Opinie społeczne – Ekologiczne postawy Polaków

SW Reasearch sprawdziło, jakie jest podejście Polaków do tematu ekologii oraz działań na rzecz ochrony środowiska i klimatu. Tym razem w ramach cyklicznego badania EKObarometr próbowano przeanalizować, jak konsumenci odbierają reklamy wykorzystujące motywy ekologiczne, a także jak postrzegane są branże, które promują się jako ekologiczne i przyjazne środowisku. Internetową ankietę podzielono na 2 etapy, pierwszy miał miejsce w marcu ub.r., drugi – 3 miesiące później. Wzięło w nich udział niemal 3 tys. respondentów.


Na podstawie wyników wiadomo, że blisko połowa ankietowanych zetknęła się z reklamą wykorzystującą motywy ekologiczne, 55% badanych ma do nich pozytywny stosunek. Jednocześnie nieco ponad 1/3 Polaków nie wierzy w szczerość ekologicznych reklam i uważa je tylko za zabieg marketingowy. Tylko 16% badanych potrafiło podać poprawną definicję greenwashingu (pol. eko-ściemy), przez co rozumiany jest zabieg marketingowy mający na celu jedynie stworzenie wrażenia, że produkt jest ekologiczny.

Wartości ekologiczne są ważne w życiu 32% badanych, dla porównania wartości fundamentalne wybrało 74% badanych. Nadal najlepiej rozpoznawalną akcją proekologiczną, wskazywaną przez 60% badanych, jest ograniczenie korzystania z plastikowych słomek w lokalach gastronomicznych. O produkcji z wykorzystaniem surowców z recyklingu oraz promowaniu butelek zwrotnych słyszało 54% respondentów. 73% zaś pozytywnie postrzega przekazywanie części przy-chodu z zakupu produktu na sadzenie drzew, a 80% spotkało się już z pojęciem odnawialnego źródła energii. Dość znane są też hasła takie jak bioróżnorodność – 40%, czy zero waste – 39%.

Polacy dbają o środowisko, regularnie segregując śmieci oraz chodząc do sklepu z własną torbą na zakupy (84%). Równie często gaszą światło, wychodząc z pomieszczenia (83%), wybierają żarówki LED (82%) i starają się oszczędzać wodę (81%). Konsumenci są świadomi znaczenia swoich decyzji zakupowych dla środowiska. Blisko połowa z nich zwraca uwagę w sklepie na to, czy opakowanie towaru jest ekologiczne (49%). Natomiast 44% badanych jest gotowa zapłacić więcej za odzież i obuwie wykonane z materiałów ekologicznych. Jednocześnie respondenci są ostrożni w podejmowaniu decyzji o zmianie nawyków żywieniowych dla dobra środowiska – 54% przyznaje, że nie zrezygnuje ze spożywania mięsa ze względu na to, że hodowla zwierząt nie jest ekologiczna.

Red.