Elektro Parki – Pojazdy zeroemisyjne z dofinansowaniem

Emisja spalin zostanie ograniczona w najpiękniejszych i najcenniejszych przyrodniczo zakątkach Polski. Pomoże w tym nowy program priorytetowy NFOŚiGW pod nazwą „Elektro Parki – elektromobilność w parkach narodowych”. Przewiduje on dotacje do zakupu samochodów elektrycznych i stacji oraz punktów ładowania, które będą wykorzystywane w codziennej działalności.

W Polsce funkcjonują 23 parki narodowe; na tych wyjątkowo cennych terenach, gdzie nadzwyczajnie dba się o zachowanie piękna i wartości przyrody, ochronę siedlisk roślin i zwierząt, utrzymanie różnorodności biologicznej oraz zasobów przyrody nieożywionej i walorów krajobrazowych, emisja spalin szkodliwych dla ludzi i środowiska powinna być zmniejszona do minimum. Rozwiązaniem ma być praktyczne wdrożenie w parkach narodowych idei elektromobilności, a więc zastąpienie tradycyjnych samochodów spalinowych pojazdami o napędzie elektrycznym.

– Poprawa jakości powietrza poprzez ograniczenie emisji spalin to jeden ze strategicznych celów w polityce ekologicznej rządu – podkreśla wiceminister klimatu i środowiska Małgorzata Golińska. – Skoro stawiamy na rozwój zeroemisyjnego transportu w miastach, to jest rzeczą zupełnie oczywistą, że zależy nam również na ochronie skarbów polskiej przyrody, jakimi są parki narodowe. Chcemy, aby ich pracownicy w codziennej pracy mogli wykorzystywać ekologiczne pojazdy zeroemisyjne. Elektryfikacja taboru ograniczy zanieczyszczanie powietrza i poziom hałasu, a zarazem poprawi komfort pracy służb parkowych – dodaje wiceszefowa resortu.

Parki narodowe zamierzające kupić pojazdy zeroemisyjne, będą mogły ubiegać się w NFOŚiGW o bezzwrotne dotacje. Kwota alokacji sięgnie 16 mln zł pochodzących z Funduszu Niskoemisyjnego Transportu. Z tej puli ma być zakupionych ok. 80 pojazdów elektrycznych (samochodów osobowych, minivanów i SUV-ów) oraz 45 ładowarek do ich zasilania.

– Pieniądze z programu „Elektro Parki” pozwolą unowocześnić flotę samochodową, nadając jej ekologiczny charakter, zgodny z przesłaniem parków narodowych w zakresie ochrony polskiej przyrody – zauważa wiceprezes NFOŚiGW Artur Michalski. – Wprowadzenie zeroemisyjnych samochodów na parkowe szlaki to kolejny krok w stronę poprawy jakości powietrza w Polsce, co jest jednym z naszych priorytetów. Ograniczenie emisji szkodliwych związków na terenach stanowiących przyrodnicze bogactwo kraju i magnes dla wielu turystów ma szczególne, wręcz symboliczne znaczenie środowiskowe, a zarazem niebagatelny walor edukacyjny.

Program „Elektro Parki” będzie realizowany w latach 2022–23, a nabór wniosków odbywa się w trybie ciągłym do 31 grudnia 2022 r. lub do wyczerpania alokacji. Parki narodowe otrzymają z NFOŚiGW dotację w wysokości do 90% kosztów kwalifikowanych na zakup fabrycznie nowych pojazdów o napędzie elektrycznym wraz z wyposażeniem. Górną granicą wartości auta będzie 170 tys. zł dla „osobówek” i minivanów oraz 270 tys. zł dla SUV-ów. Pułap 90% kosztów kwalifikowanych ma dotyczyć również dotacji na zakup, budowę i montaż stacji ładowania. Co istotne, część tych ładowarek będzie ogólnodostępna, a turyści zyskają możliwość korzystania z nich bezpłatnie.

Zasady składania i rozpatrywania wniosków w programie „Elektro Parki – elektromobilność w parkach narodowych”, a także terminy i inne kwestie formalne są określone w regulaminie oraz ogłoszeniu o naborze dostępnych na stronie internetowej NFOŚiGW.

BaszA

Fot.: www.gov.pl