24 sierpnia 2022

Sosna w starciu z brzozą

Temat zajęć zawsze powinien pasować do aktualnej pogody, pory roku i tego, co się dzieje w lesie. Zdarza się, że nauczyciele czekają propozycje od nas, edukatorów, i taka sytuacja zawsze nas cieszy. Potem przychodzi etap zastanawiania się, na czym oprzeć całe zajęcia. Jest nieco trudniej, kiedy grupa składa się z dzieci w różnym wieku, ale kto nie lubi wyzwań? Artykuł ukazał się w numerze 17/2022 „Lasu Polskiego”.  

10 lipca 2022

Świat przyrody nie zmieści się na ekranie telefonu…

To właśnie nasunęło mi się na myśl w tramwaju, kiedy obserwowałam dwie niespełna trzyletnie dziewczynki zapatrzone jak zahipnotyzowane w telefony podtykane im przez matki. Z ekranów sączyły się przekoloryzowane, rozkrzyczane fantastyczne postaci o słodkich głosikach, co chwila wybuchały fajerwerki kwiatków lub jednorożców. A tymczasem za oknem wschodziło zimowe słońce i oświetlało lekko zaśnieżony krajobraz. Gawrony i kawki rozlatywały się po mieście…   Artykuł ukazał się w numerze 20/2022 „Lasu Polskiego”.  

28 czerwca 2022

Edukacja do zadań specjalnych

Uczniowie, którzy nas odwiedzają podczas zajęć edukacyjnych, są w różnym wieku, pochodzą z różnych środowisk i placówek oświatowych. Czasami trafiają do nas również dzieci z niepełnosprawnością intelektualną. Tacy uczniowie niewątpliwie wymagają wsparcia w zakresie dostosowania metod i form pracy do ich potrzeb. Brzmi to może bardzo poważnie, ale z moich obserwacji wynika, że wystarczy zastosować kilka prostych sztuczek, aby osiągnąć sukces edukacyjny i sprawić, by obie strony były zadowolone.   Artykuł ukazała się w numerze 12/2022 „Lasu Polskiego”.  

20 czerwca 2022

O budowaniu pozycji zawodu leśnika

Ostatnio robiłam rewizję moich wykładów z edukacji i poszerzałam je o ostatnie doświadczenia z konferencji FAO. Uświadomiłam sobie wtedy, że jeszcze nie napisałam w naszej rubryce o jednym aspekcie edukacji leśnej w ujęciu światowym. Chodzi mianowicie o… przywrócenie prestiżu zawodu leśnika. Tak, drodzy Czytelnicy, nie jest to profesja licznie wybierana przez najlepszych maturzystów, i to nie tylko w Polsce.   Artykuł ukazał się w numerze 11/2022 „Lasu Polskiego”.  

30 maja 2022

Ewaluacja jako klucz do rozwoju

Ewaluacja to znacznie więcej niż ocena pracy edukatora. Przede wszystkim zapewnia informację zwrotną – w krótkim czasie dostarcza wielu cennych, i co ważne, porównywalnych informacji od odbiorców działań edukacyjnych. Pełni również rolę podsumowującą. Dlatego właśnie warto poświęcić czas na jej przeprowadzenie. To całkiem proste.   Artykuł ukazał się w numerze 10/2022 „Lasu Polskiego”.  

12 maja 2022

Leśny kamyk w edukacji

Zajmując się edukacją leśną, trzeba zdać sobie sprawę z tego, że jesteśmy częścią większej całości. Objaśniając zjawiska zachodzące w lesie, pokazując cechy sarny czy jelenia, czy też budowę głowicy harwestera, jesteśmy jedną z mrówek w mrowisku zwanym edukacją.   Artykuł ukazał się w numerze 23/2022 „Lasu Polskiego”.  

28 marca 2022

O potrzebie asertywności i dzieleniu obowiązków

Ostatnio kilka razy słyszałam od edukatorów różnych szczebli narzekania, że edukacja wykonywana w nadleśnictwach jest niskiej jakości, że edukatorom się nie chce przygotowywać do zajęć albo że nie mają na to czasu…   Artykuł ukazał się w numerze 6/2022 „Lasu Polskiego”.  

6 listopada 2021

Czy są nam potrzebne kompetencje miękkie?

Pracując, szybko dochodzimy do wniosku, że poza konieczną wiedzą fachową istnieją pewne kompetencje wynikające z naszej osobowości, które mogą znacząco pomóc nam w kontaktach ze współpracownikami.

6 sierpnia 2021

Kąpiel leśna – Lasoterapia prowadzona przez edukatorów leśnych – tak czy nie?

Terapia lasem, kąpiel leśna, silvoterapia to ostatnio bardzo modne pojęcia. Po latach fascynacji nowymi techno-logiami ludzie zrozumieli, że nie da się budować spokoju psychicznego z dala od natury. Zaczynamy więcej czytać i mieć większą świadomość ekologiczną. Chcemy ,,żyć zdrowo” w bliskości z przyrodą.

6 sierpnia 2021

Matematyka w lesie?

Zajęcia edukacyjne dla dzieci są bardziej atrakcyjne, jeśli prowadzący korzysta ze ścieżek międzyprzedmiotowych. Na zajęciach dotyczących rozpoznawania podstawowych gatunków drzew leśnych wykorzystuje się wiedzę przyrodniczą, ale można tam wpleść również zagadnienia praw fizyki, meteorologii lub nawet matematyki… Jak to zrobić?

idź do strony: