
Austria Leśne 2012 – kolejne piwo z lasów państwowych Brandenburgia, Niemcy Sytuacja drobnej i średniej własności leśnej Litwa Obciążenia finansowe Litewskich LP Niemcy Podstawa to wspieranie zrzeszeń leśnych
Austria
Leśne 2012 – kolejne piwo z lasówpaństwowych
Austriackie Lasy ZwiązkoweSA (ÖBf), wzarządzie których znajdują się lasy państwowe Republiki Austrii, kontynuująwspółpracę z prywatnym browarem Trumer, nawiązaną z okazji MiędzynarodowegoRoku Lasów. W ubiegłym roku podstawowym składnikiem do produkcji piwa leśnegobyły młode pędy jodłowe. W tym roku w lasach spółki ÖBf w Tyrolu zostałyzebrane nasiona limby. – Leśne 2012 będzie piwem limbowym – zdradza GeorgErlacher, prezes zarząduÖBf. – Limba jako drzewo wysokich gór nadaje piwudoskonały aromat leśny – dodaje mistrz piwowarski Axel Kiesbye.
Jajowate szyszki limby, znajdujące się wdolnych partiach korony, były zbierane ręcznie. W sumie zbiorem objętychzostało 40 drzew. Decydujące znaczenie miał właściwy termin zbioru.Zbierane w tym roku szyszki zaczęły sięrozwijać latem minionego roku i przezimowały w formie 1-centymetrowychszyszeczek. – Późną wiosną szyszki ponownie zaczęły rosnąć. Do osiągnięciaodpowiedniej wielkości i idealnej dojrzałości potrzebowały 6tygodni.Dopiero wtedy można je było zebrać. – wyjaśnia mistrz piwowarski. Proceswarzenia i dojrzewania piwa ma zostać zakończony jesienią. Limitowana partiapiwa Leśnego 2012 będzie sprzedawana w butelkach o pojemności 0,75 i 0,33 l.
Źródło: www.bundesforste.at
Brandenburgia, Niemcy
Sytuacja drobnej i średniej własnościleśnej
Brandenburscy właściciele lasów sągeneralnie zadowoleni z sytuacji ekonomicznej prywatnych gospodarstw leśnych.Świadczą o tym wyniki badań ankietowych przeprowadzonych przez Krajowe LeśneCentrum Kompetencyjne w Eberswalde. Brandenburgia monitoruje sytuacjęekonomiczną w lasach drobnej i średniej własności, bazując na sieci gospodarstwkontrolnych. W minionym roku badania ankietowe objęły 241pojedynczych właścicielilasów i 42 zrzeszenia leśne.
Zgodnie z wynikami ankiety,33% pojedynczych właścicieli lasów ocenia sytuację ekonomiczną ichgospodarstw jako dobrą, a jedynie 4% – jako złą. Podobnie jest w przypadkuzrzeszeń leśnych: 53%respondentów ocenia sytuację jako przeciętną, a 40%– jako dobrą. Podstawą pozytywnego bilansu jest zwiększona sprzedaż drewnabędąca następstwem wzrostu popytu na ten surowiec. W roku 2010 przychody zesprzedaży drewna wynosiły w drobnych i średnich lasach prywatnych ok.119 euro/ha.
Źródło: www.mil.brandenburg.de
Litwa
Obciążenia finansowe Litewskich LP
Litewskie Lasy Państwowe(1,04 mln ha lasów) składają się z 42 nadleśnictw, do którychnależą także lasy rosnące w granicach parków narodowych (wyjątek stanowi ParkNarodowy „Mierzeja Kurońska” mający własne leśnictwa). Nadleśnictwa mają statusprzedsiębiorstw państwowych. Nadzór nad nadleśnictwami sprawuje DyrekcjaGeneralna Lasów Państwowych, która jest usytuowana w strukturze MinisterstwaŚrodowiska Litwy.
Litewskie nadleśnictwa oprócz CIT i podatkumajątkowego z tytułu korzystania z mienia państwowego płacą dwa rodzajepodatków od dochodów ze sprzedaży drewna w stanie okrągłym i na pniu. Pierwszyz tych podatków (stawka 5%) zasila ogólny fundusz gospodarki leśnej, drugi(stawka 10%) trafia do budżetu państwa. Środki z ogólnego funduszu gospodarkileśnej przeznaczane są m.in. na urządzanie lasów, doradztwo na rzeczwłaścicieli lasów prywatnych, powszechną ochronę lasów, badania naukowe iedukację leśną. Obydwa rodzaje podatkówod dochodów ze sprzedaży drewna zostały wprowadzone stosunkowo niedawno, bo wlipcu 2009 r. Stawka podatku zasilającego budżet państwa wynosiłapoczątkowo 5%. W nowo przyjętej litewskiej ustawie o lasach, obowiązującej od1stycznia 2011 r., stawka ta została zwiększona do 10%.
Oprócz różnych podatków litewskieprzedsiębiorstwa państwowe, a więc i nadleśnictwa, muszą płacić swojemuwłaścicielowi, państwu litewskiemu, także dywidendę. Jest to wynik nowelizacjilitewskiej ustawy o przedsiębiorstwach państwowych i samorządowych,przeprowadzonej w 2011 r. Wysokość dywidendy odprowadzanej do budżetupaństwa została ustalona na poziomie minimum 50% zysku netto.
Jako przykład obciążeń finansowychLitewskich LP mogą posłużyć dane z rachunku zysków i strat Nadleśnictwa Rakiszki,w którego zarządzie znajduje się 21,5 tys. ha lasów. W roku 2011Rakiszki wygospodarowały zysk netto w wysokości 548,4 tys. LTL (1LTL= ok.1,21 PLN). Podatek CIT wyniósł 107,4 tys. LTL, apodatek majątkowy z tytułu korzystania z mienia państwowego –86,8 tys. LTL. Ponadto Nadleśnictwo zapłaciło podatek od dochodów zesprzedaży drewna przeznaczony na ogólny fundusz gospodarki leśnej w wysokości 520,2 tys. LTL i takiżpodatek przeznaczony na zasilenie budżetu państwa w wysokości1,01 mln LTL. Co ciekawe, wymiar tego drugiego podatku był w roku2011 większy od zapłaconego VAT-u (785,4 tys. LTL). Koszty pozyskania isprzedaży drewna okrągłego kształtowały się w Nadleśnictwie Rakiszki napoziomie 43,46 LTL/m3.
W 2010 r. litewski rząd przyjąłprogram podniesienia efektywności działania przedsiębiorstw państwowych. Wramach realizacji tego programu planowane jest utworzenie w strukturzelitewskiego Funduszu Majątku Państwowego centrum koordynacji zarządzaniafirmami państwowymi. Jednostka ta ma dbać o spójność i racjonalność zarządzaniaaktywami firm władających majątkiem państwowym. Centrum, któremu będą podlegałytakże nadleśnictwa, ma zostać przyznany szeroki zakres kompetencji. W zakresten będzie wchodziło np. weryfikowanie kwalifikacji kandydatów do zarządów-radnadzorczych firm państwowych i ocena pracy członków tych organów. W składziezarządów-rad nadzorczych firm państwowych jedną trzecią będą musieli stanowićprzedstawiciele niezależni od tych firm. W przypadku nadleśnictw mają to byćreprezentanci innych niż Litewskie LP interesariuszy państwowego sektoraleśnego.
Koncepcja powołania do życia instytucjikoordynującej zarządzanie aktywami firm państwowych nie jest bynajmniejspecyficznym litewskim roz-wiązaniem. Podobne tendencje można zaobserwować winnych państwach Unii Europejskiej. Przykładowo rząd Irlandii utworzył w2011 r. agencję NewERA z myślą o racjonalizacji zarządzania aktywamiirlandzkich firm państwowych w skali całego kraju i inwestowaniuwygospodarowanych w ten sposób środków finansowych w rozwój branż mającychżywotne znaczenie dla przyszłości narodu. Oczywiście agencji NewERA podlegajątakże irlandzkie lasy państwowe. Można przypuszczać, że również nasze LasyPaństwowe wcześniej czy później zostaną wprzęgnięte w ogólnopolski systemracjonalizacji zarządzania aktywami firm państwowych.
Źródło: www.gmu.lt
Opr. R.V., A.S.
Niemcy
Podstawa to wspieranie zrzeszeń leśnych
Niemiecka Rada Gospodarki Leśnej (DFWR),Związek Niemieckich Stowarzyszeń Właścicieli Lasów (AGDW) i Niemiecki ZwiązekRolników (DBV) zajęły wspólne stanowisko w sprawie doskonalenia wpieranialeśnictwa niepaństwowego w oparciu o ustawę o zadaniach publicznych w zakresiepoprawy struktury agrarnej i ochrony wybrzeża (program GAK). Z funduszu GAKsubsydiowane są m.in. zrzeszenia właścicieli lasów prywatnych. Zdaniem ww.organizacji, wspieranie zrzeszeń leśnych stanowi podstawę do poprawy strukturyprywatnej własności leśnej. Program GAK jest ważną częścią niemieckiejNarodowej Strategii Rozwoju Obszarów Wiejskich. – Także dla nas, właścicielilasów, program ten jest podstawowym instrumentem subwencyjnym i jako takistanowi główny przedmiot zainteresowania naszej reprezentacji branżowej – mówiPhilipp zu Guttenberg, przewodniczący AGDW.
Zgodnie z niemiecką federalną ustawą olasach, przedmiotem subsydiowania w zakresie gospodarki leśnej mogą byćprzejawy działalności zarówno pojedynczych właścicieli lasów, jak i zrzeszeńleśnych. Zrzeszenia leśne w Niemczech subsydiowane są w 60% z federalnegofunduszu GAK i w 40% z środkówlandowych.
Polska ustawa o lasach w jej dotychczasowymbrzmieniu w ogóle nie reguluje kwestii działania i wspierania zrzeszeń właścicieli. Niestetytakże projekt założeń do zmian w ustawie o lasach, przedstawiony w sierpniu 2012 r. przezMinisterstwo Środowiska, nawet słowem nie nawiązuje do sytuacji organizacjiwłaścicieli lasów prywatnych w Polsce. Piszącemu te słowa nasuwają się więcpytania: Czy Ministerstwo Środowiska wie, że w Polsce blisko jedną piątą(18,7%) wszystkich lasów stanowią lasy prywatne i czy zdaje sobie sprawę ztego, z jakimi problemami borykają się właściciele tych lasów i zrzeszenialeśne? Skoro Służbę Leśną można było umocować w ustawie o lasach, to dlaczego nie można w niejumocować zrzeszeń leśnych?
Źródło: www.forstpraxis.de
Opr. A.S.