Nowela ustawy dot. informacji o środowisku – Nie tylko kosmetyka

Jak podaje GDOŚ, zwiększa się zakres partycypacji społecznej w procesie inwestycyjnym. Prezydent RP podpisał ustawę o zmianie ustawy o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska i o ocenach oddziaływania na środowisko oraz niektórych innych ustaw.


Głównym celem ustawy z dnia 30 marca 2021 r. o zmianie ustawy, jest dostosowanie polskiego prawa do przepisów Unii Europejskiej (art. 11 ust. 1 i 3 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2011/92/UE z dnia 13 grudnia 2011 r. w sprawie oceny skutków wywieranych przez niektóre przedsięwzięcia publiczne i prywatne na środowisko).

Nowelizacja wprowadza przepisy zapewniające zainteresowanej społeczności, tj. organizacjom ekologicznym oraz stronom postępowania w sprawie wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach, możliwość kontynuacji ich udziału lub włączenia się do procesu inwestycyjnego w zakresie, w jakim dotyczy on ustalania środowiskowych uwarunkowań dla przedsięwzięć określonych w rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 10 września 2019 r. w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (tj. Dz. U. z 2019 r. poz. 1839), dla których przeprowadzano ocenę oddziaływania na środowisko, takich jak np. budowa autostrad, lotnisk użytku publicznego czy instalacji do przetwarzania odpadów. W tym celu ustawa nadaje dodatkowe uprawnienia stronom postępowania w sprawie wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach oraz organizacjach ekologicznych.

Oznacza to m.in. wprowadzenie obowiązku udostępniania treści decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach na stronach BIP; możliwości złożenia wniosku o wstrzymanie natychmiastowego wykonania decyzji przez organ odwoławczy oraz możliwość zaskarżenia do sądu postanowienia wydanego w tym zakresie; wprowadzenie szczególnej podstawy do wystąpienia przed sądem z wnioskiem o wstrzymanie wykonania decyzji środowiskowej, który powinien być rozpatrzony przez sąd w terminie do 30 dni; wprowadzenie konieczności zawieszenia postępowania w sprawie wydania zezwolenia na inwestycję w przypadku wstrzymania wykonania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach przez sąd administracyjny.

Przepisy przejściowe przewidują, że wprowadzone regulacje dotyczyć będą także – co do zasady – postępowań administracyjnych i sądowo-administracyjnych, które zostały wszczęte i niezakończone przed dniem wejścia w życie ustawy nowelizującej.

Nowe regulacje umożliwiają również skarżenie zezwoleń na inwestycje wydanych przed dniem wejścia w życie ustawy, które nie stały się ostateczne lub prawomocne.

Red.