Rynek pracy – Karta inżyniera

Od początku roku inżynierowie w Polsce mogą ubiegać się o Europejską Legitymację Zawodową. Za wydawanie kart odpowiada Federacja Stowarzyszeń Naukowo-Technicznych NOT. Polska jest obecnie jednym z dziewięciu krajów, w których karta jest wydawana. Honorowana jest w 32 krajach zrzeszonych w Europejskiej Federacji Narodowych Stowarzyszeń Inżynierów (FEANI). W przyszłości ma być uznawana np. w Indiach czy USA.

W założeniu legitymacja ma być ułatwieniem czasowejmobilności i automatycznego uznawania kwalifikacji zawodowych. Wydawana jest nawniosek inżyniera, a wszystkie dane są weryfikowane. Zapisane na karcieinformacje zawierają dane osobowe oraz kategorie przyznane jej właścicielowi –w zależności od stopnia ukończonych studiów, doświadczenia zawodowego ikształcenia uzupełniającego. Dane przechowywane są w Narodowym RejestrzeInżynierskim, który udostępnia FEANI. Karta wydawana jest na 10 lat, dane są aktualizowane wraz z np.kolejnymi stopniami ukończonych studiów czy odbytymi szkoleniami.

Karta nie każdego zwolni z obowiązku nostryfikacji, alema ułatwiać poruszanie się po europejskich rynkach pracy, zwłaszcza osobomrozpoczynającym zawodową karierę (o wydanie legitymacji można ubiegać się jużpo ukończeniu studiów I stopnia). Jest ją znacznie łatwiej uzyskać niż tytułeuroinżyniera (nie wymaga np. dwuletniego doświadczenia zawodowego). Pracodawcazyskuje potwierdzenie, że inżynier jest zarejestrowany w bazie FEANI, gdziepotwierdzone są informacje m.in. o jego wykształceniu. Niestety, w obecnejformie karty pracodawca otrzyma tylko informację, że jej posiadacz jestinżynierem, a nie np. inżynierem leśnikiem.

Jak dotąd wniosek o wydanie legitymacji złożyło ok. 20Polaków (nie zdecydował się na to żaden leśnik). Jej obecny koszt to 100 zł.Pierwsza pula kart ma trafić do inżynierów za ok. dwa miesiące. UZ