
Normal 0 21 false false false PL X-NONE X-NONE /* Style Definitions */ table.MsoNormalTable {mso-style-name:Standardowy; mso-tstyle-rowband-size:0; mso-tstyle-colband-size:0; mso-style-noshow:yes; mso-style-priority:99; mso-style-parent:”””; mso-padding-alt:0cm 5.4pt 0cm 5.4pt; mso-para-margin:0cm; mso-para-margin-bottom:.0001pt; mso-pagination:widow-orphan; font-size:10.0pt; font-family:””Times New Roman””,””serif””;} Rumuński SUV pojawił się na rynku w 2010 r., oferując stosunkowo przestronne nadwozie, które w połączeniu z napędem 4 x 4 i względnie niską ceną zakupu czyniło propozycję bardzo atrakcyjną. Z drugiej strony wielu potencjalnych nabywców odstręczała od zakupu awaryjność aut produkowanych dawniej w Rumunii (ARO, Oltcit). Czy obecne standardy wytwarzania pozwalają na skuteczne kontrnatarcie i zerwanie z przeszłością? ”
W wypadku Dacii Duster trudno pisać ohistorii – jest to auto zbudowane od podstaw, wykorzystujące elementy z Dacii,Renault i Nissana, nie ma tu żadnego nawiązania do produkowanego dawniej ARO.Dacia Duster Concept została pokazana w Genewie zaledwie rok wcześniej, modelwprowadzony do produkcji oczywiście był mniej awangardowy i zdecydowanieskromniej wykończony. Płyta podłogowa wywodzi się z Dacii Logan, wnętrzeprzypomina Dacię Sandero, silniki pochodzą od Renault, całość wieńczy napęd 4 x4 zaadoptowany z Nissana. Mimo że zastosowano technologie używane od lat, są tosprawdzone już konstrukcje poszczególnych układów, skutkujące w efekciestosunkowo niskim kosztem budowy całego auta. Należy przy tym pamiętać, że autoz założenia miało być niedrogie i w pierwszej kolejności zawojować biedniejszerynki europejskie.
![]() |
![]() |
Nadwozie i wnętrze
Nadwozie Dustera może się podobać, w okowpadają muskularne nadkola płynnie przechodzące w przedni i tylny pas nadwozia.Przód i tył auta wyprofilowany jest stosunkowo pionowo, co w połączeniu zpłasko poprowadzoną maską nawiązuje do typowych terenówek, odchodząc odsylwetki kombi. W zależności od wersji możemy w Dacii spotkać relingi, nakładkina progi czy osłony pod zderzakami, które optycznie czynią auto bardziejterenowym. O ile z zewnątrz auto potrafi wzbudzić lekki podziw, o tyle wnętrzeniestety odstaje nieco od obecnych standardów w klasie, głównie z powodówsłabej ergonomii.
Sterowanie elektrycznymi szybamiumieszczone jest na środkowej konsoli, poniżej usytuowane są przełącznikisterujące wyborem rodzaju napędu i wyłącznik centralnego zamka. Regulacjabocznych lusterek jest możliwa dopiero po zaciągnięciu hamulca ręcznegoskrywającego stosowny joystick… Niby drobiazgi, a w gruncie rzeczy szczegóływpływające na bezpieczeństwo jazdy. Plastiki użyte we wnętrzu nie należą donajdroższych, są twarde, ale nie generują niemiłych dla ucha dźwięków, ponadtowykazują stosunkowo wysoką odporność na zużycie. Wyposażenie z zakresubezpieczeństwa zależne jest od wersji – w najdroższej opcji możemy otrzymaćczołowe i boczne poduszki powietrzne, ABS, ESP i ASR a nawet układ wspomaganianagłego hamowania.
Jeśli chodzi o komfort, to nawet najlepiejwyposażone wersje oferują nam tylko sterowany centralny zamek, elektrycznieregulowane przednie szyby, elektrycznie sterowane i podgrzewane lusterka orazręcznie manewrowaną klimatyzację. We wnętrzu jest całkiem sporo miejsca zarównow pierwszym, jak i w drugim rzędzie. Wysoka pozycja za kierownicą i cienkieprzednie i środkowe słupki gwarantują dobrą widoczność. Trochę gorzej jest ztyłu, gdzie sporo zasłaniają grube tylne słupki. Bagażnik wersji 4 x 4 mapojemność 408 l i regularne kształty, jest jednak dość głęboki.
![]() |
![]() |
Silniki i przeniesienie napędu
Pod maską znajdujemy stare i sprawdzonejednostki silnikowe rodem z Renault. Ich wiekowość jest wbrew pozorom równieżzaletą – nie posiadają „chorób wieku dziecięcego”, są znane przez mechaników, aczęści można dostać od ręki. Nie oznacza to, że tak często odmawiająwspółpracy. Przeciwnie – radzą sobie całkiem dobrze z niską masą auta(niespełna 1300 kg), pomaga w tym zestrojenie skrzyni biegów. Przełożenia sąkrótkie, pierwszy bieg to w zasadzie przełożenie terenowe (podbieg),pozwalające oszczędzać w terenie sprzęgło. Dla wersji 4 x 4 i 4 x 2przewidziano mocniejszego diesla i silnik benzynowy. Wersja 4 x 2 oferowanajest dodatkowo ze słabszym dieslem, od pewnego czasu dostępne są egzemplarze zfabrycznie montowaną instalacją LPG. Silniki zadowalają się umiarkowanymiilościami paliwa, zużycie benzyny waha się od 7 l w trasie do 12 l/100 km wmieście. Diesel wypada znacznie lepiej i spala przeciętnie od 6–9 l/100 km.
Dacia nie przepada za prędkościamiautostradowymi, zestrojenie skrzyni biegów powoduje znaczny wzrost zużyciapaliwa, w zamian za to nie brakuje mocy na każdym biegu i auto sprawnie przyśpiesza.Samochód korzysta z układu napędu na cztery koła zaczerpniętego z Nissana,skopiowano nawet pokrętło nim sterujące.Układ 4 x 4 pracuje w trzech wariantach: 4 x 2 (tylko przednia oś), Auto(automatyczne dołączanie tylnej osi w razie poślizgu kół) oraz Lock, kiedynapęd jest na stałe rozdzielany na obie osie w stosunku 50:50. Tryb Lockrozłącza się automatycznie po przekroczeniu 30 km/godz. – przemawiają za tymwzględy bezpieczeństwa. Dacia Duster wyposażona w ten układ napędowy naprawdęnieźle radzi sobie w lekkim terenie – leśne drogi, piaszczyste podłoże czy teżwszechobecne w lasach wyboiste szutrowe drogi nie stanowią przeszkody.Użytkownicy nie zgłaszają uwag do działania układu napędowego, potwierdza sięopinia, że stosując sprawdzone technologie, można stworzyć udane auto.
Zawieszenie, hamulce i komfort jazdy
W zawieszeniu postawiono na klasycznerozwiązania rodem z aut osobowych i lekkich SUV-ów – z przodu oparto je nakolumnach McPhersona, z tyłu wykorzystano rozwiązanie wielowahaczowe. Efektjest satysfakcjonujący, zawieszenie pracuje cicho i dobrze niweluje nierównościnawierzchni. Na stosunkowo wysoki komfort resorowania mają też wpływ niezbytszerokie opony o stosunkowo wysokim profilu(215/65 R16). Do pełnego szczęścia brakuje lepszego wyciszenia nadwozia– komfort podróżowania wzrósłby znacząco. Niedoskonałości zawieszenia odczujemydopiero przy szybszej jeździe po asfalcie podczas wietrznej pogody (ze względuna wysokość auto jest podatne na boczne podmuchy), na szczęście stosunkowo sprawnyukład kierowniczy pozwala na szybkie kontrowanie. Bezsporną zaletą Dacii jestjej wysoki prześwit, wartość 205–210 mm (różne dane) – właściwie tyle samo, costawia ją w jednym szeregu z renomowanymi terenówkami typu Toyota Land Cruiserczy Nissan Patrol. Wartość ta pozwala na spokojne pokonywanie leśnych dróg imiejskich krawężników. Układ hamulcowy jest adekwatny do ceny auta, z przoduzastosowano wentylowane tarcze, z tyłu klasyczne hamulce bębnowe. Całość dziękiniskiej masie auta jest skuteczna. Na trwałość tego układu znacząco wpływasposób użytkowania auta, jazda terenowa przyśpiesza zużycie poszczególnychelementów układu.
Zalety:
• przestronne wnętrze i pojemny bagażnik,
• dobry komfort resorowania,
• solidne wykonanie,
• znakomity stosunek ceny do wielkości,
• trzyletnia gwarancja,
• dobra widoczność,
• sprawdzone jednostki napędowe.
Wady:
• słabej jakości materiały wykończeniowe,
• małe schowki z przodu, brak kieszeni w drzwiach z tyłu,
• krótka lista dodatkowego wyposażenia (komfort i bezpieczeństwo),
• mały wybór wersji silnikowych.
Podsumowując: Dacia Duster zrywa zestereotypami przeszłości – skonstruowano kawał solidnego auta, bazującego nasprawdzonych technologiach, niepowalającego wyposażeniem, ergonomią imożliwością brylowania na trasie. W zamian za to płacimy mało za stosunkowowiele. To prawdziwa alternatywa dla leśników, którzy nie chcą rysować drogichaut konkurencyjnych marek. Otrzymujemy dobre narzędzie w rozsądnej cenie,gwarantujące pokonywanie leśnych duktów. Obecna modernizacja objęła równieżwnętrze, które stało się bardziej ergonomiczne i komfortowe. Dacia to typowy„wół roboczy”, który sprawdzi się również w roli samochodu rodzinnego czymiejskiego. Walory użytkowe i cena niwelują niedostatki komfortu i niższą renomęmarki.
Sebastian Kołacz
Uwagi, sugestie lub opisy aut proszękierować na adres: seba4x4@o2.pl. Kolejny temat: „Opel Frontera – zawsze wcieniu konkurencji?” w numerze 3/2014.
Maciej, zul w RDLP w Pile; Dacia Duster, rocznik 2011: Auto, które nabyłem w salonie, jeststosunkowo dobrze wyposażone (jak na ten rok produkcji), posiada większośćmożliwych do uzyskania dodatków. Wyposażono je w napęd 4 x 4 i silnik 1,5 dCi omocy 110 KM, które pozwalają na sprawne poruszanie się. Do chwili obecnejprzejechałem 53 tys. km. Przeciętne spalanie waha się od 6,8 do 8,2 l ON/100km. Większość przebiegu to jazda wterenie leśnym i „wkoło komina”, na trasie można zejść poniżej 6,5 l ON/100 km.
Dacia do dziś nie zawiodła mnie w terenie,mimo dużego zróżnicowania jakości dróg i podłoża na terenie nadleśnictwa.Krótkie przełożenie pierwszego biegu pomaga w ciężkim terenie, układ 4 x 4 jestskuteczny mimo stosowania fabrycznych opon. Auto nie sprawia żadnychniespodzianek, jedyne wizyty w warsztacie to czynności związane z przeglądami(raz przy okazji wymieniono gumkę amortyzatora). Jedyny minus to delikatnośćlakieru, który jest podatny na otarcia. Do ciekawostek trzeba zaliczyćprzekładanie kół podczas przeglądów (zamiana miejscami). Mam zamiar cieszyć sięjazdą jeszcze stosunkowo długo.