RAV4 drugiej generacji – jeszcze terenówka?

Toyota RAV4 pojawiła się na rynku w 1994 r., zaskakując wszystkich połączeniem napędu 4×4 z nadwoziem zrywającym z dotychczasowym wizerunkiem aut terenowych. Nie ukrywano, że nie jest to typowa terenówka, tylko auto uterenowione z nadwoziem podbijającym również serca kobiet. Kolejna generacja przedstawiona w 2000 r. trochę „spoważniała” oferując nam w standardzie stały napęd 4×4.

Druga generacja Toyoty RAV4 w zależności odwersji silnikowej była dostępna z napędem przednim lub na cztery koła. Podobniejak wersja poprzednia, także była produkowana z nadwoziem samonośnym na płyciepodłogowej Toyoty Corolli. Auto otrzymało swój pierwszy silnik diesla 2,0 D-4Doraz trzy benzynowe silniki 1,8, 2,0 i 2,4 (rynek amerykański). W 2003 rokuprzeprowadzono modernizację auta. Za przeniesienie napędu odpowiadała manualnalub automatyczna skrzynia biegów. Poniższa tabela przedstawia dane technicznewspomnianych silników.

Nadwozie

Nowa karoseria to mocna strona Toyoty.Projekt ma już ponad 12 lat ale wciąż trafia w gusta praktycznie każdego. Wuterenowionym i podniesionym nadwoziu typu kombi zastosowano agresywniejwyglądający przód, muskularnie tłoczone błotniki i tył na wzór prawdziwychterenówek („zapasówka” umieszczona na klapie otwieranej na bok). Ta bardziej„terenowa” sylwetka spodobała się klientom, którzy chcą się wyróżniać w tłumie.Toyoty po liftingu wykonanym w 2004 r. mają kierunkowskazy przeniesione dokloszów świateł, nowe zderzaki i zmieniony kształt lamp tylnych. Możnapowiedzieć, że II generacja „spoważniała” w stosunku do poprzedniej. Osobiścieuważam, że jest to najbardziej „męska” i trafiona zewnętrznie generacja RAV4.Parametry terenowe RAV4, choć teoretycznie nie jest to auto przeznaczonedo terenu, są naprawdę niezłe. Prześwit 21 cm oraz kąt natarcia 31° to niezływynik w tej klasie. Należy też wspomnieć, że auta bezwypadkowe nie mająpraktycznie żadnych problemów z korozją.

Wnętrze auta

Samochód możemy wybierać z dwóch wersjinadwoziowych. Wersja 3-drzwiowa, niestety, nie grzeszy wielkością wnętrza. Towersja typowo rekreacyjna, przeznaczona głównie do podróżowania we dwoje.Długość nadwozia pozwala zapomnieć o dużej ilości miejsca na tylnej ławce orazw bagażniku. Sytuacje ratuje możliwość przesuwania kanapy, ale mimo wszystkonie powiększymy tym rozmiarów nadwozia. Znacznie więcej miejsca we wnętrzuoferuje wersja 5-drzwiowa. Dłuższe o ok. 50 cm nadwozie jest wyraźnie odczuwalnez tyłu i w przestrzeni bagażowej. Ta wersja jest może bardziej „stateczna”, alepozwala użytkować auta przeciętnej rodzinnie. Na uznanie zasługuje wzornictwownętrza, jakość użytych materiałów i wysoka ergonomia obsługi. Na wielu rynkachToyota RAV4 oferowała w standardzie klimatyzację, dwie poduszki powietrzne orazelektrycznie sterowane szyby przednie.

Silniki i przeniesienie napędu

Skromna oferta silników drugiej generacjiopisywanego auta nie daje wielkich możliwości wyboru potencjalnym nabywcom. Narynku europejskim Toyota była dostępna z benzynowymi silnikami 1.8 VVTi i 2.0VVTi oraz wysokoprężnym 2.0 D-4D. Mniejszy silnik benzynowy zarezerwowano dla3-drziowej wersji z napędem na przednie koła. Auta importowane prywatnie z USAposiadają również benzynowy silnik 2.4 o mocy 163 KM. Kto chce oszczędniepodróżować, musi zainteresować się samochodem z benzynowym silnikiem 1.8 VVTilub wysokoprężnym 2.0 D-4D. Oba w cyklu mieszanym zadowalają się niecałymi 7–9l/100km. Niestety mniejszy silnik nie jest lubiany przez leśników ze względu namontowanie go w autach bez napędu 4×4. Większy silnik benzynowy zużywa średnio9–11 l//100km. W przypadku samochodów z automatyczną skrzynią biegów spalaniewzrasta zwykle o ok. 2 l/100km. W RAV4 II zastosowano moment napędowy staleprzekazywany na obie osie, jednak bez blokady między osiowej, skrzyniredukcyjnej i blokad mostów. Odbywa się to z pomocą sprzęgła lepkościowegorozdzielającego ten moment rozdziela na osie zależnie od obrotów poszczególnychkół, czyli ich uślizgu. Kierowca nie ma wpływu na rozdział momentu.
Z jednej strony to może i dobrze –większość Toyot RAV4 rzadko opuszcza asfalt, a więc nie trzeba pamiętać ozałączaniu i rozłączaniu napędów. Z drugiej strony – w naprawdę trudnychleśnych warunkach, nie ma czym „pomóc sobie” aby uniknąć zakopania auta.

Zawieszenie

Podwozie RAV4 to typowe nadwozie okonstrukcji samonośnej z zawieszeniem typu McPherson z przodu i tylnym układemwielowahaczowym. Na asfaltowych drogach funkcjonuje długo, ale i tu polskiedziury w drogach wykazują z czasem swą wyższość. W warunkach leśnych należypamiętać o płynnej jeździe pozwalającej uniknąć nadmiernego obciążaniasprzęgła, które w cięższych warunkach terenowych potrafi ulec spaleniupowodując jednocześnie uszkodzenie dwumasowego koła zamachowego. Przy statecznejjeździe możemy cieszyć się w miarę bezawaryjną jazdą, przy próbie bardziejterenowej jazdy możemy liczyć się z przyśpieszonym zużyciem tuleimetalowo-gumowych przedniego zawieszenia oraz łączniki stabilizatorów W tylnymzawieszeniu stosunkowo łatwo możemy uszkodzić dość delikatne wahaczepoprzeczne. Zawieszenie pracuje prawidłowo i zapewnia odpowiednią stabilność naasfalcie jak i poza nim. Komfort nie jest może imponujący, ale w pełniwystarcza przy normalnym użytkowaniu auta. Jazda Toyotą RAV4 należy do przyjemnych,do momentu, gdy kierowca nie poczuje w sobie sportowej żyłki. Stosunkowowysokie nadwozie i mocno wspomagany układ kierowniczy nie pomagają w szybkimpokonywaniu zakrętów.

Hamulce

Układ hamulcowy oparty jest na tarczach naobu osiach; przednie są wentylowane, tylne nie.Podczas użytkowania trzeba sięliczyć z stosunkowo szybkim zużyciem przednich tarcz hamulcowych iwspółdziałających z nimi klocków hamulcowych. Tył wytrzymuje znacznie dłużej.Skuteczność hamowania jest co najmniej dobra, a siła łatwa do dozowania.

Zalety:

• Permanentny napęd na cztery koła

• Niska utrata wartości

• Trwałość samochodów z silnikamibenzynowymi

Wady:

• Mała przestronność 3-drzwiowej wersji

• Ograniczony wybór jednostek napędowych

• Pojawiające się usterki układu chłodzenia w silniku 2.0

• Zużycie koła zamachowego i wtryskiwaczy w silniku D-4D

• Falujące obroty w 2.0 VVT-i

• Szybkie zużycie sprzęgła


Opinie użytkowników

Michał Stróżyna, Nadleśnictwo Podanin:Toyotę RAV4 zakupiłem w ubiegłym roku. Wybrałem model trzydrzwiowy z silnikiemdiesla wyprodukowany w 2002 r. z pełnym wyposażeniem (klimatyzacja, elektryka,ABS, poduszki itp.) Auto z założenia służy mi do jazdy w pracy, jak również dopodróży prywatnych. Toyota miała przebieg 130 tys. km, przez rok przejechałemkilkanaście tysięcy kilometrów. Poza wymianami filtrów paliwa, powietrza ioleju oraz zmianą oleju auto nie wymagało innych nakładów. Spalanie waha się od6,5 do 8 l/100 km. Właściwości trakcyjne, zwrotność i komfort oceniampozytywnie.

Karol Teda, Nadleśnictwo Podanin: Użytkujęw pracy Toyotę RAV4 D-4D trzydrzwiową z 2002 roku. Auto nabyłem w 2010 r. zprzebiegiem 142 tys. km, do dnia dzisiejszego przejechałem około 30 tys. km.Auto posiada bogate wyposażenie – klimatyzacja, elektryczne sterowanie szyb,elektryczna regulacja lusterek, elektryczny szyberdach, centralny zamek, airbag, ABS. W trakcie użytkowania niestety poniosłem dość duże koszty napraw iobsługi:

• remont skrzyni biegów (wymiana trzeciegobiegu) – 1477 zł,

• regeneracja pompy paliwowej iwtryskiwaczy – 4692 zł,

• regeneracja turbiny – 1190 zł,

• wymiana rozrządu, filtrów – 1697 zł.

Niestety, mimo wykonywania wszystkichnapraw w autoryzowanym serwisie okazało się po czasie, że turbina iwtryskiwacze były regenerowane niepotrzebnie… Zła diagnostyka nie wykryła naczas zepsutych elektrozaworów przy pompie paliwowej. W chwili obecnej swójżywot zakończył przedni zacisk hamulcowy. Komfort jazdy uważam za dobry, naasfalcie czuć sztywność auta. Spalanie waha się od 7 l/100 km na asfalcie do 9l/1000 kmw terenie. Dzielność terenowa satysfakcjonująca, bez problemu poruszamsię zarówno w śniegu jak i po błotnistych drogach.

Pozdrawiam terenowo.

Sebastian Kołacz

Kolejny temat: „Subaru Forester – „leśnik”tylko z nazwy?” w numerze 19