Liny holownicze – rodzaje i zastosowanie

1 czerwca 2021 08:29 2021 Wersja do druku

Istnieje wiele lin, które ułatwiają wydostanie się z opresji i jazdę poza asfaltem. Można je podzielić na różne rodzaje, dlatego przybliżę je w dzisiejszym artykule. Ułatwi to wybór przy zakupie tego ważnego dla terenowca „drobiazgu”, tak pomocnego w sytuacjach kryzysowych.


Artykuł ukazał się w numerze 3/2021 "Lasu Polskiego". Nabyć go można tutaj.


Rodzaje lin

Mamy różne rodzaje lin:

• lina holownicza pleciona – wykonana jest z odpowiednio skręconych włókien polipropylenowych (rzadko naturalnych). Kupimy ją wszędzie, praktycznie w każdym supermarkecie i na większości stacji benzynowych. Ze względu na niską cenę cieszy się dużym popytem wśród kierowców. Posiada jednak swoje wady, które występują zwłaszcza w przypadku najtańszych modeli – mogą pojawić się problemy z jej wytrzymałością przy przeciążeniach towarzyszących holowaniu, dodatkowo wyciąganie „zakopanego” auta szybko doprowadza do jej zerwania, gdyż jest mało odporna na szarpanie i rozciąganie. W efekcie pro-dukt może się zerwać, stwarzając tym samym niebezpieczeństwo na drodze. Są również podatne na szkodliwe działanie czynników atmosferycznych, w tym deszczu, który może osłabić konstrukcję linki. Po użyciu linki w trudnych warunkach pogodowych, musimy koniecznie ją wysuszyć (wypłukać z błota), zanim włożymy ją do bagażnika. Zakup liny renomowanej marki o wyższej wytrzymałości zapewni nam optymalny stopień bezpieczeństwa.

• lina holownicza elastyczna – z uwagi na możliwość rozciągania się pod zwiększonym obciążeniem często nazywana jest dynamiczną. Tak naprawdę zwiększa ona swoje rozmiary o kilka lub kilkanaście procent (do kilkudziesięciu cm). To niewielkie rozciągnięcie pozwala jednak zwiększyć wytrzymałość i odporność linki na różnorodne obciążenia podczas holowania i ułatwia wykorzystanie jej przy wyciąganiu drugiego auta z opresji. Wpływa to dodatnio na jej żywotność, holowanie jest bezpieczniejsze, a jazda jest bardziej komfortowa. Znacząco ułatwia ruszanie, które przebiega łagodniej niż w przypadku zastosowania liny plecionej, oraz hamowanie – lina mniej się plącze. Produkt amortyzuje także mniejsze szarpnięcia.

• lina holownicza stalowa – jej cechą charakterystyczną jest sztywność, która pozwala na zastosowanie produktu podczas holowania w warunkach dużego obciążenia. Stosuje się ją jednak zazwyczaj do awaryjnego holowania samochodów ciężarowych. Co do zasady nie używajmy jej do ratowania z opresji naszych aut.

• lina holownicza kinetyczna – to jedna z najdroższych linek dostępnych na rynku, jej cena może sięgać nawet kilkuset złotych – w zależności od grubości i długości produktu. Do jej produkcji używa się poliamidu charakteryzującego się wysoką rozciągliwością oraz odpornością na zerwanie pod dużym obciążeniem. Zapewnia bowiem rozciągliwość sięgającą aż 30% i jest stosunkowo lekka, dzięki czemu jest to lina najbardziej przydatna podczas dynamicznego wydobywania aut z błota, rowów czy zasp, jest zatem przeznaczona dla nas. Co do zasady nie nadaje się do klasycznego holowania samo-chodów osobowych po asfalcie, gdyż jej rozciągliwość negatywnie wpływa na sterowność holowanego auta, utrudnia potencjalne ruszanie na skrzyżowaniach (rozciągliwość), co negatywnie przekłada się na bezpieczeństwo na drodze.

• pas holowniczy – do jego produkcji używa się taśm poliestrowych. Produkt charakteryzuje się dużą wytrzymałością, przez co ryzyko zerwania podczas holowania jest mniejsze. Dzięki solidnemu wykonaniu i odporności na uszkodzenia mechaniczne z powodzeniem można go stosować do bezpiecznego holowania aut osobowych. Oprócz niewielkiej rozciągliwości, która zwiększa wytrzymałość pasa, jego cechą charakterystyczną są również kompaktowe roz-miary, dzięki czemu zajmie mało miejsca w bagażniku.

• pas kinetyczny – posiada właściwości zbliżone do liny kinetycznej, jednak jego rozciągliwość wynosi przeciętnie do 20%. Główne zalety to: odporność na warunki zewnętrzne, zajmowanie małej ilości miejsca.

 

Rodzaje zaczepów

Zakończenia lin możemy podzielić na dwa typy:

• zakończone hakami – uchwyty tego typu przypominają budową karabińczyki, stosowane są w wielu modelach tańszych lin holowniczych. Charakteryzują się niezbyt dużą wytrzymałości, ale są przydatne do typowego holowania uszkodzonego auta.

• zakończone „uszami” (pętlą) – dzięki stosownemu zawinięciu zaczepy tego typu przypominają uszy. Charakteryzuje je duża wytrzymałość i odporność na przeciążenia oraz uszkodzenia mechaniczne.

Z tych względów często spotyka się je w linach przeznaczonych do holowania samochodów terenowych, dostawczych i ciężarowych. Do podczepienia tego typu liny wykorzystujemy tzw. szekle, należy pamiętać o dobraniu stosownego rozmiaru umożliwiającego przełożenie jej przez ucho liny i zaczepu naszego auta. Tu również nie warto oszczędzać przy zakupie – tylko porządne wykonanie gwarantuje nam bezpieczeństwo i stosowną wytrzymałość.

 

Udźwig

Chcąc określić wymagany przez nas udźwig, jaki powinna mieć kupowana lina holownicza, należy znać masę naszego pojazdu. Podstawowa zasada mówi, że lina holownicza do danego samochodu powinna mieć udźwig co najmniej o tonę wyższą niż masa holowanego auta.

 

Długość

Zbyt krótka linka sprawi, że kierowca pojazdu holowanego będzie miał mało czasu na reakcję ze względu słabą widoczność i ograniczony czas reakcji. Niebezpieczeństwo na drodze stwarzać może jednak również długa lina, gdyż innym uczestnikom ruchu tak złączone pojazdy trudniej jest wyprzedzać, dodatkowo utrudnia to manewrowanie na skrzyżowaniach. Standardową zalecaną długością jest 4–6 m.

 

Mocowanie

Co do zasady należy wykorzystywać standardowe uchwyty holownicze zamontowane w naszych autach lub hak holowniczy. Gwarantuje to nam odpowiednie zamocowanie liny do ramy/nadwozia naszego auta. Montowanie dodatkowych mocowań holowniczych wymaga profesjonalnego podejścia do tematu, przy-spawanie uchwytu „na szybko” w słabszym miejscu bez zadbania o rozłożenie sił powstających przy wyciąganiu auta z opresji będzie skutkować jego zerwaniem, co w najlepszym wypadku skończy się na uszkodzeniu auta, ale w skrajnych przypadkach narazimy na szwank swoje zdrowie lub życie.

 

Bezpieczeństwo

Kilka podstawowych zasad podczas wyciągania auta:

- w samochodach mogą być jedynie kierowcy,

- w bezpośrednim otoczeniu, na „linii strzału” (owal o promieniu długości liny mierzony od miejsc mocowania), nie może być osoby postronnej,

- starajmy się szarpać większym autem małe, nie na odwrót,

- pierwsze szarpnięcie powinno być delikatne, dzięki temu można ocenić wytrzymałość połączenia aut oraz całą sytuację, w jakiej się znajdujemy,

- starajmy się wyciągać zakopane auto w linii prostej, nigdy pod ostrym kątem,

- omówmy system komunikacji („ruszaj”, „stop”),

- unikajmy najeżdżania na linę, skraca to jej żywotność i powoduje ryzyko owinięcia się liny wokół kół itp.,

- po „wyszarpnięciu” auta z opresji zatrzymajmy się, nie ciągnijmy uratowanego kolegi 100 metrów… Pozwoli to na ocenę potencjalnych strat.

 

Podsumowanie

Mam nadzieję, że kilka przytoczonych uwag pomoże Wam wybrać odpowiednią linę, którą warto mieć w bagażniku. Warto sprawić sobie prezent w postaci tak pomocnego gadżetu, ponieważ z reguły każdy z nas, prędzej czy później, znajdzie się w opresji podczas wykonywania obowiązków służbowych (i nie tylko). Mimo wszystko życzę Wam jak najmniej takich sytuacji.

 

Sebastian Kołacz

Uwagi, sugestie lub zapotrzebowanie na tematy proszę kierować na adres: seba4x4@o2.pl