
24 października ub. roku w Tucholskim Centrum Aktywności Zawodowej odbyła się konferencja podsumowująca dwuletni projekt „Ponadnarodowa mobilność dla uczniów i absolwentów szkół zawodowych oraz mobilność kadry kształcenia zawodowego” realizowanego ze środków PO WER na zasadach Programu Erasmus+ sektor Kształcenie i szkolenia zawodowe.
Technikum Leśne im. Adama Loreta w Tucholi zrealizowałoprojekt dofinansowany z Funduszy Europejskich, mający na celu pozyskanie przezuczniów nowych kompetencji zawodowych poprzez odbycie zagranicznego stażu.Całkowity koszt dofinansowania projektu z Europejskiego Funduszu Społecznego wlatach 2017–19 wyniósł 595 115,24 zł.
Podczas dwugodzinnego spotkania koordynatorzy wraz z nauczycielamiprzygotowującymi grupy do wyjazdu oraz opiekunami podsumowali przedsięwzięcieod strony merytorycznej, podkreślając, jak istotne w dzisiejszych czasach sątakie metody nauki. Uczestnicy projektu – obecnie uczniowie klas trzecich iczwartych Technikum Leśnego w Tucholi – przygotowali prezentacje multimedialnedotyczące czterotygodniowego stażu, który odbył się w trakcie wakacji letnich w2018 i 2019 r. w miejscowości Sligo w Irlandii.
Zarówno opiekunowie, jak i młodzież podzielili sięwrażeniami i wspomnieniami ze szmaragdowej wyspy oraz przypomnieli bardzoinspirujące zajęcia praktyczne, a także wykłady z takich chociażby dziedzin jakornitologia, socjologia, obróbka drewna czy chiropterologia, odbywających sięna terenie Longford Demense Wood w miejscowości Beltra. W bardzo ciepłychsłowach wypowiadali się o irlandzkich gospodarzach (Yvonne i Declan Foley) orazchwalili sobie pobyt u rodzin goszczących, który miał wpływ na usprawnienieumiejętności językowych i wymianę doświadczeń kulturowych.
Nie można zapomnieć, że uczniowie w trakcie zagranicznegostażu nauczyli się również pracy zespołowej, zdobyli bezcenne doświadczenie wzakresie radzenia sobie ze stresem podczas pracy za granicą. Innymi słowy,zdobyli wiele kluczowych kompetencji: stali się bardziej kreatywni, pokonalibariery językowe i nauczyli się samodzielności. Poza rozwijaniem podstawowychkompetencji społecznych mieli też możliwość porównania rynku pracy w Irlandii zzatrudnieniem w Polsce, dzięki czemu stali się bardziej konkurencyjni. Wartościądodaną stażu były rozliczne wycieczki (Dublin, Donegal, Moherowe Klify) orazzajęcia prowadzone przez rdzennych użytkowników języka angielskiego.
(koordynator projektu)