
1 października w miejscowości Sobienie Szlacheckie odbyła się polska premiera Mitsubishi Outlander 2016. Jakie wrażenia wywołuje nowy model?
Całością działań związanych z premierą zajęła się firma MMCCar Poland z Warszawy. Na miejscu urządzono mini miasteczko Mitsubishi oraz udostępniono do testów kilka modeli Outlandera. Podczas rozlicznych konkursów można było poznać detale charakteryzujące nowy model i odróżniające go od poprzednika.

Przede wszystkim z zewnątrz rzuca się w oczy nowa „twarz” „Miśka” – nowo zaprojektowany chromowany grill i zderzak, fajne światła z efektem zmrużonych oczu (nowe, wąskie reflektory LED w standardzie), które wznosząc się, uzupełniają boczną linię nadwozia, co daje wizualne poczucie dynamiki. Po obu stronach umieszczono chromowane listwy, które wraz z reflektorami i tylnymi lampami powodują efekt niższego i szerszego auta. Tylne lampy zespolone opierają się na technologii LED i uzupełniają wykończony srebrnymi dodatkami tylny zderzak. Outlander 2016 oferuje nam dwukolorowe,18-calowe koła i dłuższą o 40 mm przednią część nadwozia. Przekonstruowano nawet lusterka boczne, by zmniejszyć hałas, wynikający z szumu powietrza podczas jazdy.

Wewnętrzu na pierwszy rzut oka wszystko wydaje się znajome, ale po chwili odczuwamy lepsze trzymanie przeprofilowanych foteli i kierownicę inaczej leżącą w dłoniach. Wpadają też w oko materiały wykończeniowe wyższej jakości. Po chwili jazdy dociera do nas najważniejsza zmiana – jest naprawdę cicho. W stosunku do poprzednika poczyniono w tym względzie wiele ulepszeń, m.in. zamontowano maty głuszące we wszystkich drzwiach, ścianach, bagażniku, podłodze oraz błotnikach i dachu auta. Dodatkowo postarano się o grubsze tylne szyby i zmodernizowaną technologię obróbki szkła w szybie czołowej i przednich bocznych. Dzięki tym zmianom docenimy system nagłośnienia Rockford Fosgate, dostosowany do wnętrza. Na obniżony poziom hałasu mają też wpływ modyfikacje nadwozia – usprawniona technologia spawania, wyższej jakości stal, dodatkowo zastosowano nawet tłumiki drgań, przenoszonych z przedniej i tylnej osi. Wg producenta nadwozie jest dwukrotnie sztywniejsze w stosunku do poprzedniego modelu (by obniżyć głośność we wnętrzu przekonstruowano nawet system klimatyzacji). Dopełnieniem tego wszystkiego jest oczywiście gama kolorów i trzeci, dostępny opcjonalnie, rząd siedzeń.
Silniki
Do napędu wykorzystywane są dwie jednostki napędowe – diesel i benzyna. Silnik benzynowy o pojemności 1998 cm3 generuje 150 KM przy 6000 obr./min i maksymalny moment obrotowy 195 Nm przy 4200 obr./min. Diesel o pojemności 2268cm3 generuje 150 KM przy 3500 obr./min i moment obrotowy 350 Nm, dostępny od 1660 do 2750 obr./min.

Są to satysfakcjonujące wartości, pozwalające na osiągnięcie 100 km/godz. w 10,2–10,6sek. w wersjach ze skrzynią manualną i o ok. 1,5–2 sek. gorzej w wersjach ze skrzyniami automatycznymi. Spalanie to ok. 7 l benzyny i 6l ON w cyklu mieszanym wg danych producenta. Silniki są sprawdzonymi jednostkami i nie należy spodziewać się tu „błędów młodości”. W obydwu znacząco obniżono emisję substancji toksycznych, zgodnie z obecną tendencją. Oba silniki pozwalają na sprawne poruszanie się stosunkowo dużym autem o masie 1400–1600 kg.
Przeniesienie napędu
Za przeniesienie napędu odpowiadają dwie skrzynie manualne i dwie automatyczne. Z silnikami benzynowymi montowane są manualne skrzynie pięciobiegowe lub automatyczne bezstopniowe. W wersjach wysoko prężnych oferowane są sześciobiegowy manual i sześciobiegowy klasyczny automat. Do zmiany biegów w obu wersjach nie można mieć zbyt wielu zastrzeżeń –zestopniowanie biegów pozwala na dynamiczną jazdę. W wersji CVT nowej generacji zastosowano przemiennik momentu obrotowego (szybsze i bardziej liniowe reakcje, tarcie wewnętrzne zredukowane o ponad 25%) oraz zmodyfikowano parametry oprogramowania sterowania silnikiem i przekładnią CVT. Zmiany te pozwalają na stosunkowo niskie spalanie i komfort jazdy. Tradycyjnie dostępne są wersje 2WDi 4WD.

W wersji 4 x 4 możemy za pomocą pokrętła wybrać sposób napędzania auta, na przednią oś, automatyczny rozdział na dwie osie i zblokowanie mechanizmu między osiowego przydatne w terenowych opresjach. Napęd 4x 4 aktywuje się stosunkowo szybko i jest dość skuteczny. Niestety auta testowe „obute” były w typowo szosowe opony, co uniemożliwiło bardziej terenowe testy.

Zawieszenie
Oprócz wspomnianych 18″ kół otrzymujemy niezależne zawieszenie obu osi – z przodu zastosowano sprawdzone kolumny McPhersona, z tyłu zaś układ wielowahaczowy. W celu poprawy stabilności i komfortu jazdy zmodernizowano: wsporniki przedniego zawieszenia, przednie sprężyny i amortyzatory, elektryczne wspomaganie kierownicy, tylne amortyzatory i sprężyny, wspomniane wcześniej tłumiki drgań przedniej i tylnej osi.
W zatrzymaniu całkiem dynamicznego auta pomaga układ hamulcowy, wykorzystujący z przodu tarcze wentylowane, z tyłu niewentylowane. O systemie ABS, kontroli trakcji nie wypada nawet wspominać. Całokształt zmian jest odczuwalny w czasie jazdy, korzystnie wpływa na samopoczucie kierowcy. Prześwit wynosi 19 cm i pozwala na stosunkowo spokojne zboczenie z głównych dróg.
Bezpieczeństwo
Poza wspomnianymi lampami LED Outlander daje nam wzmocnioną konstrukcję nadwozia RISE, siedem poduszek bezpieczeństwa i ciekawe rozwiązania: LDW; ostrzeganie o niezamierzonym opuszczaniu pasa ruchu; adaptacyjny, aktywny tempomat ACC; asystent bezpiecznego odstępu i system redukcji ryzyka i konsekwencji kolizji przez najechanie (FCM); układ monitorujący ciśnienie w oponach TPMS (ang. Tire Pressure Monitoring System); system wspomagania zmiany przełożeń GSI (ang. Gear ShiftIndicator),wskazujący kierowcy optymalny moment zmiany biegu, w celu ograniczenia spalania oraz emisji CO2.
Ciekawostką jest pięcioletnia gwarancja (przebieg do 100 tys. km z możliwością przedłużenia do 300 tys. km.) oraz nowatorski pięcioletni assistance MAP, z którego można korzystać bez limitu kilometrów. To bezpłatna pomoc w przypadku awarii mechanicznej lub elektrycznej, wypadku drogowego, problemu z paliwem (np. gdy zapomnimy zatankować i zabraknie go w baku, zatankujemy zanieczyszczone lub niewłaściwe),zagubienia, złamania lub zatrzaśnięcia w aucie kluczyków, przebicia albo uszkodzenia opony, kradzieży lub jej prób i wandalizmu. MAP zapewnia pomoc przez siedem dni w tygodniu, 24 godz. na dobę w całej Europie przez pięć lat od zakupu nowego samochodu Mitsubishi, niezależnie od przebiegu auta. To całkiem niezły atut i potencjalnemu klientowi łatwiej będzie przekonać żonę do zakupu.

Ceny
Ceny nowego Mitsubishi Outlandera 2016 zaczynają się od 95 990 zł, a najtańsza, dość bogato wyposażona wersja 4WD – 2.0 Intense CVT, kosztuje 112 990 zł. Górna półka to 2.2 DID Intense Plus 4WD AT za 145 990 zł (plus 2900 za lakier perłęlub metalik).
Analizując wyposażenie nowego Outlandera i porównując je do konkurencji, można powiedzieć, że cena jest skalkulowana dość atrakcyjnie.
Wrażenia z jazdy
Miałem przyjemność jechać wersją 4WD z silnikiem benzynowym i przekładnią CVT. Auto jest naprawdę ciche, przy wykorzystaniu maksymalnych obrotów silnik przyjemnie mruczy. Na plus należy zaliczyć sprawne przyśpieszanie (bez żadnych dziur) i efektywne hamulce. Niewielka kierownica dobrze leży w rękach, auto dość łatwo daje się wyczuć i pewnie się je prowadzi. We wnętrzu jest wygodnie, zarówno z przodu, jak i z tyłu mamy sporo miejsca, z zawieszenia nawet podczas jazdy po bruku nie dochodzi do kierowcy zbyt wiele dźwięków.
Po nowym roku będę miał przyjemność tygodniowego testowania opisywanego modelu, sprawdzę go wówczas w terenie, czyli w naszym codziennym żywiole.
Sebastian Kołacz
Uwagi, sugestie lub opisy aut proszę kierować na adres: seba4x4@o2.pl. Kolejny temat: „Suzuki Grand Vitara II” w nr. 1/2016.