
Kiedy chcemy kupić używane auto i rozpoczynamy poszukiwania, w pierwszej kolejności ograniczamy się kwotą, którą możemy przeznaczyć na pojazd, w drugiej – określamy rocznik wymarzonego samochodu i dopiero potem analizujemy jego przebieg w ofertach. Często, jeśli jest on wysoki, budzi to nasz niepokój, zbyt niski z kolei wywołuje podejrzenia o manipulacje przy drogomierzu. Jak to więc jest z tymi przebiegami – wierzyć im czy nie? Artykuł ukazał się w numerze 1/2023 „Lasu Polskiego”.
Średni przebieg oferowanych na sprzedaż aut używanych w Polsce jest w przedziale 200–300 tys. km, dotyczy to ok. 1/3 pojazdów wystawianych w ogłoszeniach motoryzacyjnych w 2022 roku. Jest to wynik podobny do ubiegłych lat, dla porównania w 2019 r. było to 32 %, w 2020 r. – 29%, a w 2021 r. – 28%. Należy odnotować, że powszechnie oferowane są również pojazdy, w których licznik wskazuje 150–200 tys. km, w 2022 r. stanowią one ok. 27% rynku. Według raportu Rankomatu osoby poszukujące ubezpieczenia najczęściej podają przebieg auta w przedziale od 151 tys. do 250 tys. km i jest to 42,3% ogółu. Średni przebieg pojazdów w Polsce wynosi 190 tys. km (dane na podstawie deklaracji użytkowników zebranych przez portal rankomat.pl). Najwyższym przebiegiem charakteryzują się pojazdy jeżdżące po województwie warmińsko-mazurskim, ich średni przebieg to 210 tys. km. Najmniejszy mają auta należące do kierowców z woj. małopolskiego (177 tys. km).
Przebieg roczny
Przeciętny roczny przebieg auta w naszym kraju to 8607 km. Statystyki wykazują, żepod względem średniego rocznego przebiegu polscy kierowcy ustępują tym z krajów zachodnich (Austria – 13 699 km, Niemcy – 13 602 km, Holandia – 12 849 km), a także są znacznie poniżej średniej unijnej wynoszącej 11 313 km. Jednak jeśli weźmiemy pod uwagę liczbę „martwych dusz” wśród aut, możemy urealnić średni roczny przebieg auta w Polsce do ok. 9500 km. W latach 2000–20 w całej UE średni roczny przebieg zmniejszył się o prawie 13%, spadając z 12 997 km do 11 313 km. Największe spadki, o nawet 20%, zanotowano w tym czasie w Finlandii, Grecji, Portugalii i we Włoszech. Nieco mniejsze różnice, ale wciążz wyraźną tendencją spadkową, wystąpiły w Holandii, Francji, Hiszpanii czy Niemczech. Dla odmiany Polska i Chorwacja zanotowały na przestrzeni 20 lat wzrost średniego przebiegu – w Polsce o 14%: z 7577 km w 2000 r. do 8607 km w 2020 roku. Wpływ na wzrost rocznego przebiegu, oprócz większej dostępności aut, ma fakt, że Polska jest jednym z europejskich liderów w zmniejszaniu udziału komunikacji publicznej w ogólnym transporcie osób. W 2000 r. transport publiczny generował ponad 40% całego ruchu pasażerskiego w Polsce, a na początku roku 2020 ten udział spadł do zaledwie 20,4%. Rola transportu publicznego spada, a w jego miejsce pojawia się coraz więcej łatwo dostępnych (często starych) samochodów osobowych, a to w konsekwencji prowadzi również do stopniowego wzrostu ich średniego rocznego przebiegu.
Weryfikacja przebiegu
Auto zarejestrowane w Polsce możemy sprawdzić na stronie „Historia Pojazdu”, jest to usługa realizowana przez Ministerstwo Cyfryzacji dla wszystkich, którzy planują zakup używanego samochodu, motocyklu lub innego pojazdu zarejestrowanego w Polsce. Dane otrzymywane dzięki tej usłudze mogą pomóc w ocenie stanu technicznego pojazdu oraz potwierdzeniu wiarygodności oferty sprzedawcy. Informacje o pojeździe otrzymuje się całkowicie bezpłatnie. Sprawdzimy tu odczyt drogomierza zarejestrowanego podczas badań technicznych, należy pamiętać, że w Centralnej Ewidencji Pojazdów gromadzi się informacje o odczycie drogomierza począwszy od 2014 roku. Auta zagraniczne możemy sprawdzić za pomocą bezpłatnej e-usługi „Historia Pojazdu”, lecz uzyskamy tu kilka podstawowych faktów bez wielu istotnych szczegółów. Jeżeli dysponujemy wyłącznie numerem VIN auta zagranicznego, to możemy skorzystać z oferty komercyjnych dostawców informacji o historii pojazdów (koszt raportu od 40–50 zł). Do najpopularniejszych firm należą:
- autoDNA – to jedna z największych baz gromadzących dane o używanych pojazdach. Aby zapewnić użytkownikom dostęp do aktualnych informacji, autoDNA współpracuje z wieloma firmami specjalizującymi się w weryfikacji aut używanych.
- Autobaza.pl – za jej pośrednictwem oprócz aut z Niemiec można sprawdzić używane samochody m.in. z Holandii czy Belgii. Na stronie serwisu można też znaleźć wskazówki dotyczące tego, jak czytać raporty.
Podsumowanie
Stosunkowo wysokie przeciętne przebiegi aut w Polsce wynikają m.in. z faktu, że pojazdy na naszych drogach mają średnio ponad 14 lat, a w Niemczech lub we Francji są to najczęściej pojazdy 10-letnie. Należy zwrócić uwagę na to, że od czasu gromadzenia danych (2014 r.) w CEPiK-u znacząco wzrósł podawany przez sprzedających przebieg aut, szczególnie aut z przedziału 10–14 lat. Dziesięć lat temu najczęściej podawanym przebiegiem było 180–200 tys. km, obecnie auta w tym samym wieku mają podany przebieg 220–270 tys. km. Kwestia „kręconych” liczników staje się w Polsce coraz rzadsza, jednak nadal zdarzają się próby cofania liczników sprowadzonych aut przed ich rejestracją w Polsce. Dlatego warto przed zakupem auta sprawdzić jego numer VIN nawet w płatnym serwisie, kilkadziesiąt złotych nie stanowi fortuny przy aucie za wartym 30–40 (i więcej) tys. zł. Miłym dodatkiem do auta sprowadzanego z zagranicy będzie komplet dokumentów potwierdzających przebieg, wykonywanie przeglądów, faktury za naprawy itp. Należy też mieć świadomość, że większość z nas przywiązuje ogromną wagę do kwestii przebiegu, utożsamiając ten parametr ze stopniem wyeksploatowania i stanem technicznym pojazdu. Nie zawsze jest to słuszne podejście, znacznie ważniejszy od wskazań licznika jest bowiem sposób eksploatacji i faktyczny stan auta, a o tym powie nam uczciwie wykonany przegląd auta w stacji diagnostycznej. Właściwie użytkowany i serwisowany pojazd z przebiegiem 300 tys. km. może być znacznie lepszą ofertą niż zaniedbany egzemplarz, który przejechał zaledwie połowę tego dystansu. Pamiętajmy też, że zdarzają się auta z małym przebiegiem, wręcz niepasującym do rocznika, sam miałem szczęście sprowadzić w ubiegłym roku auto 4×4 z 2006 r. z oryginalnym przebiegiem 137 tys. km; niestety coraz rzadziej tak bywa.
Pozdrawiam terenowo.
Sebastian Kołacz
Uwagi, sugestie lub zapotrzebowanie na tematy proszę kierować na adres:
Fot. Sebastian Kołacz