O klimacie w podstawówkach – Scenariusze lekcyjne dot. zmian klimatu

– Chcemy zwiększać świadomość ekologiczną wśród młodego pokolenia w oparciu o rzetelne podstawy naukowe oraz promować zasady zrównoważonego rozwoju na wszystkich poziomach edukacji. Dlatego w ramach prac międzyresortowego zespołu ds. edukacji ekologicznej, w tym klimatycznej, i promocji ekologicznych warunków życia, przygotowaliśmy 16 scenariuszy lekcyjnych dot. zmian klimatu dla szkół podstawowych – powiedział wiceminister Adam Guibourgé-Czetwertyński podczas spotkania w Jakubowie, które odbyło się 4 listopada 2022 roku. W wydarzeniu uczestniczyli również wiceminister edukacji i nauki Tomasz Rzymkowski oraz sekretarz stanu w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów Piotr Mazurek.

Jak zaznaczył wiceminister klimatu i środowiska, przewodniczący zespołu ds. edukacji ekologicznej, przygotowanie scenariuszy lekcji jest odpowiedzią na potrzebę stworzenia treści edukacyjnych uwzględniających priorytetowe wytyczne polityki ekologicznej oraz zasady trwałego i zrównoważonego rozwoju kraju. – Chcemy w przystępny sposób przybliżyć uczniom szkoły podstawowej kluczowe zagadnienia związane z ochroną klimatu oraz działaniami na rzecz adaptacji do zachodzących przemian – mówił wiceminister.

Przewodniczący zespołu ds. edukacji ekologicznej zwrócił uwagę, że do prezydium zespołu zostali zaproszeni również przedstawiciele środowiska młodzieżowego. – Traktujemy tych młodych ludzi jako równorzędnych partnerów. To był wyjątkowy model współpracy między rządem a organizacjami młodzieżowymi.

Jak wyjaśnił, przedstawiciele organizacji młodzieżowych, którzy byli inspiracją do powstania całego projektu, brali czynny udział w tworzeniu materiałów edukacyjnych. Koordynowali prace grup roboczych, w skład których wchodzili eksperci, pedagodzy i metodycy. Ich zadaniem było opracowanie scenariuszy lekcyjnych, dobrowolnie wykorzystywanych przez pedagogów podczas godzin wychowawczych.

Wiceminister podkreślił także, że treści scenariuszy zostały podzielone tak, by utrzymać spójność w ramach etapów uczenia, rozszerzając zakres merytoryczny na każdym z poziomów. Scenariusze zajęć zostały podzielone w ten sposób, by wykorzystać już istniejące materiały „Przyjaciele klimatu”.

Dzisiaj prezentujemy 16 scenariuszy dla szkół podstawowych w obszarach: adaptacja, energetyka, człowiek, biotop i biocenoza. Usystematyzowaliśmy treści w podziale na kategorie i obszary kluczowe dla realizacji polityki ekologicznej państwa. Jest to pierwszy etap pracy nad scenariuszami. Zostały one przygotowane przez ekspertów i pod koordynacją przedstawicieli organizacji młodzieżowych, zaopiniowane przez metodyków MEN, ocenione merytorycznie przez ekspertów MKŚ oraz przyjęte przez członków zespołu. Kolejny etap to pilotaż w szkołach podstawowych i zebranie uwag od pedagogów, do czego serdecznie zachęcamy.

Wiceminister poinformował, że we współpracy z Ośrodkiem Rozwoju Edukacji zostaną uruchomione szkolenia dla nauczycieli, aby pomóc im w przygotowaniu lekcji w oparciu o przygotowane materiały. Podkreślił też, że celem międzyresortowego zespołu ds. edukacji ekologicznej, w tym klimatycznej, i promocji ekologicznych warunków życia jest budowa społeczności nauczycieli, którzy chcą zdobywać wiedzę z zakresu klimatu, wprowadzać treści do procesu nauczania, a także udoskonalać materiały dydaktyczne.

Red.

Fot. www.gov.pl