Innowacje – Dla bezpieczeństwa kierowców

Łukasz Kunat i Kamil Skałbania, uczniowie Zespołu Szkół w Połańcu, opracowali innowacyjną metodę informowania kierowców o obecności zwierząt w pasie drogowym. Pomysł zrodził się po kolizji ze zwierzyną, w jakiej uczestniczył jeden z młodych wynalazców. Po przeanalizowaniu całego zdarzenia, doszli do wniosku, że po wtargnięciu zwierzęcia na jezdnię kierowca ma niewiele czasu na reakcję, zwłaszcza w warunkach ograniczonej widoczności. Opracowali więc system, który informuje o pojawieniu się zagrożenia w pasie drogowym.


W tym celu zmodyfikowali słupek pikietażowy i wyposażyli go w baterię słoneczną oraz czujniki. W momencie wykrycia ruchu w pobliżu jezdni, uruchamiają one lampę ostrzegawczą, widoczną nawet we mgle. Konstruktorzy zapewniają, że z takim systemem można kontrolować cały teren jezdni i poboczy w obszarach leśnych. Wynalazek jest też przystępny cenowo – zainstalowanie systemu kosztuje ok. 500 zł od słupka. – Głównym zamysłem projektu jest zwiększenie bezpieczeństwa w ruchu drogowym. Bazując na statystykach, bardzo duża liczba wypadków samochodowych jest spowodowana przez zwierzynę wbiegającą na drogę. Zadaniem naszego projektu jest ostrzeganie kierowców o znajdujących się w pobliżu jezdni zwierzętach leśnych, które mogą niespodziewanie znaleźć się na torze jazdy – mówią uczniowie.

Innowacja została już zauważona – zdobyła złoty medal i nagrodę specjalną w międzynarodowym konkursie Global Young Scientist Challenge, zorganizowanym przez globalną platformę Indian Innovators Association i IBS Global. Inicjatywa skierowana jest do młodych innowatorów, wynalazców i szkół. Dzięki temu młodzi ludzie mogą zaprezentować swoje umiejętności i zamiłowanie do nauki, mają możliwość konkurowania z innymi młodymi pasjonatami oraz mogą poznawać najnowsze osiągnięcia i innowacje z całego świata. W ubiegłorocznej edycji konkurowała ze sobą młodzież z 20 państw. Polscy złoci medaliści wkrótce wystartują ze swoim pomysłem w Światowych Targach Wynalazczości IPITEX 2021 w Bangkoku.

Red.