Z zagranicy 3/2012

Finlandia Nowa polityka klimatyczna nie służy hodowli lasu Finlandia Metsähallitus nie daje za wygraną Austria   Georg Schöppl członkiem zarządu ÖBf do 2017 roku Turyngia, Niemcy Przedsiębiorstwo „Lasy Turyngii” na starcie

Finlandia

Nowa politykaklimatyczna nie służy hodowli lasu

Z ustaleń poczynionychna konferencji klimatycznej w Durbanie wynika, że fińskie lasy powinny roczniesekwestrować co najmniej 20 mln ton CO2. Za nieosiągnięcie tegopoziomu sekwestracji Finlandia musiałaby zapłacić, kupując odpowiednią ilośćpraw do emisjiCO2.

W wyniku negocjacji,których sfinalizowaniem była konferencja klimatyczna w Durbanie w RepublicePołudniowej Afryki, społeczność międzynarodowa ustaliła zakres, w jakim państwamogą wykorzystywać własne lasy do kompensowania swojej emisji CO2. Każdemuposiadającemu lasy państwu wyznaczono ilość CO2, którą jego lasy powinnysekwestrować. Jeżeli faktyczne pochłanianie CO2 będzie większe odwyznaczonej ilości, państwo może wykorzystać część nadwyżki do skompensowaniaswojej emisji CO2. Jednak poziom kompensacji może maksymalnie wynosić tylko3,5% ilości CO2 wyemitowanego przez dane państwo w roku 1990.

W ciągu ostatniego rokuilośćCO2 zakumulowanego w fińskich lasach wzrosła o 47 mln ton,co stawi równoważnik ok. 52 mln m3 drewna. Jeżeli roczne pochłanianienie osiągnie fińskiego referencyjnego poziomu sekwestracji, równego 20 mlnton CO2, Finlandia będzie musiała kupić prawa do emisji CO2. Z koleimaksymalny dopuszczalny poziom wykorzystania nadwyżki sekwestracyjnej napotrzeby kompensacji emisji CO2 wynosi w przypadku Finlandii zaledwie2,5 mln ton CO2, co jest równoważne 2,7 mln m3 drewna.Tymczasem w ciągu ostatnich kilku lat zapas drewna w fińskich lasach przyrastało 35–40 mln m3 rocznie. Tak więc Finlandia może wykorzystać jedyniekilka procent swojej nadwyżki sekwestracyjnej.

Dobre jestprzynajmniej to, że udało nam się uzyskać 20-milionowy poziom referencyjny –mówi Veikko Marttila, dyrektor ds. środowiska w fińskim Ministerstwie Rolnictwai Leśnictwa. – Sytuacja byłaby o wiele gorsza, gdyby naszym poziomemreferencyjnym było 35–40 mln ton CO2. Zdaniem dyrektora Marttili,największe różnice między porozumieniem w Durbanie a protokołem z Kioto dotycząpodejścia do kwestii ubywania powierzchni leśnej. W Finlandii przeznacza się napola, tereny osiedlowe i drogi ok. 20 tys.ha gruntów leśnychrocznie. Jest to równoważne rocznej emisji blisko 4 mln ton CO2. Dokompensacji tej emisji Finlandia mogła do tej pory wykorzystywać pochłanianie CO2przez lasy. Nowe porozumienie tego nie dopuszcza. To może komplikowaćracjonalną gospodarkę gruntami w Finlandii. A jest to unikalne państwo wśródsygnatariuszy porozumienia w Durbanie: praktycznie wszystkie fińskie inwestycjeinfrastrukturalne muszą odbywać się kosztem powierzchni leśnej, ponieważlesistość Finlandii sięga 86%.

Konsekwencjąporozumienia w Durbanie jest możliwość zwiększenia rocznegorozmiaru pozyskania drewna w Finlandii do poziomu 70 mln m3 (wostatnim roku fińskie pozyskanie drewna wyniosło 58,3 mln m3). Jednakuzgodniona w Durbanie polityka klimatyczna zasadniczo nie służy hodowli lasu.Nie premiuje ona bowiem utrzymywania zdrowych i produktywnych lasów. Nieprzewiduje również bodźców do wzmożenia ochrony lasu.

Źródło: www.forest.fi


Finlandia

Metsähallitus nie dajeza wygraną

Państwowe GospodarstwoLeśne „Metsähallitus” nie ustaje w swoich staraniach o odszkodowanie za stratyponiesione w latach 1997–2004 w wyniku zmowy cenowej fińskich firm drzewnych. Wgrudniu 2011 r. Metsähallitus wniósł do Sądu Okręgowego w Helsinkachuzupełnioną skargę przeciwko firmom Metsäliitto, Stora Enso i UPM-Kymmene.Łączna kwota roszczeń Metsähallitusa sięga 159,4 mln euro.

W grudniu 2009 r.fiński Sąd Handlowy orzekł, że trzy ww. firmy drzewne stosowały w latach1997–2004 niedozwolone praktyki kartelowe na rynku drewna okrągłego. Zmowakartelowa objęła 100% fińskiego rynku papierówki i 80% rynku drewnaokrągłego. Firmy drzewne wymieniały się np. informacjami o stanie i treściswoich negocjacji z Metsähallitusem. Sąd Handlowy nie określił jednak wysokościstrat poniesionych przez gospodarstwa leśne.

Blisko dwa lata temuMetsähallitus, największy sprzedawca drewna w Finlandii (8% udział w rynku),zdecydował się na podjęcie działań zmierzających do uzyskania odszkodowania zaponiesione straty. W odróżnieniu od innych fińskich gospodarstw leśnychMetsähallitus sprzedaje drewno nie na pniu, lecz loco zakład. Ceny drewnanegocjowane przez Metsähhalitusa obejmują więc także koszty pozyskania, zrywki,transportu i usług logistycznych. W związku z tym skutki zmowy cenowej były dlafińskich lasów państwowych szczególnie dotkliwe.

W celu oszacowaniawielkości strat Metsähallitus zamówił ekspertyzy u trzech niezależnychspecjalistów w dziedzinie ekonomii i ekonomiki leśnej. Wszystkie ekspertyzywykazały, że kartel przemysłu drzewnego przysporzył Metsähallitusowi znacznychstrat finansowych. Rada nadzorcza Metsähallitusa postanowiła zażądaćodszkodowania od spółek, które tworzyły kartel, i w styczniu 2011 r. wystosowałado nich osobne wezwania do negocjacji. W marcu 2011 r. Metsähallituszdecydował się wytoczyć firmom Metsäliitto, Stora Enso i UPM-Kymmene proces oodszkodowanie.

Źródło: www.metsa.fi


Austria

Georg Schöppl członkiemzarządu ÖBf do 2017 r.

Fot. Arch. OBfRada nadzorczaAustriackich Lasów Związkowych SA (ÖBf) jednogłośnie powołała Georga Schöpplana stanowisko członka zarządu ÖBf na następne pięć lat. Georg Schöppl(45 l.), który w składzie dwuosobowego zarządu ÖBf jest od roku 2007,będzie – tak jak dotychczas – odpowiedzialny za finanse, nieruchomości ienergię odnawialną. Przed objęciem funkcji w zarządzie ÖBf Schöppl byłprezesem zarządu firmy Agrarmarkt Austria.

Spółka akcyjna ÖBfgospodaruje w lasach stanowiących własność RepublikiAustrii (514 tys. ha gruntów leśnych, w tym 350 tys. halasów gospodarczych), zatrudniającok.1200 pracowników. Kontrolę nad działalnością zarząduspółki ÖBf sprawuje rada nadzorcza, która liczy sześciu członków. W jejskładzie jest trzech przedstawicieli austriackiego Ministerstwa Rolnictwa,Leśnictwa, Środowiska i Gospodarki Wodnej, jeden przedstawiciel MinisterstwaFinansów i dwóch reprezentantów pracowników ÖBf. Rada nadzorcza powołujeczłonków zarządu ÖBf w trybie określonym w austriackiej ustawie opublicznych konkursach na stanowiska w organach spółek kapitałowych.

Źródło:www.bundesforste.at


Turyngia, Niemcy

Przedsiębiorstwo „Lasy Turyngii” nastarcie

Od 1 stycznia „LasyTuryngii”, dotychczas będące specjalistyczną gałęzią administracji landu,rozpoczęły działalność w formie przedsiębiorstwa państwowego. Nadleśnictwa (28jednostek składających się z 299 leśnictw) nadal jednak będą pełniły podwójnąrolę, zarówno gospodarując w lasach państwowych Turyngii (223 tys. ha), jak iwykonując zadania publiczne (nadzór lasami niepaństwowymi iinne funkcje podyktowane interesem ogółu). Obecnie „Lasy Turyngii” zatrudniają1600 osób.

Przedsiębiorstwo „LasyTuryngii” podlega Ministerstwu Rolnictwa, Leśnictwa, Środowiska i OchronyPrzyrody. Organami przedsiębiorstwa są: rada nadzorcza, zarząd i kolegiumdoradcze. W skład 10-osobowej rady wchodzi czterech przedstawicieliministerstwa właściwego do spraw leśnictwa (w tym przewodniczący iwiceprzewodniczący rady), dwóch przedstawicieli parlamentu Turyngii, jedenprzedstawiciel ministerstwa ds. finansów, dwóch reprezentantów personeluprzedsiębiorstwa, jeden ekonomista lub ekspert leśny niezależny od „LasówTuryngii”, delegowany przez ministerstwo ds. leśnictwa. Kadencja radynadzorczej trwa 5 lat. Pełnienie funkcji jej członka jest nieodpłatne(zwracane są tylko stosowne koszty). Rada wyznacza strategiczne celedziałalności przedsiębiorstwa.

Dwuosobowy zarządprzedsiębiorstwa „Lasy Turyngii” powoływany jest przez radę nadzorczą. Możliwejest powołanie ponowne. Członkowie zarządu muszą posiadać wyjątkowo gruntowąwiedzę ekspercką z zakresu leśnictwa. Zarząd zobowiązany jest do kierowaniaprzedsiębiorstwem zgodnie z zasadami gospodarności, oszczędności i solidnościkupieckiej.

Kolegium doradcze „LasówTuryngii” doradza radzie nadzorczej i zarządowi przedsiębiorstwa. W składkolegium wchodzą przedstawiciele ministerstw ds. leśnictwa i ochrony przyrody,reprezentanci frakcji parlamentu Turyngii oraz przedstawiciele samorządów,lasów niepaństwowych, Turyngeńskiego Związku Łowieckiego, przemysłu drzewnego,organizacji ekologicznych, nauki leśnej i personelu przedsiębiorstwa. Pełnieniefunkcji członka kolegium jest nieodpłatne.

Źródło: www.thueringen.de

Opr. A.S.