Szkielet nowych zasad

Nad nowelizacją zasad sprzedaży drewna pracuje zespół zadaniowy powołany zarządzeniem nr 5/2006 dyrektora generalnego. Prace powoli dobiegają końca, a przygotowywane na ich podstawie zarządzenie ma regulować sprzedaż drewna od początku 2007 roku. Niżej prezentujemy ogólne założenia wypracowane przez grupę ekspercką:

1. Podaż drewna wynika z zasad regulacji użytkowania głównego, dotychczasowego wykonania etatu użytkowania głównego lasu, zasady dążenia do równomierności realizacji cięć (z możliwą korektą in minus lub in plus, uzależnioną od cyklu koniunktury na rynku surowca drzewnego).
2. Każdy podmiot powinien mieć prawo ubiegania się o nabycie surowca drzewnego na jednolitych zasadach.
3. Dla przejrzystej współpracy jednostek LP i partnerów z przemysłu drzewnego przewiduje się utworzenie internetowego portalu leśno-drzewnego.
4. Powstanie Komisja Leśno-Drzewna jako organ opiniodawczo-doradczy dyrektora generalnego LP.
5. Skład Komisji będzie wyłaniany w wyborach obsługiwanych przez portal internetowy. Komisji będą przysługiwać istotne kompetencje, w tym ustalanie cen rażąco niskich i nadmiernie wygórowanych.
6. Zdefiniowano rynki właściwe, wypełniając podstawowy wymóg Ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów.
7. Przewidziano powszechną instytucję przyrzeczeń surowcowych udzielanych stałym i wiarygodnym nabywcom surowca drzewnego – z zastrzeżeniem, że realizacja przyrzeczenia uzależniona jest od tego, czy nie zakłóca ono uczciwej konkurencji.
8. Podstawowym trybem ustalania nabywców drewna będzie tryb, w którym przewidziano:
8.1. przedstawienie na stronach portalu leśno-drzewnego oferty sprzedaży przez nadleśnictwa (według grup handlowych), z zastrzeżeniem, że oferta ta powstaje z zastosowaniem obiektywnych procedur;
8.2. obłożenie przez potencjalnych nabywców drewna ofert sprzedaży ofertami zakupu;
8.3. dokonanie (według założeń metody analizy wartości) łącznej oceny oferenta oraz oferty, z zastrzeżeniem traktowania Komisji Leśno-Drzewnej jako grupy eksperckiej właściwej w sprawach ustalania wag poszczególnych kryteriów oceniających oferenta i oferty;
8.4. przeprowadzenie z użyciem aplikacji informatycznej trzystopniowej procedury rozpatrywania ofert:
a) redukcja drewna zapotrzebowanego na poszczególnych kierunkach zakupu (tj. z poszczególnych nadleśnictw), jeśli dany kierunek zostanie ,przeofertowany” redukcja będzie tym mniejsza, im większą ocenę otrzyma dana oferta zakupu,
b) przypis drewna do nabywców z kierunków ,przeofertowanych”, jeśli po redukcji na danym kierunku, o której mowa w lit. a) pojawi się drewno ,wolne”,
c) przypis drewna ,wolnego” ze wszystkich kierunków;
8.5. po zakończeniu procedury rozpatrywania ofert – możliwość negocjacji korekcyjnych między nabywcami.
9. Drewno, które nie zostanie zagospodarowane w wyniku ,zderzenia” ofert sprzedaży z ofertami zakupu, będzie ,przekazane” do zbycia w formie licytacji elektronicznej z użyciem aplikacji informatycznej e-drewno (podobnej do funkcjonującej już obecnie w poznańskiej RDLP). W trybie licytacji elektronicznej będzie sprzedawane każde drewno, pojawiające się w ciągu roku (np. w wyniku odstąpienia nabywców od umów, konieczności wykonania cięć sanitarnych).
10. Zarządzenie reguluje także w szczegółach zagadnienia dodatkowe: zawieranie i bieżące zarządzanie umowami sprzedaży, powstawanie planu sprzedaży, zbywanie drewna w przypadku klęsk żywiołowych, realizowanie spedycji i wywozu, skup drewna, kontrola wynikowa sprzedaży, szkolenia i prace wdrożeniowe dotyczące zasad sprzedaży, studium zgodności zasad sprzedaży z Ustawą o ochronie konkurencji i konsumentów.
Zatem formuła handlu drewnem zmieni się i będzie oparta na jednolitych zasadach obowiązujących w całym kraju, działających z wykorzystaniem Internetu. O finale prac nad nowymi zasadami będziemy informować na bieżąco.
Redakcja