
Nissan X-Trail był pierwszym autem tego koncernu, które posiadało napęd 4 x 4, ale było pozbawione reduktora i ciężkiej ramy. Auto pojawiło się na rynku w odpowiedzi na wzrastający popyt na auta typu SUV. Czy pojazd łączący cechy kombi, minivana i terenówki może sprawdzić się w roli pojazdu leśnika?
Prototyp został zaprezentowany na targach wParyżu w 2000 r., do sprzedaży zaoferowano X-Trail’a już rok później. Autooparto na płycie podłogowej Almery, do stosunkowo obszernego nadwoziaprzypominającego kombi przytwierdzono wszystkie elementy podwozia, w tymelektronicznie sterowany układ napędowy All Mode 4 x 4.
Na początku Nissana wyposażano w dwapodstawowe silniki – 2,0 benzyna i 2,2 diesel, z czasem wzmocniono silnik dieslai zaoferowano mocniejszy silnik benzynowy o pojemności 2,5 l. Pojawieniu się narynku mocniejszego diesla (2004 r.) towarzyszyły inne modernizacje: wprowadzononowoczesny system stabilizacji toru jazdy ESP+, zmieniono nieco lampy, przednigrill, zaoferowano dalekosiężne reflektory, wkomponowano relingi dachowe.
We wnętrzu poprawiono szereg drobiazgów,mających wpływ na komfort jazdy i obniżenie poziomu wibracji i hałasu. Kolejnagruntowna modernizacja wykonana w 2007 r.objęła więcej zmian, z zewnątrz nadwozieurosło i uległo dalszym drobnym zmianom. We wnętrzu nastąpiła rewolucja, zegaryzostały przeniesione ze środka deski rozdzielczej za koło kierownicy. Pojawiłsię nowy silnik diesla rodem z Renault, o mniejszej pojemności i większej mocy.Ostatni face lifting X-Trail przeszedł w 2010 roku.
Fot. S. Kołacz (2) | |
![]() |
![]() |
Charakterystyczne nadwozie produkowane do 2006 roku | Masywniejszy przód po modernizacji w 2007 roku |
Nadwozie i wnętrze
Nadwozie nawiązuje swoim kształtem doklasycznych terenówek i aut typu kombi. Płasko poprowadzona maska, pionowoopadająca tylna klapa, przetłoczenia na nadkolach, duże przednie reflektoryprzywołują na myśl starszego brata – Nissana Patrola. Tak zaprojektowanenadwozie jest rozpoznawalne, pozwala też na wygospodarowanie we wnętrzu sporomiejsca zarówno dla pasażerów, jak i dla ich bagażu. Deska rozdzielcza byłasurowa i uporządkowana – dla wielu osób centralne usytuowanie zegarów jestwręcz szokujące, zaleta tego rozwiązania to brak możliwości przesłonięciazegarów kołem kierownicy. Po kilku dniach można przywyknąć do tego widoku.Deskę ożywiono, zmieniając w 2004 r. pokrętła i panel środkowy.
Fot. S. Kołacz |
![]() |
Pojemny bagażnik młodszej wersji |
Materiały użyte we wnętrzu są dobrejjakości i dobrze spasowane. Zarówno z przodu, jak i z tyłu praktycznie każdyznajdzie dla siebie sporo miejsca, przednie fotele zapewniają boczne podparcie.Bagażnik jest ustawny i obszerny, dostać się do niego łatwo dzięki wysokopodnoszonej klapie. Deska rozdzielcza przeszła rewolucyjne zmiany przy okazjikolejnej modernizacji (2007 r.), zegary zawędrowały przed kierowcę, dokonanowielu drobnych zmian, m.in. przybyło schowków, poduszek powietrznych itp.Zawsze w opcji można było zamówić pełną elektrykę, klimatyzację, kamery cofaniai wiele innych dodatków wpływających na bezpieczeństwo i komfort jazdy.
Fot. S. Kołacz (2) | |
![]() |
Deska rozdzielcza z zegarami na środku po modernizacji z 2004 roku |
![]() |
Deska rozdzielcza z zegarami za kołem kierownicy po modernizacji z 2007 roku |
Silniki i przeniesienie napędu
Do 2007 r. wszystkie silniki montowane wX-Trail’u były konstrukcjami Nissana (japońskie), późniejsze silniki diesla 2,0l pochodziły z koncernu Renault, z którym Nissan ściśle współpracuje.Najsłabszemu dieslowi brakuje trochę „ducha”, wystarcza jednak do sprawnegoprzemieszczania się. Mocniejsze diesle (zarówno 2,0, jak i 2,2 l) w połączeniu zsześciobiegową skrzynią biegów oferują dobre przyśpieszanie, nie okupując tegowyższym spalaniem.
Silniki benzynowe to udane jednostkisprawnie poruszające auto, mniejszy silnik 2,0 doskonale znosi współpracę z LPGi cieszy swego właściciela dużymi przebiegami bez awarii. Mocniejsza benzynawspaniale współpracuje z automatyczną skrzynią biegów, oferuje najlepszeosiągi, okupując to jednak sporym zużyciem paliwa.
Wszystkie diesle spalają od niespełna 7–9 lON/100 km, mniejszy benzynowiec zużywa przeciętnie ok. 10 l benzyny, większyok. 12 l przy spokojnej jeździe. W dieslach zdarzają się problemy zrozciągniętym łańcuchem rozrządu, sporadycznie pojawiają się problemy z zaworempompy wtryskowej i czujnikiem listwy wtryskiwaczy oraz rozszczelnienia intercoolera;benzynowce nie mają typowych dla diesli awarii.
W układzie przeniesienia napędu mamyzarówno manualne, jak i automatyczne skrzynie biegów – nie sprawiają onekłopotu, czasami daje znać o sobie przyśpieszone zużycie koła dwumasowego, zreguły wpływ na to ma agresywna jazda. Sprawdzony układ napędowy All Mode 4 x 4oferuje kierowcy trzy możliwości napędu: napęd przedniej osi (2WD),automatyczny napęd na dwie osie (auto) oraz zablokowany 4 x 4 (lock – działa do40 km/godz.), sprzęgło jest wtedy zblokowane, a napęd jest rozdzielany 50/50pomiędzy przednią i tylną oś. Układ ten nie sprawia problemów. Jeżeli niebędziemy próbować ekstremalnej jazdy terenowej, to pozwoli nam on na sprawneporuszanie się po oblodzonych drogach i w terenach leśnych.
Zawieszenie, hamulcei komfort jazdy
Zastosowano tu niezależne zawieszenie obuosi ze znaczącym prześwitem (20–21 cm). Reagowanie X-Traila na nierówności jestuniwersalne, sprawdza się w miejskiej jeździe i na leśnych duktach, niestrasznemu ciasne skręty. Nadwozie przy tym wychyla się minimalnie i mimo sporychpowierzchni bocznych jest mało podatne na podmuchy wiatru. Wszystkie kołaoparte są na kolumnach Macphersona, z przodu zastosowano pełne wahacze„trójkątne”, z tyłu podwójne wahacze poprzeczne i pojedyncze wzdłużne. Tylnewahacze potrafią ulegać awariom w terenie ze względu na brak osłon, szybkiemuzużyciu potrafią ulegać również łożyska kół.
Układ hamulcowy wykorzystujący tarczehamulcowe należy do skutecznych, ze względu na niezbyt wysoką masę pojazdu nieuprzykrza życia właścicielom pojazdów. Systemy wspomagające jazdę w tereniedziałają, wykorzystując układ hamulcowy; nie stosowano tu blokad mechanizmówróżnicowych.
Zalety:
• przestronne i wygodne wnętrze,
• wysoki komfort jazdy w każdych warunkach,
• dostępne bogate wyposażenie,
• wysoka jak na SUV-a sprawność terenowa.
Wady:
• stosunkowo wysoka cena lepiejwyposażonych aut,
• mało trwałe łożyska kół,
• awaryjne wspomaganie kierownicy,
• wysokie ceny oryginalnych części,
• kłopotliwa fabryczna nawigacja.
Podsumowując: X-Trail to auto, któremutrudno zarzucić istotne wady. Jest dobrze wyposażony, ma przestronne wnętrze icałkiem niezły napęd 4 × 4. Podobać się może klasyczna bryła, której kolejnemodernizacje były czynione z gustem. Silniki nie należą do paliwożernych iprzesadnie awaryjnych. Duże znaczenie ma japoński rodowód, nobilitującyX-Trail’a. Ten SUV Nissana jest zatem godną rozważenia propozycją dlaleśników.
Sebastian Kołacz
(nr 7/2014)
Uwagi, sugestie lub opisy aut proszękierować na adres: seba4x4@o2.pl.
Kolejny temat: „Daihatsu Terios –niepozorny maluch z pięcioma drzwiami” w numerze 9/2014.
Piotr, RDLP w Pile, Nissan X-Trail, rocznik 2005: Swojego X-Trail’a kupiłem w kwietniu 2012roku. Auto miało przejechane 120 tys. km i było wyprodukowane w roku 2005. Dochwili obecnej przejechałem nim 32 tys. km. Nissan sprawdza się i wdłuższych trasach, i w codziennym użytkowaniu, także na leśnych drogach. Średnie spalanie took. 7,4 l/100 km, na trasie potrafi spalić zdecydowanie mniej, ale wymagawówczas oszczędnej jazdy. W terenie z włączonym napędem spalanie dochodzi do8–9 litrów.
Moim zdaniem auto jest bardzo udane, jazdaszosą daje sporo frajdy, jego moc z powodzeniem można wykorzystać przywyprzedzaniu. Na szóstym biegu auto ma sporo mocy co skłania do częstegowyprzedzania, a to potrafi skutkować punktami karnymi. Poziom awaryjności jest do przyjęcia, dotychczaswymieniłem klocki hamulcowe, końcówki drążków, łożysko w przednim kole orazrozszczelnioną chłodnicę. Sądzę, że mój Nissan posłuży mi jeszcze długo.