Z zagranicy 2/2022
Słowacja – Restrukturyzacja lasów państwowych Bawaria, Niemcy – Kontraktowa ochrona przyrody w lasach Unia Europejska – Właściciele lasów o nowelizacji LULUCF Szwecja – Nowy dyrektor generalny lasów państwowych
Słowacja
Restrukturyzacja lasów państwowych
Założenia nowej struktury organizacyjnej Lasów Republiki Słowackiej (LSR), sprawujących pieczę nad lasami państwowymi Słowacji, przedstawiono 21 października 2021 r. na konferencji prasowej zorganizowanej wspólnie przez LSR i słowackie Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Obszarów Wiejskich. Jak poinformowali prelegenci, projekt zmiany struktury organizacyjnej oceniły zespoły analityczne złożone z przeszło
120 konsultantów wewnętrznych i zewnętrznych. Początkowy termin restrukturyzacji ustalono na 1 stycznia 2022 roku.
W nowej strukturze wyodrębnionych jest dwanaście regionalnych gospodarstw leśnych (w miejsce 23 starych), podzielonych łącznie na 93 nadleśnictwa (wcześniej było ich 129). Do tego dochodzą dwa zakłady wyspecjalizowane: Zakład Techniki Leśnej i jednostka nasienniczo-szkółkarska Semenoles. Jedno regionalne gospodarstwo leśne LSR zarządza gruntami leśnymi o łącznej powierzchni od 60 tys. do 77 tys. ha. W każdym gospodarstwie skupionych jest nie więcej niż dziewięć nadleśnictw. Po kompresji struktury organizacyjnej ma nastąpić dalsza transformacja LSR, zakładająca stopniowe zwiększanie stopnia dywersyfikacji ich działalności.
LSR opracowały jednocześnie nowy system sprzedaży drewna o jasno określonych zasadach. Ilość pozyskiwanego rocznie drewna jest w tym systemie dzielona na następujące pule: surowiec drzewny kierowany do sprzedaży bezpośredniej w ramach umów (70–90%), drewno sprzedawane na aukcjach elektronicznych (10–30%), sortymenty cenne sprzedawane na aukcjach i submisjach (maks. 2%) i surowiec objęty pozostałymi formami sprzedaży (maks. 3%). W przypadku sprzedaży bezpośredniej w ramach umów oferty zakupu drewna składane przez jego nabywców są oceniane wg następujących kryteriów: rozmiar i stopień przerobu drewna; tworzenie miejsc pracy i rozmiar zatrudnienia w regionach; historia współpracy z LSR; działalność inwestycyjna i modernizacyjna; sfera zrównoważonego rozwoju, ekologii i certyfikacji.
Lasy Republiki Słowackiej mają pod swoim zarządem blisko 900 tys. ha lasów, co stanowi ok. 44% wszystkich lasów Słowacji. Od 1999 r. działają w formie przedsiębiorstwa państwowego.
Źródło: www.lesmedium.sk
Fot. facebook.com/minagri.sr
Bawaria, Niemcy
Kontraktowa ochrona przyrody w lasach
Bawarscy prywatni i samorządowi właściciele lasów są żywotnie zainteresowani rządowym programem kontraktowej, dobrowolnej ochrony przyrody w lasach. Świadczy o tym liczba i wartościowy wolumen składanych przez nich wniosków o odpowiednie płatności subwencyjne. W 2021 r. bawarskie władze przeznaczyły na subwencje wypłacane w ramach ochrony kontraktowej 10,5 mln euro. Od 2015 r. Bawaria wyasygnowała w sumie na ochronę kontraktową przeszło 40 mln euro.
Źródło: www.forstpraxis.de
Bawarscy właściciele las w mogli otrzymywać płatności za zachowanie drzew habitatowych i drewna martwego oraz za pozostawienie lasu do naturalnego rozwoju i wiele innych dobrowolnych świadczeń na rzecz ochrony przyrody leśnej
Fot. UZB
Unia Europejska
Właściciele lasów o nowelizacji LULUCF
Komisja Europejska przedstawiła projekt nowelizacji unijnego rozporządzenia ws. emisji i pochłaniania gazów cieplarnianych w sektorze użytkowania gruntów, zmiany użytkowania gruntów i leśnictwa (land use, land use change and forestry, w skr. LULUCF). Konfederacja Europejskich Właścicieli Lasów (CEPF) przyjęła z zadowoleniem uznanie przez Komisję wkładu sektora LULUCF w łagodzenie zmiany klimatu. Ma jednak obawy związane z nowo wyznaczonym celem w zakresie pochłaniania CO2 (310 Mt CO2e), który może skutkować zmniejszeniem rozmiaru pozyskania drewna w lasach.
Ewentualna redukcja pozyskania utrudniłaby wg CEPF aktywny udział lasów w walce ze zmianą klimatu. Nie sprzyjałaby stymulacji akumulowania węgla w produktach drzewnych i substytuowania drewnem materiałów i surowców energetycznych opartych na paliwach kopalnych. Cel zakładający akumulowanie węgla w lasach i traktowanie ich jedynie jako pochłaniaczy CO2 nie jest dobrym rozwiązaniem długoterminowym.
Wg CEPF sektor LULUCF i rolnictwo nie powinny być ujmowane wspólnie, ponieważ znacznie się różnią pod względem emisji
i pochłaniania gazów cieplarnianych. Lasy nie powinny kompensować emisji innych sektorów. Ponadto CEPF podkreśla, że państwom członkowskim należy zapewnić daleko idący współudział w określaniu krajowych celów w zakresie pochłaniania CO2 oraz wystarczające pole manewru w ich osiąganiu. Aby uzyskać neutralność klimatyczną, Unia powinna promować wszystkie zastosowania drewna, a nie tylko produkty akumulujące węgiel.
Źródło: www.cepf-eu.org
Fot. adobe.stock
Szwecja
Nowy dyrektor generalny lasów państwowych
Rada nadzorcza spółki akcyjnej Sveaskog, zarządzającej szwedzkimi lasami państwowymi, wyznaczyła Erika Brandsmę (na zdjęciu) do pełnienia funkcji dyrektora generalnego firmy od 15 stycznia 2022 roku. Erik Brandsma jest magistrem inżynierem leśnictwa. Studia magisterskie ukończył w kanadyjskiej prowincji Kolumbia Brytyjska. Do Sveaskogu przechodzi z firmy energetycznej Jämtkraft AB. Wcześniej był dyrektorem generalnym szwedzkiej Agencji Energetycznej. Pracował również w firmach energetycznych Vattenfall AB i E.ON AG jako główny specjalista ds. zrównoważonego rozwoju. W przypadku tej ostatniej specjalności ma także doświadczenie w pracy w organizacjach międzynarodowych (OECD i ONZ). Erik Brandsma jest następcą Pera Matsesa, który przechodzi na emeryturę po dziesięciu latach zajmowania stanowiska dyrektora finansowego i roku sprawowania funkcji p.o. dyrektora generalnego Sveaskogu (od 18 stycznia 2021 roku).
Sveaskog jest największym zarządcą lasów w Szwecji. Zatrudnia ok. 800 pracowników. W 2020 r. zanotował sprzedaż netto rzędu 6,6 mld koron (ok. 3 mld zł). Wyłącznym właścicielem spółki jest państwo szwedzkie. C
Źródło: www.sveaskog.se
Fot. www.sveaskog.se
Opr. A.S.