XXX konkurs „Mój Las” – Las oczyma młodzieży

Ponad 2,3 tys. prac zgłosili uczniowie na jubileuszową edycję konkursu „Mój Las”, organizowanego przez Stowarzyszenie Inżynierów i Techników Leśnictwa i Drzewnictwa oraz Ligę Ochrony Przyrody. Do drugiego, ogólnopolskiego etapu zakwalifikowały się 152 prace. Spośród nich jury wyłoniło zwycięzców w czterech kategoriach wiekowych (klasy I–III, IV–V, gimnazja, szkoły licealne i zawodowe), których nagrodziło atrakcyjnymi nagrodami (m.in. tablety, laptopy).

Poziom nadesłanych prac zaskoczył nas nie tylko wysoką jakością wykonania, ale przede wszystkimwysokim poziomem merytorycznym, bogatą wiedzą o ekosystemach leśnych. Mamnadzieję, że będziecie rozwijać swoje zainteresowania. Kto wie, może za kilkalat niektórzy z was będą z dumą nosić mundur leśnika – gratulował młodzieżyJacek Sagan, wiceprzewodniczący warszawskiego oddziału SITLiD.

W kategorii I tematem był „Dzień i noc w lesie”. Najlepiejporadziła sobie z nim Wiktoria Lenard ze SP w Maciejowie Starym. W kategoriidrugiej zatytułowanej „Drzewo i jego funkcje w przyrodzie” najlepszą pracęprzygotowała Natalia Kusiak ze SP nr 3 w Gostyninie. Wśród gimnazjalistów,którzy zmagali się z tematem „Znaczenie drewna dla lasu i ludzi”, najlepszy byłPiotr Cesarz z Gimnazjum nr 10 w Rzeszowie (na zdj. odbiera nagrodę z rąk JackaSagana). Najstarsza młodzież zmierzyła się z tematem „Gospodarka leśna asukcesja naturalna – za i  przeciw”. Najlepszą pracę wykonała Anna Babicz z ZSOw Bobowej. Wszystkie dzieła zakwalifikowane do szczebla centralnego konkursutrafiły do Ośrodka Kultury Leśnej w Gołuchowie.

W przyszłorocznym konkursie zajdzie istotna zmiana,wymuszona przez reformę edukacji – powrót do ośmioletniej podstawówki ilikwidacja gimnazjów. II kategoria wiekowa obejmie uczniów także klas VII. –Ważne jednak jest to, że uczeń będzie mógł zdecydować, czy chce startować wkategorii II, czy może w III. Jeśli wybierze wyższą kategorię, będzie musiałwyraźnie zaznaczyć, że jest uczniem klasy VII – mówi Anna Staniszewska,sekretarz generalny SITLiD.

W przyszłym roku dzieci i młodzież będą się zmagać ztematami: „Mój ulubiony mieszkaniec lasu” (I kat.; tu dopuszczone są praceplastyczne), „Runo leśne i jego mieszkańcy” (II kat.), „Zwierzęta leśne –sprzymierzeńcy czy szkodniki” (III kat.) oraz „Ochrona różnorodnościbiologicznej w lasach” (IV kat.). Prace do regionalnych etapów zgłaszać możnado 30 listopada. Laureatów konkursu poznamy do połowy kwietnia 2018 roku. 

UZ