznie powyżej poziomu sprzed pandemii. Jako wiodący producent pilarek łańcuchowych i urządzeń ogrodowych wygenerowaliśmy ponad 90% swoich obrotów poza rodzimym rynkiem niemieckim.
Wzrost wskaźnika kapitałów własnych Grupy Stihl z 66% do 69% świadczy o stabilności finansowej tej rodzinnej firmy. Poprawiła się również płynność, a wszystkie inwestycje Grupy nadal były finansowane z własnych środków pieniężnych i ich ekwiwalentów. – Mamy stabilną pozycję na światowych rynkach, dlatego napędzamy transformację naszej firmy z mocnej pozycji – podkreślił Michael Traub, prezentując dane roczne za 2024 rok. – Mimo trudności gospodarczych pozostajemy strategicznie skoncentrowani i nadal inwestujemy w przyszłościowe technologie, innowacyjne rozwiązania produktowe oraz rozwój naszej globalnej sprzedaży i produkcji.
Sytuacja na rynkach światowych
W kolejnej części wystąpienia Michael Traub przybliżył sytuację Grupy Stihl na rynkach światowych. W 2024 r. następował rozwój rynku globalnego – zróżnicowany regionalnie, ale skoncentrowany strategicznie. Podobnie jak w ubiegłym roku Ameryka Północna pozostała największym rynkiem dla marki Stihl, odpowiadając za ok. 1⁄3 całkowitej sprzedaży. Pomimo słabego otoczenia konsumenckiego firma obroniła swój udział w rynku przede wszystkim poprzez rozbudowę lokalnej sieci dealerskiej. Z kolei w Ameryce Łacińskiej połączenie niepewności politycznej, ekstremalnych warunków pogodowych i spowolnienia gospodarczego miało negatywny wpływ na rozwój biznesu. – W szczególności Argentyna odnotowała dwucyfrowy spadek sprzedaży. Widzimy jednak pierwsze oznaki ożywienia gospodarczego i spodziewamy się, że popyt wzrośnie w bieżącym roku – zauważył Michael Traub. Na sytuację w Europie Zachodniej wpływały słabe nastroje konsumenckie i spowolnienie w sektorze budowlanym, które zdecydowanie wpłynęły na sprzedaż w pierwszej połowie roku. Jednak sprzyjające warunki pogodowe i ukierunkowane inicjatywy sprzedażowe napędzały silny popyt w drugiej połowie roku, zwłaszcza w Wielkiej Brytanii, gdzie Stihl zarejestrował dwucyfrowy wzrost. Rynek niemiecki również wypadł powyżej średniej.
Europa Wschodnia pozostawała pod presją, przede wszystkim ze względu na konsekwencje wojny w Ukrainie. To wymagający rynek, ale w ciągu roku zauważalna była tendencja ożywienia zakupowego.
Afryka rozwijała się pozytywnie. Dwucyfrowy wzrost sprzedaży utwierdził markę Stihl w realizacji planów o ukierunkowanych inwestycjach dotyczących utworzenia kilku spółek zależnych na tym kontynencie.
W Azji popyt ponownie wzrósł (po spadku w 2023 r.), szczególnie w Chinach, które nadal zyskują na znaczeniu zarówno jako rynek produkcyjny, jak i rynek zbytu. W Indiach również odnotowano solidny wzrost.
Transformacja w kierunku technologii akumulatorowej
Produkty zasilane akumulatorowo stanowiły 25% całkowitej sprzedaży jednostkowej w 2024 r., co odzwierciedla ich rosnące znaczenie w portfolio marki (w 2023 r. były to 24%, a w 2022 r. – 20%). Urządzenia akumulatorowe obecnie dominują w sprzedaży w Europie Zachodniej, podczas gdy inne regiony nadrabiają zaległości w różnym tempie. Na przykład w Niemczech i Szwajcarii urządzenia akumulatorowe stanowią ok. 60% sprzedaży jednostkowej. W krajach Skandynawii, Beneluksu czy Austrii około połowa wszystkich sprzedawanych produktów Stihl zasilana jest akumulatorowo. – Przejście na zasilanie akumulatorowe jest decydującym krokiem w kierunku zapewnienia naszej pozycji lidera technologicznego – podkreślił Traub. – Intensywnie inwestujemy w rozwój wysokowydajnych rozwiązań akumulatorowych i wspierającej ich infrastruktury ładowania, dzięki czemu spełniamy zmieniające się oczekiwania naszej globalnej bazy klientów – rozwijał prezes zarządu.
Inwestycje jako zabezpieczenie przyszłości
W 2024 r. Stihl zainwestował z funduszy własnych 349 mln euro na całym świecie, z czego 133 mln euro przeznaczono, zgodnie z planem, na spółkę założycielską w Niemczech, obejmującą produkcję silników EC i nowy budynek serwisowy w Waiblingen. Na arenie międzynarodowej skoncentrowano się na rozszerzeniu produkcji akumulatorów w USA poprzez ukończenie zakładu o powierzchni 7800 m² w Virginia Beach w stanie Wirginia. Podobnie w Rumunii, gdzie zainwestowano ponad 100 mln euro w nowy zakład w Oradei. Otwarcie rumuńskiego zakładu zaplanowano na październik br. i ma on być ważnym ośrodkiem produkcji urządzeń akumulatorowych i akumulatorów.
Ciągły rozwój w siedzibie głównej
Spółka założycielska wygenerowała w 2024 r. sprzedaż w wysokości 1,63 mld euro (2023: 1,58 mld euro). Na dzień 31 grudnia 2024 r. zatrudniała 6064 osoby (2023: 6003), co stanowi umiarkowany wzrost. Przejście z produktów spalinowych na akumulatorowe wymaga licznych modernizacji zarówno w obszarze produkcji, jak i administracji. – Kształtujemy nasze lokalizacje w regionie z poczuciem proporcji i odpowiedzialności – zaznaczył Michael Traub. – Kupując pobliski teren przemysłowy w Waiblingen, Stihl tworzy przestrzeń do konsolidacji rozproszonych powierzchni biurowych i administracyjnych. Selektywne przenoszenie produkcji w obrębie regionu jest możliwe, ale nie jest to naszym głównym celem. Staramy się dostosowywać strukturę kosztów i personelu do prognoz spowolnienia wzrostu, aby zapewnić sobie długoterminową konkurencyjność w Niemczech. Nasz program optymalizacji kosztów, który wiąże się również ze zmianami w centrali, będzie realizowany co najmniej do końca 2026 r. – informował Traub.
Nowości zorientowane na klienta
Jak zapewniano podczas konferencji, Stihl nadal będzie starać się dawać przykład doskonałości technologicznej i zrozumienia rynku. Ostatnie nowości tego producenta skierowane są zarówno do użytkowników profesjonalnych, jak i wymagających konsumentów prywatnych. Co przygotowano w sektorze profesjonalnym? Są to m.in. akumulatorowa dmuchawa plecakowa BRA 500, ktora zachęca do nabycia maksymalną i stałą siłą nadmuchu do 32 N, cichą pracą i ergonomiczną konstrukcją, która idealnie sprawdzi się w miejscach wrażliwych na hałas, w ogrodnictwie i architekturze krajobrazu. Akumulatorowe nożyce do żywopłotu HSA 140 z kolei zapewniają stałą prędkość skoku nawet przy dużych obciążeniach. Niski poziom wibracji i cicha praca sprawiają, że świetnie nadają się do profesjonalnej pracy bez ochrony słuchu, również w obszarach wrażliwych na hałas. Poręczna przecinarka akumulatorowa GTA 40 spełnia najwyższe wymagania do specjalistycznych zastosowań w profesjonalnej pielęgnacji drzew.
Dla użytkowników prywatnych Stihl przygotował nową pilarkę łańcuchową MSA 80 z systemem akumulatorowym AK, która łączy w sobie doskonałą wydajność cięcia i lekką konstrukcję – jest idealna do prac związanych z przycinaniem wokół domu. W ofercie znalazła się także kosa FSA 110, która skłania do zakupu wysoką wydajnością, niską wagą oraz praktycznym i bezproblemowym systemem szybkiej wymiany głowicy koszącej.
Przewidywania i plany
Dyrektor generalny Michael Traub przewiduje umiarkowany jednocyfrowy wzrost przychodów w ciągu najbliższych kilku lat, który będzie obarczony silną presją konkurencyjną i transformacyjną. Stihl stawia czoła tym wyzwaniom dzięki strategicznej przejrzystości, dyscyplinie inwestycyjnej i realizacji opartej na innowacjach. Do głównych czynników sukcesu nadal należeć będzie zorientowanie na klienta, ciągły postęp technologiczny i konsekwentne rozszerzanie globalnej obecności firmy. – Nasi klienci, dealerzy i pracownicy na całym świecie wiedzą jedno: Stihl jest synonimem niezawodności, celowych inwestycji i konsekwentnego podejścia do kształtowania naszej drogi. Jesteśmy firmą w okresie transformacji, a jednocześnie firmą o głęboko zakorzenionych wartościach i jasnej misji, aby ułatwić ludziom na całym świecie pracę z naturą i w naturze – z przekonaniem konkludował Traub.
Konferencja zakończyła się panelem, podczas którego dziennikarze z całego świata mieli możliwość zadawania pytań.