
Kilka tygodni temu niezależne stowarzyszenie specjalistów ubezpieczeniowych Warranty Direct przedstawiło ranking niezawodności samochodów. Badaniami objęto ponad 450 tys. samochodów w wieku 3-9 lat sprzedanych w USA i Wielkiej Brytanii. Pierwsze 8 miejsc zajęły samochody japońskie i koreańskie… Vitara w różnych odmianach jest dość dobrze znana wśród leśników. Wynika to zarówno z niezłych walorów użytkowych samochodu, jak i z umiarkowanej – w porównaniu z konkurencją – ceny. Po wprowadzeniu nowego modelu na rynek jest on zazwyczaj… tańszy od poprzednika.
Trzydrzwiowa Grand Vitara, jaką jeździłem przez kilka dni, ma w porównaniu z wersją 5dr sporo zalet – jest krótsza, bardziej zwinna, lżejsza i tańsza. Dla wielu użytkowników zalety te zdecydowanie przeważą przy zakupie, tym bardziej że miejsca w środku i tak wystarczy dla czterech osób, bo na tyle rejestrowana jest ta wersja. Sporo, a jedyną uciążliwością – jak we wszystkich trzydrzwiowych autach – jest forsowna gimnastyka przy sięganiu po pas bezpieczeństwa.
Model ten jest dostępny w dwóch wersjach silnikowych: z zapłonem iskrowym o pojemności 1,6 l (i taki właśnie udostępniła do testów naszej redakcji firma Suzuki Motor Poland) oraz 1,9 diesel. Z różnych względów preferuję w wozach terenowych silniki z zapłonem samoczynnym, ale benzynowy 1,6 sprawował się całkiem przyzwoicie, nawet w trudniejszych warunkach terenowych, choć trzeba dodać, że ze względu na dość wysokie umieszczenie maksymalnego momentu obrotowego konieczne było utrzymywanie silnika na wysokich obrotach. Stosunek mocy do dopuszczalnej masy całkowitej wykazuje, że 1 koń mechaniczny musi uciągnąć 17 kg. Silnik ten jest w dodatku dość ekonomiczny. Według danych producenta średnie zużycie paliwa wynosi 8,7 l na sto kilometrów, ale są to dane nieco zawyżone. Auto na trasie spala w granicach 6,5 l na 100 km, co jak na samochód ze stałym napędem na obie osie jest wynikiem naprawdę dobrym, a średnie zużycie paliwa nie przekracza 8 l. Silnik jest dość elastyczny, a wadą, jaką dostrzegam, jest nieco zbyt głośna praca. Przełożenia w skrzyni biegów dobrze dobrane (wolałbym nieco dłuższą jedynkę), a biegi wchodzą precyzyjnie.
Permanentny napęd na cztery koła (pominąwszy minus, jakim jest nieco większe zużycie paliwa) ma wiele plusów i bardzo się przydaje nawet na nawierzchniach asfaltowych o każdej porze roku. Samochód dysponuje międzyosiowym mechanizmem różnicowym o zwiększonym tarciu. W tej stosunkowo prostej wersji nie ma reduktora, ale po założeniu terenowych opon Vitara daje sobie radę nawet w trudniejszych warunkach. Zawieszenie (z przodu kolumny MC Phersona, z tyłu wielowahaczowe) jest kompromisem między terenówką a samochodem osobowym – w terenie sprawuje się nieźle, na szosie daje odczuć przejeżdżane nierówności i koleiny bardziej niż jej większa siostra. Hamulce (przód – wentylowane tarcze, tył – bębnowe) – skuteczne. Zdecydowanie lepszy niż w poprzednim modelu system wentylacji i ogrzewania kabiny.
Auto jest dobrze wyposażone jak na swoją cenę. W standardzie mamy automatyczną klimatyzację, pełną elektrykę, podgrzewane fotele przednie, elektroniczny wskaźnik zużycia paliwa, a z systemów bezpieczeństwa przednie i boczne poduszki powietrzne oraz boczne kurtyny powietrzne, belki wzmacniające w drzwiach oraz oczywiście ABS z EBD.
Nawet na dłuższych trasach kierujący pojazdem nie czuje się zmęczony, a do fotela można mieć tylko to zastrzeżenie, że nie ma możliwości jego regulacji na wysokość. Tapicerka na szczęście jest tekstylna (w trzech modelach 5-drzwiowej Vitary musimy zgodzić się na skórzaną).
Auto ma dobre halogenowe reflektory, a widoczność z miejsca kierowcy we wszystkich kierunkach nie budzi zastrzeżeń. Żadnych zastrzeżeń nie można mieć także do klasycznie rozmieszczonych przełączników, ergonomicznych i łatwo dostępnych.
Innymi słowy, za swoje pieniądze otrzymujemy naprawdę sporo, a użytkownicy auta nie skarżą się na jego awaryjność. Części zamienne dostępne w różnych źródłach nie są przesadnie drogie, więc i koszty eksploatacji wydają się umiarkowane. Wzmocnienie samonośnego nadwozia rozbudowaną konstrukcją ramową wpływa na zwiększenie trwałości auta. Bagażnik 184/516 l jest trochę przymały. Samochód może ciągnąć przyczepę hamowaną o dopuszczalnej masie całkowitej 1600 kg.
Cena nowej Grand Vitary w tej wersji wynosi 74,9 tys. zł. Trzyletni wóz można w Polsce kupić w granicach 50 tys. zł.
MTR