
Ford Ranger Raptor – wścieklizna z paką
Ford konsekwentnie idzie pod prąd i nadal oferuje pick-upa, który łamie wszelkie zasady zdrowego rozsądku. Nowy Ford Ranger jest szybki, terenowy i nadal praktyczny jak typowy pick-up.
Ford konsekwentnie idzie pod prąd i nadal oferuje pick-upa, który łamie wszelkie zasady zdrowego rozsądku. Nowy Ford Ranger jest szybki, terenowy i nadal praktyczny jak typowy pick-up.
Po dłuższej przerwie wraca stała rubryka „Auto do lasu”. Na pokładzie witamy jej Autora, którym jest dziennikarz motoryzacyjny i producent telewizyjny. Jak sam o sobie mówi – kierowca, motocyklista i fan motorsportu, od dziecka zafascynowany wszystkim, co ma silnik i koła – Kacper Wyrwas.
Pickup – amerykański wynalazek, który łączy cechy roboczego wołu z względnie komfortowym samochodem osobowym jest znany od dziesięcioleci i chociaż Jeep w swojej historii stworzył wiele takich aut, ostatnie zniknęło z oferty prawie 30 lat temu. W świecie motoryzacji to epoka. Dopiero w zeszłym roku Amerykanie pokazali Gladiatora czyli… Jeepa Wranglera z paką. Artykuł ukazał się w numerze 15–16/2023 „Lasu Polskiego”.
Redakcja „Lasu Polskiego” zaszczyciła mnie propozycją prowadzenia działu „Auto do lasu” w listopadzie 2011 roku. Pierwszy artykuł ukazał się już w grudniu i dotyczył założeń dotyczących wyboru auta do pracy w lesie. Czas biegnie nieubłaganie szybko… Artykuł ukazał się w numerze 5/2023 „Lasu Polskiego”.
Santa Fe II generacji miała być konkurencją dla SUV-ów premium. Auto urosło, otrzymało mocniejszy silnik i nadal było oferowane również w wersji 4×4. Czy po latach istnienia na rynku jest w stanie pomóc w pracy w terenie? Artykuł ukazał sie w numerze 3/2023 „Lasu Polskiego”.
Kiedy chcemy kupić używane auto i rozpoczynamy poszukiwania, w pierwszej kolejności ograniczamy się kwotą, którą możemy przeznaczyć na pojazd, w drugiej – określamy rocznik wymarzonego samochodu i dopiero potem analizujemy jego przebieg w ofertach. Często, jeśli jest on wysoki, budzi to nasz niepokój, zbyt niski z kolei wywołuje podejrzenia o manipulacje przy drogomierzu. Jak to więc jest z tymi przebiegami – wierzyć im czy nie? Artykuł ukazał się w numerze 1/2023 „Lasu Polskiego”.
Większość kierowców nie wyobraża sobie auta bez klimatyzacji, są jednak i tacy, dla których jest ona całkowicie zbędna lub nawet niechciana. Klimatyzacja ma zarówno wady, jak i zalety, często po prostu nie wiemy do końca, jak jej używać bądź jak ją serwisować. Należy pamiętać, że jest ona przydatna nie tylko latem, lecz także zimą. Artykuł ukazał się w numerze 23/2022 „Lasu Polskiego”.
Istotnym elementem układu rozrządu są zawory umieszczone w głowicy silnika (w silnikach górnozaworowych) albo w bloku silnika (w silnikach dolnozaworowych). Sterują przepływem powietrza (w silnikach wysokoprężnych) lub mieszanki paliwowo-powietrznej (w silnikach o zapłonie iskrowym) oraz spalin. Artykuł ukazał się w numerze 21/2022 „Lasu Polskiego”.
W Polsce katalizator stał się obowiązkowym elementem samochodu w roku 1995, kiedy zaczęto montować go w każdym nowo sprzedawanym pojeździe, zagraniczni producenci zaczęli to robić wcześniej. Właściwą nazwą tego urządzenia jest: reaktor katalityczny, ponieważ jego działanie opiera się na reakcji substancji zawartych w spalinach z katalizatorem, którym są najczęściej metale szlachetne (substancja katalityczna). Artykuł ukazał się w numerze 19/2022 „Lasu Polskiego”.
Europejska filia amerykańskiego koncernu Ford długo broniła się przed wprowadzeniem na nasz rynek auta z nadwoziem typu SUV. Od przełomu wieków wszyscy obecni producenci klasy premium oferowali swoim klientom tego typu pojazdy, zarabiając na tym nie małe pieniądze, i Ford nie mógł pozostawać w tyle. Postanowił przygotować następcę modelu Maverick – pierwszego pełnoprawnego SUV-a dostosowanego do europejskich realiów. Artykuł ukazał się w numerze 17/2022 „Lasu Polskiego”.