
Nie, nie ta zapachowa, wisząca na lusterku, lecz ta, która może się zapalić na samochodowych zegarach. Las kolorowych lampek zazwyczaj zapala się tylko na chwilę podczas uruchamiania silnika. Jeżeli zapalą się w czasie jazdy, to czasami może być… nieciekawie.
Nowoczesne samochody to komputery na kołach. Niezliczona liczba czujników, sensorów, sond i kilometry kabli sprawiają, że prawdopodobieństwo awarii jest większe niż kiedykolwiek, ale zanim coś się zepsuje, samochód daje nam sygnały. Jakie? Wszystko zależy od koloru.
Zielone – jedź
Zielone kontrolki przede wszystkim informują o tym, co dzieje się w danej chwili w samochodzie. Pokazują włączone światła, kierunkowskazy i informują kierowcę o włączonych systemach, takich jak np. tempomat, system rozpoznawania znaków drogowych czy asystent parkowania. Podobną funkcję pełnią też kontrolki niebieskie. Najczęściej informują o wciąż nagrzewającym się silniku, który wymaga spokojnej jazdy, i włączeniu świateł drogowych.
Pomarańczowe – coś jest nie tak
To kontrolki typowo ostrzegawcze albo informacyjne: coś jest nie tak, ale można kontynuować jazdę. Na pomarańczowo świeci się np. rezerwa paliwa, ale zapalenie tej lampki może oznaczać również niedomkniętą klapkę wlewu paliwa. Jest jeszcze kontrolka w kształcie silnika, która w dzisiejszych czasach może oznaczać… wszystko. Najczęściej informuje o jakimś elektronicznym błędzie, który pojawił się w samochodzie, i może dotyczyć zarówno samego silnika, jak i innych podzespołów. W takiej sytuacji najczęściej niezbędne jest podpięcie auta do komputera diagnostycznego, za pomocą którego identyfikuje się błędy i je kasuje.
Czerwone – czasami to koniec jazdy
Ten kolor kontrolki w czasie jazdy często oznacza poważne problemy i to, że dalsza podróż może być niebezpieczna lub wręcz niemożliwa, bo istnieje ryzyko, że skończy się uszkodzeniem silnika. Takich sygnałów, jak niski poziom oleju, zbyt wysoka temperatura cieczy chłodzącej czy uszkodzenie układu wspomagania kierownicy, nie można ignorować, ale są też wyjątki. Czerwona kontrolka zapali się np. w czasie jazdy z zaciągniętym hamulcem ręcznym albo w przypadku niedomkniętych drzwi.
Żółte – szybka informacja
Są też kontrolki ostrzegawcze żółte, wyświetlane najczęściej w formie wykrzyknika lub znaku drogowego z wykrzyknikiem. W nowych autach często zapalają się na ekranie centralnym i mogą przypominać np. o niskim poziomie płynu do spryskiwacza albo niewielkim obniżeniu ciśnienia w jednym z kół.
Kontrolki… przy zakupie
Kontrolki mogą uratować też przed… kupnem auta od nieuczciwego sprzedawcy. Czasami handlarze w celu ukrycia usterek uszkadzają lampki ostrzegawcze, szczególnie te czerwone. Właśnie dlatego podczas jazdy próbnej, po przekręceniu kluczyka, warto obserwować to, co dzieje się na tablicy wskaźników. Jeżeli nie zapali się kontrolka poduszek powietrznych albo ciśnienia oleju, to jasny sygnał, że coś z samochodem jest bardzo nie tak.