Raporty oddziaływania na środowisko – Leśnik specem

Z początkiem roku weszła w życie nowelizacja ustawy o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko oraz niektórych innych ustaw.

Jedną ze zmian, jakie wprowadza, są wyższe wymaganiadla osób sporządzających raporty o oddziaływaniu na środowisko (integralnyelement postępowania w sprawie oceny oddziaływania inwestycji na środowisko).Autorzy owych raportów muszą legitymować się wyższym wykształceniem lubwskazanym w ustawie doświadczeniem. Zdaniem autorów noweli zmiany majązagwarantować przede wszystkim wyższą jakość sporządzanych raportów.

Co ciekawe wśród wymienionych w ustawie zawodówdających uprawnienia do sporządzania raportów wymienieni zostali leśnicy.

W przypadku przedsięwzięciamogącego potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko o tym, czy raport jestwymagany, decydują urzędnicy. Jeśli inwestycja wkracza w obszar Natura 2000,wówczas raport staje się obligatoryjny. Dotychczas ustawa określała wyłącznie,co powinien zawierać ów raport. Słowem jednak nie wspominała o tym, kto może gowykonać – nie określała kwalifikacji, wykształcenia czy doświadczenia.Skutkowało to niejednokrotnie niską jakością sporządzonych dokumentów. I toczęsto pomimo weryfikacji dokumentacji przez urzędników. Stąd pomysł, byautorzy raportów byli fachowcami w swej dziedzinie z odpowiednimwykształceniem.

I tak oto ustawa obowiązująca od 1 stycznia zakłada,że autor raportu o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko oraz raportuoddziaływania przedsięwzięcia na obszar Natura 2000 musi mieć wyższewykształcenie z zakresu nauk chemicznych, biologicznych, nauk o Ziemi (np.geologia, górnictwo), biotechnologii, inżynierii środowiska, nauk rolniczych lubinnych, ale z dodatkowym pięcioletnim doświadczeniem przy sporządzaniu raportów(lub udziale w sporządzaniu pięciu raportów). W przypadku zespołówprzygotowujących raport wymagania te będzie musiał spełnić co najmniejkierownik. Każdorazowo sporządzający raport (lub kierownik) będzie składałoświadczenie o posiadaniu kwalifikacji.

W przypadku procedurrozpoczętych przed nowelizacją ustawy obowiązują stare przepisy.

Red.