Dezyderat nr 16 KOŚZNiL

Jako pierwsi publikujemy dezyderat nr 16 ,skierowany przez Komisję Ochrony Środowiska Zasobów Naturalnych i Leśnictwa do Prezesa Rady Ministrów. W imieniu komisji podpisał go jej wiceprzedwodniczący, poseł Jerzy Gosiewski. W głosowaniu nad tym dokumentem nikt nie był przeciw, jedynie posłowie Platformy Obywatelskiej wstrzymali się od głosu.  

PROJEKT

 

Dezyderat nr……

Komisji Ochrony Środowiska, Zasobów Naturalnych i Leśnictwa

uchwalony na posiedzeniu w dniu………………….

do Prezesa Rady Ministrów

w sprawie planowanego przez Rząd włączenia PGL LP do sektora finansów publicznych

 

Komisja Ochrony Środowiska, Zasobów Naturalnych i Leśnictwa na posiedzeniu w dniu 6 października 2010 r. zapoznała się z informacjami przedstawionymi przez stronę rządową na temat planowanych zmian legislacyjnych, w wyniku których Państwowe Gospodarstwo Leśne LASY PAŃSTWOWE zostaną włączone do sektora finansów publicznych.

Przyjęty 3 sierpnia 2010 r. przez Rząd Wieloletni Plan Finansowy Państwa zakłada, w ramach planowanej nowelizacji ustawy o finansach publicznych, zakwalifikowanie do podmiotów sektora finansów publicznych PGL Lasy Państwowe. Projekt tej ustawy oraz projekt rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie określenia wolnych środków przyjmowanych w depozyt lub zarządzanie oraz zasad i warunków ich przyjmowania, od niektórych jednostek sektora finansów publicznych, potwierdzaj ą kontynuowanie prac nad przekazaniem do sektora finansów publicznych PGL Lasy Państwowe, co nieuchronnie może doprowadzić do ich prywatyzacji, a także do zniszczenia blisko 90-letniego dorobku tej dobrze prosperującej jednostki.

Komisja Ochrony Środowiska, Zasobów Naturalnych i Leśnictwa uznaje, że:

– obowiązki i forma organizacyjno-prawna Lasów Państwowych nie uzasadniają zaliczenia tego podmiotu do sektora finansów publicznych, projektowane rozwiązania naruszają konstytucyjną zasadę równości podmiotów w obrocie prawnym oraz naruszają zasadę, zgodnie z którą Lasy Państwowe, działając w imieniu Skarbu Państwa, czynią to na własne ryzyko ekonomiczne, proponowane rozwiązania nie zdejmują z Lasów Państwowych odpowiedzialności za zachowanie zdolności ekonomicznej do prowadzenia gospodarki leśnej, a jednocześnie w sposób zdecydowany naruszają zasadę samodzielności Lasów Państwowych, o których mowa w art. 50 ustawy o lasach,

– teza, że Lasy Państwowe cechuje trwały nadmiar środków pieniężnych jest błędna,

– kłopoty Lasów Państwowych jako następstwo wprowadzenia proponowanych rozwiązań legislacyjnych doprowadzi do kresu misji wypełnianych obecnie przez Lasy Państwowe,

– planowane zwiększenie obowiązków w zakresie prognozowania przepływów kasowych nie uwzględnia rzeczywistego zakresu faktycznie wymaganych czynności gospodarczych,  które w silnym  stopniu determinowane są przebiegiem zjawisk atmosferycznych  (pogody)  oraz występowaniem klęsk  żywiołowych, cyklicznie dotykających Lasy Państwowe,

– proponowane  rozwiązania  doprowadzą najpierw   do   zadłużenia  Lasów Państwowych   w   bankach   komercyjnych,   a   następnie   do   zaniku   zdolności ekonomicznej Lasów do prowadzenia gospodarki leśnej,

– proponowane  rozwiązania  prawne   dotyczące  Lasów  Państwowych   są zmianami  ustrojowymi,  dlatego też nie powinny być przyjmowane bez zgody społeczeństwa wyrażonej w drodze referendum.

Komisja Ochrony Środowiska, Zasobów Naturalnych i Leśnictwa wnosi o odstąpienie od zamiaru włączenia PGL Lasy Państwowe do sektora finansów publicznych.

 

Przygotował zespół powołany przez Komisję

 

Wystąpienie posła Jerzego Gosiewskiego

 

Panie Marszałku! Wysoka Izbo! W dniu dzisiejszym, tj. 7 października 2010 r. w Sejmie Rzeczypospolitej Polskiej przeprowadzona została debata budżetowa dotycząca 2011 r. Projekt ustawy budżetowej powołuje się na wyjątkowo niebezpieczne i wadliwe dokumenty i projekty aktów prawnych, przygotowywane w Ministerstwie Finansów, dotyczące Lasów Państwowych.

Bezpardonowym planem ministra finansów jest zabranie Lasom Państwowym środków zgromadzonych na funduszu stabilizacji lasów oraz na funduszu leśnym. Pierwszy z nich służy do zabezpieczenia wydatków w przypadku klęsk żywiołowych, które w ostatnich latach bardzo często nawiedzają polskie lasy. Fundusz leśny służy do wyrównywania niedoborów dla mniej produkcyjnych nadleśnictw, których przychody są zdecydowanie niższe od koniecznych wydatków.

W dniu 3 sierpnia 2010 r. Rada Ministrów przyjęła Wieloletni Plan Finansowy Państwa 2010-2013. Przyglądając się str. 25 tego planu, wyraźnie widać, że założenia są bardzo złe. Wprowadzono tam niebezpieczny zapis o treści: dodatkowym czynnikiem o charakterze instytucjonalnym, jednak mającym mniejszy wpływ na wynik sektora finansów publicznych, jest zakwalifikowanie w ramach planowanej nowelizacji ustawy o finansach publicznych do podmiotów sektora finansów publicznych jednostki PGL Lasy Państwowe.

Prawdą jest, że Państwowe Gospodarstwo Leśne Lasy Państwowe jako państwowa jednostka organizacyjna nieposiadająca osobowości prawnej reprezentuje Skarb Państwa w zakresie zarządzanego mienia, np. lasami stanowiącymi własność Skarbu Państwa.

Zacytowany przeze mnie z Wieloletniego Planu Finansowego Państwa niebezpieczny zapis błędnie uzasadnia się tym, że za zaliczeniem PGL Lasy Państwowe do sektora finansów publicznych przemawia zarówno forma organizacyjno-prawna, jak i realizowane zadania.

Ten fatalny zapis spowodował powstanie kolejnych niebezpiecznych projektów aktów prawnych, tj. ustawy zmieniającej ustawę o finansach publicznych i rozporządzenia ministra finansów w tej sprawie. Projektowana ustawa zmieniająca ustawę o finansach publicznych wyraźnie wprowadza Państwowe Gospodarstwo Leśne Lasy Państwowe do sektora finansów publicznych. Przygotowany projekt rozporządzenia ministra finansów w sprawie określenia wolnych środków przyjmowanych w depozyt lub zarządzanie oraz zasad i warunków ich przyjmowania od niektórych jednostek sektora finansów publicznych praktycznie nakazuje Lasom przekazywanie wszystkich wypracowanych środków do budżetu państwa, z ewentualną możliwością ich wydatkowania w zależności od ministra finansów. Ograniczy to właściwe funkcjonowanie dotychczas bardzo dobrze funkcjonującej jednostki.

Wczoraj, 6 października 2010 r. na posiedzeniu Komisji Ochrony Środowiska, Zasobów Naturalnych i Leśnictwa poświęconemu specjalnie tylko temu problemowi praktycznie wszyscy, za wyjątkiem przedstawicieli ministra finansów, byli zdecydowanie przeciwni włączeniu do sektora finansów publicznych PGL Lasy Państwowe, które po wprowadzeniu proponowanych rozwiązań byłoby tak mocno osłabione, że w przyszłości musiałoby zostać sprywatyzowane. Zniszczony wówczas byłby dorobek blisko 90-letniego okresu wzorowej pracy wielu pokoleń leśników, a społeczeństwu odebrano by możliwość korzystania z przywilejów i z płodów lasów.

Napływają do mnie i do naszej komisji wyjątkowo liczne głosy sprzeciwu wobec proponowanych przez ministra finansów rozwiązań. Wniosek Polaków jest jeden. Należy w trybie natychmiastowym wycofać się z tych niszczących Lasy Państwowe pomysłów. Projektodawcy niestety wprowadzają nas Polaków w błąd. Uspokajają nas, że nie będzie prywatyzacji.

Z całą mocą chciałbym podkreślić, że proponowane przez ministra finansów działania są bardzo groźne, ponieważ w sposób okrężny i skomplikowany zmierzają do zniszczenia Lasów Państwowych, które dotychczas są i w dalszym ciągu powinny być naszym polskim dobrem narodowym. Dziękuję bardzo. (Oklaski)