Ochrona środowiska – „Ekościema” pod lupą

Komisja Europejska i krajowe organy odpowiedzialne za egzekwowanie praw konsumentów opublikowały wyniki przeglądu stron internetowych, który jest przeprowadzany co roku w celu wykrycia naruszeń unijnego prawa ochrony konsumentów na platformach handlowych online. Tym razem, po raz pierwszy w historii, przedmiotem zainteresowania inspektorów był „pseudoekologiczny marketing”, tj. praktyka polegająca na tym, że przedsiębiorstwa twierdzą, że robią dla środowiska więcej niż w rzeczywistości.


W ramach akcji kontrolnej przeanalizowano twierdzenia zamieszczane w internecie przez przedsiębiorców z różnych sektorów (np. odzieżowych, kosmetycznych, AGD). Krajowe organy odpowiedzialne za egzekwowanie praw konsumentów miały powody, by sądzić, że w 42% przypadków były one przesadne, fałszywe lub wprowadzające w błąd i potencjalnie kwalifikowały się jako nieuczciwe praktyki handlowe w świetle przepisów UE. Zjawisko „pseudoekologicznego marketingu” nasiliło się, gdyż konsumenci coraz częściej wybierają produkty przyjazne dla środowiska.

Coraz więcej ludzi preferuje ekologiczny styl życia. Podziwiam przedsiębiorstwa, które starają się wytwarzać ekologiczne produkty lub świadczyć takie usługi. Mamy jednak również do czynienia z pozbawionymi skrupułów handlowcami, którzy mydlą oczy konsumentom, publikując niejasne, fałszywe lub przesadne twierdzenia – mówił Komisarz ds. wymiaru sprawiedliwości Didier Reynders.

W toku szerzej zakrojonego przeglądu Komisja i organy odpowiedzialne za egzekwowanie praw konsumentów zbadały dokładniej 344 twierdzenia, które wydawały się wątpliwe, i ustaliły, że w ponad połowie przypadków przedsiębiorca nie udzielił wystarczających informacji, aby ocenić prawdziwość twierdzenia. 37% ogłoszeń zawierało niejasne i ogólne informacje, takie jak „świadomy”, „przyjazny dla środowiska”, „zrównoważony”, które miały na celu wywołać u konsumentów nieuzasadnione wrażenie, że dany produkt nie wpływa negatywnie na środowisko. W 59% przypadków przedsiębiorca nie przedstawił łatwo dostępnych dowodów na poparcie swojego twierdzenia.

Krajowe organy chroniące konsumentów skontaktują się z przedsiębiorcami, aby poinformować ich o wykrytych problemach i dopilnować, by w razie potrzeby zostały one rozwiązane. Wyniki tej akcji kontrolnej będą uwzględnione w ocenie skutków, która ma zostać przygotowana w związku z nowym wnioskiem ustawodawczym w sprawie wzmocnienia pozycji konsumentów na rzecz zielonej transformacji.

Red.