Rynek motoryzacyjny w Polsce w roku 2021

8 marca 2022 05:45 2022 Wersja do druku

Obecnie niemal każda polska rodzina posiada samochód. Służy on do dojazdów do pracy, jest wykorzystywany w celach zarobkowych. Używamy go, kiedy chcemy zrobić duże zakupy, wyjechać na wakacje bądź weekendową wycieczkę. To, co 30 lat temu było wyznacznikiem zamożności, dziś stało się oczywistym „wyposażeniem” każdej rodziny.

Artykuł ukazał sie w numerze 5/2022 "Lasu Polskiego".


 


Liczba pojazdów

Według oficjalnych danych z października 2021 w Centralnej Bazie Pojazdów było zarejestrowanych dokładnie 38 674 496 aut, jednak status rekordów aktywnych miało tylko 28 817 880 z nich. Liczba „martwych dusz” sięga obecnie 9 856 616 samochodów, są to tzw. rekordy archiwalne (czyli nieaktywne) i stanowią 25,5% wszystkich zarejestrowanych w naszym kraju. Takim mianem określane są auta wciąż formalnie zarejestrowane (rekord aktywny), mające ponad 10 lat, dla których od minimum 6 lat nie wpłynął żaden komunikat aktualizujący dane o pojeździe z organów rejestrujących (np. zmiana właściciela), Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego (polisa OC), stacji kontroli pojazdów (badanie techniczne) czy stacji kasacji aut (np. złomowanie). Liczba zarejestrowanych aut (wszystkich kategorii) stawia nas w czołówce Europy w liczbie aut przypadających na 1000 osób i wynosi 747 pojazdów. Rys. 1przedstawia po pięć krajów z góry i z dołu rankingu oraz średnią europejską. Należy nadmienić, że wartości te znacząco zmieniłyby się po ujęciu do statystyk tylko pojazdów osobowych o statusie „aktywnych” – mówimy wówczas o ok. 19 mln aut z 25 mln zarejestrowanych, czyli ok. 500 aut osobowych na 1000 mieszkańców. Podkreślmy, że według statystyk, 32,2% gospodarstw domowych nie posiada żadnego samochodu.

Wiek aut

Według danych ACEA Report z marca 2021 r. średni wiek pojazdu w latach w Polsce to dla aut osobowych – 14,1, dostawczych – 13,6, ciężarowych – 12,2 i dla autobusów – 15,6 lat, co stawia nas dość daleko w hierarchii na tle europejskim. Dla interesujących nas aut osobowych średnia europejska
to 11,5 lat. Najmłodsze osobówki jeżdżą w Luksemburgu (6,5), Austrii (8,3) i Irlandii (8,4). Najstarsze auta osobowe jeżdżą w Litwie (16,8), Estonii (16,7) i Rumuni (16,5). Udział aut w wieku do 10 lat i od 10 w górę w tych krajach obrazuje rys. 2.

Rodzaj paliwa

W kwestii wyboru rodzaju paliwa w autach osobowych widać istotne różnice w poszczególnych krajach, największy udział aut benzynowych jest w Grecji (91,1%), Holandii (80%) i Finlandii (67,6%). Najwięcej aut osobowych z silnikiem diesla znajdziemy na Litwie (69,2%), we Francji (58,9%)
i w Hiszpanii (58,7%), najwięcej aut elektrycznych i hybryd znajdziemy w Holandii (4,6%), Szwecji (4,2%) i Finlandii (3%). Auta zasilane gazem (ziemny i LPG) stanowią największy udział w Polsce (13,6%), we Włoszech (8,9%) i w Łotwie (6,3%) – por. rys. 3.

 

Rynek aut nowych

W ciągu ostatnich trzech dekad kupiono w Polsce nieco ponad 10,7 mln nowych samochodów. W latach 1992–2001 było to 3,74 mln aut, w latach 2002–11 zaledwie 2,87 mln i w ostatniej dekadzie 2012–21 aż 4,11 mln aut. W tym okresie rekordową liczbę samochodów kupiliśmy w roku
1999 – 632 tys. szt., 2019 – 556 tys. szt. i w 2018 – 531 tys. sztuk. Najmniej pojazdów kupiliśmy w latach: 1992 – 194,5 tys. szt., 2005 – 207,7 tys. szt. i 2006 – 224,7 tys. szt. (por. rys. 3).

Należy zwrócić uwagę na fakt, że wśród nowych aut prym wiodą auta kupowane przez firmy, ich udział stanowi 68–72% rocznie (rys. 4).

Podsumowanie

Statystyczny Polak jeździ kilkunastoletnim autem, najczęściej zasilanym benzyną. Najchętniej w Europie decydujemy się na montaż instalacji gazowej. Od kilku lat kupujemy dla potrzeb prywatnych przeciętnie ok. 135 tys. aut osobowych rocznie i jako kraj lokujemy się na szóstej pozycji
w Europie. Przeciętnie pokonujemy samochodem ok. 8 tys. km rocznie, co stawia nas na 10. miejscu w Europie, prym wiedzie Austria (13,8 tys. km rocznie). Ciekawostką trudną do zweryfikowania w odniesieniu do innych krajów Europy jest fakt, że blisko 10 mln pojazdów posiada status„nieaktywny”.

Najczęściej kupujemy nowe auta marki Toyota, Skoda i VW. Na liście marek samochodów najczęściej ubezpieczanych przez kobiety znalazły się (malejąco): Volkswagen,Opel, Ford, Renault, Toyota. Mężczyźni zgłaszali do ubezpieczenia najwięcej Volkswagenów, Audi, Opli, Fordów i BMW. C

Pozdrawiam terenowo.

Sebastian Kołacz

Uwagi, sugestie lub zapotrzebowanie na tematy proszę kierować na adres: seba4x4@o2.pl.