
Yeti jest pierwszym autem z napędem 4 x 4 typu SUV w ofercie Skody. Stworzona od podstaw ma za zadanie sprawnie poruszać się po asfalcie i umożliwiać zjechanie w teren. Czy auto zbudowane na płycie Octavii ma szansę na sukces wśród leśników?
Prezentacja prototypu Yeti odbyła się w2005 r. podczas salonu motoryzacyjnego w Genewie. Auto zbudowane na płycieOctavii, wykorzystujące sporo niemieckiej technologii, budziło sporezainteresowanie. Przyczyniała się do tego stylistyka odmienna od produkowanychówcześnie aut, połączona ze śmiałym wnętrzem. Auto wprowadzone do sprzedaży wpołowie 2009 r. zewnętrznie niewiele różniło się od wersji koncepcyjnej, wewnętrzu natomiast postawiono na konserwatyzm i proniemiecki wystrój. Układ napędowy4 x 4 zaadoptowany z Octavii otrzymał zmienione zawieszenie podwyższającezdolność terenową auta. Do napędu wykorzystano sprawdzone jednostki napędowerodem z Volfsburga, na rynku oferowano równolegle wersje z napędem na jedną idwie osie. Po czterech latach produkcji auto przeszło gruntowny face liftingobejmujący zarówno nadwozie, jak i wnętrze auta.
![]() |
Pudełkowa linia boczna Fot. S. Kołacz |
Nadwozie i wnętrze
Nieco pudełkowate i kanciaste nadwozie wpołączeniu z tradycyjną dla Skody maską (przetłoczenia i spory chromowanygrill) i dużymi reflektorami wcinającymi się w zderzak podoba się zarównoosobom konserwatywnym, jak i szukającym nieco nowoczesności. Trzeba przyznać,że Skoda postawiła na indywidualizm. Tego auta nie da się pomylić z innymiautami typu SUV.
Masywny przód ożywiony jest przezcharakterystyczne okrągłe światła przeciwmgielne. Linia boczna z dużyminadkolami i listwami na drzwiach płynnie przechodzi w pionowo opadający tył.Fabryczne relingi dachowe wizualnie czynią auto wyższym, niż jest to wrzeczywistości. Z zewnątrz rzuca się w oczy stosunkowo duża powierzchnia okien,w środku spora szerokość tylnych słupków utrudnia nieco widoczność poprzekątnej. Regularne kształty pomagają w „wyczuciu” auta, co jest ważne przyparkowaniu i poruszaniu się w terenach leśnych. Na przednich fotelach niezabraknie miejsca nawet dla osób rosłych, nieco brakuje im tylko podparciabocznego. Tylne fotele, regulowane niezależnie, pomieszczą nawet trzy dorosłeosoby – pomaga w tym duża ilość miejsca nad głowami. W zależności od potrzeb możemy je składać lub regulować pochylenie oparć, co przekłada się nawielkość bagażnika. Ciekawostką jest dość wysoki próg i wysoko poprowadzonalinia okien – co widoczne jest dopiero z wnętrza.
Deska rozdzielcza to typowa dla Skodykonstrukcja – prostota, schludność i niezłej jakości wykończenie, pomimowykorzystania stosunkowo twardych plastików. Ustawny bagażnik łatwo powiększyćz nominalnych 405 l do ponad 1700 przy złożonych tylnych fotelach. W połączeniuz imponującą ładownością (ponad 600 kg) daje nam to spore możliwościtransportowe.
W codziennym użytkowaniu pomaga sporaliczba schowków na podręczne rzeczy. Auto możemy wyposażyć w szereg dodatkówpodnoszących poziom bezpieczeństwa i komfortu. Mowa o poduszkach powietrznych(do 9 szt.), „elektryce”, systemach wspomagających kierowcę (ABS, ASR, asystent4 x 4), gniazdka elektryczne, klimatyzacja, skórzana tapicerka itp. Granicęwyznacza kwota, którą możemy wydać.
Silniki i przeniesienie napędu
Wszystkie montowane w Yeti silniki tonowoczesne jednostki rodem z VW. Silniki benzynowe wyposażone są w bezpośredniwtrysk benzyny do komory spalania i turbosprężarki, co gwarantuje sporo mocydostępnej praktycznie w każdym zakresie obrotów. Przyśpieszanie jest płynne,nie odczuwamy efektu „turbo dziury”, spalanie w odniesieniu do mocy silnikajest akceptowalne. Są to stosunkowo „młode” silniki, na szczęście w Yetimontuje się te mniej wysilone i wolne od wad pojawiających się w mocniejszychwersjach. Silnik diesla oferowany jest w trzech wersjach zróżnicowanych pod względemmocy. Są to jednostki, które w koncernie VW zastąpiły osławione jednostkidieslowskie o pojemności 1,9 l. Silniki te zostały pozbawione już wad wiekudziecięcego i przy zapewnieniu podstaw serwisowania odwdzięczają siębezawaryjnością.
Każda z wersji silników diesla zapewniapłynną i dynamiczną jazdę, sprawiającą sporo frajdy – auto przyśpieszapraktycznie od minimalnych obrotów, zapewniając akceptowalne spalanie napoziomie 6–7 l/100 km w jeździe mieszanej. Mniejsze silniki benzynowe w jeździemieszanej spalają ok. 7–8 l Pb/100 km, najmocniejszy 1,8 potrzebuje ok. 10 lPb/100 km.
Uterenowiona Yeti sprawdza się zarówno naasfalcie, jak i poza nim. Auto standardowo napędzane jest na przednią oś. Układ4 x 4 oparty na sprzęgle Haldexa czwartej generacji samoczynnie przekazujenapęd również na tylną oś, w razie wystąpienia różnicy prędkości kół naposzczególnych osiach. Dodatkowo możemy wspomóc się trybem off-road (do 30km/godz.), który wspomaga nas w trudniejszym terenie, rozdzielając równomiernienapęd na obie osie (50/50). Oprócz trybu off-road dysponujemy również innymidodatkami: asystent ruszania pod wniesienia, asystent zjazdu oraz systemy ABS,ASR i EDS zmodyfikowane do potrzeb jazdy terenowej. Napęd na cztery koła czynizakup auta droższym, seryjnie otrzymujemy go w połączeniu z czterema silnikami:1,8 TSI 160 KM oraz wszystkimi dieslami. Podstawowa skrzynia biegów oferujepięć biegów, dostępne są również skrzynie sześciobiegowa oraz sześcio- isiedmiobiegowa DSG. Ciekawostką jest widoczny wśród zegarów wskaźnikoptymalnego wyboru przełożenia skrzyni. System ten podpowiada kierowcy, kiedyzmienić bieg, co wpływa na niższe zużycie paliwa.
Zawieszenie, hamulce i komfort jazdy
W zawieszeniu nie wprowadzano rewolucyjnychrozwiązań. Z przodu zastosowano tradycyjny układ wykorzystujący kolumnyMcPherson, z tyłu zaś zastosowano sprawdzone zawieszenie wielowahaczowe. Zaletątych rozwiązań jest sprawdzona jakość i niezły komfort jazdy. Praktyczniewszystkie rodzaje nierówności są skutecznie tłumione w trakcie jazdy. Dośćsztywno zestrojone zawieszenie daje nam poczucie pewności prowadzenia. Autowychyla się nieco na boki w szybko pokonywanych łukach, co jest typowe dlasamochodów z podwyższonym nadwoziem i nie wymaga od kierowcy nerwowych reakcji.
Układ hamulcowy to sprawdzony w wielukonstrukcjach zestaw, który jest spotykany we wszystkich autach koncernu VW –niezależnie od wersji silnikowej stosowany jest jeden typ hamulców. Z przoduzastosowano wentylowane tarcze hamulcowe o średnicy 312 mm, wyposażone wpływające zaciski, z tyłu tarcze są nieco mniejsze (280 m). Dwuobwodowyhydrauliczny układ hamulcowy ze wspomaganiem podciśnieniowym wspomaganysystemem ABS zapewnia nam sprawne hamowanie.
![]() |
![]() |
Pionowo opadająca tylna klapa Fot. S. Kołacz |
Przód z kontrowersyjnymi lampami mgielnymi Fot. S. Kołacz |
![]() |
![]() Skromna i ergonomiczna deska rozdzielcza Fot. S. Kołacz |
Pojemny i ustawny bagażnik Fot. S. Kołacz |
|
Zalety:
• dostępne dynamiczne silniki,
• praktycznie rozwiązane wnętrze,
• dostępne bogate wyposażenie,
• uznana marka.
Wady:
• stosunkowo wysoka cena lepiej wyposażonych aut,
• hałas przy wyższych prędkościach,
• delikatny na uszkodzenia lakier,
• sztywne zawieszenie.
Podsumowując: Skoda Yeti nigdy nie będzie pretendowaćdo grona off-roadowców, jednak pamiętając o osiemnastocentymetrowym prześwicie,możemy spokojnie zjechać w leśne drogi. Pomagają w tym sprawne silniki idopracowany układ 4 x 4. Możliwość różnego ustawiania wnętrza pozwoliwykorzystać naszą Yeti zarówno przy przewożeniu towaru, jak i w rodzinnychwyjazdach. Dostępność serwisów, uznane technologie i rozpoznawalność markirównież przemawiają za zakupem. Jedyną przeszkodą może być cena lepiejwyposażonych wersji, przekraczająca nawet 100 tys. zł. Na rynku europejskimspotykane są już auta z 200-tysięcznym bezawaryjnym przebiegiem, co wystawiaskodzie pochlebną opinię. Osobom nie jeżdżącym w terenie łatwo jest znaleźćtańszą wersję jednonapędową. Yeti jest godnym konkurentem w swojej klasie.
Sebastian Kołacz
(nr 5/2014)
Uwagi, sugestie lub opisy aut proszękierować na adres: seba4x4@o2.pl
Kolejny temat: „Nissan X-Trail – udanyśredniak” w numerze 7/2014.