W planach frachtowiec napędzany peletem drzewnym

Pięć japońskich przedsiębiorstw, przodujących w branży energii odnawialnej, i brytyjska firma Drax zamierzają zbudować do końca 2029 r. pierwszy na świecie statek napędzany biomasą.

Biomasa odgrywa coraz większą rolę w procesie przestawiania się Japonii z wytwarzania energii elektrycznej z paliw kopalnych na uzyskiwanie jej ze źródeł niskoemisyjnych i odnawialnych. W związku z tym rośnie zapotrzebowanie na pelet drzewny. Jest on sprowadzany do Kraju Kwitnącej Wiśni głównie z Ameryki Północnej. Do transportu peletu używane są obecnie stosunkowo nieduże frachtowce, które z uwagi na ograniczoną pojemność zbiorników na paliwo trudno jest przystosować do wykorzystywania niskoemisyjnych źródeł napędu.

Brytyjsko-japońskie konsorcjum rozwojowe planuje przede wszystkim opracować nową technologię napędu frachtowców. Docelowo mają być one napędzane energią wytwarzaną przez znajdującą się na ich pokładzie elektrownię opalaną biomasą. Pokładowa instalacja energetyczna bazowałaby na gazogeneratorze, który w procesie spalania biomasy w wysokich temperaturach produkowałby takie gazy, jak tlenek węgla, wodór i metan. Gazy te zasilałyby generator prądu, który z kolei napędzałby frachtowiec i częściowo dostarczał energii na potrzeby pokładowe. Według konsorcjum zastosowanie instalacji energetycznej zasilanej biomasą może zmniejszyć emisję CO2 przez frachtowce o 22% w stosunku do jej poziomu w przypadku używania paliw kopalnych jako źródła napędu.

Źródło: www.forstpraxis.de