Jak wykorzystać lub zwiększyć przestrzeń bagażową naszego auta?
Samochód, którym poruszamy się podczas pracy po lesie, często ma za mało miejsca w bagażniku bądź nie chcemy zabrudzić jego wnętrza. Przewozimy przecież worki, śmieci, czasami sadzonki lub drobny sprzęt. Nie każde auto dysponuje dużym bagażnikiem, a wtedy zaczynamy szukać alternatywnego rozwiązania.
Artykuł ukazał się w numerze 23/2021 "Lasu Polskiego".
Najmniej problemów mają właściciele pickupów – skrzynia ładunkowa jest łatwa do wykorzystania i dysponuje nie tylko dużą powierzchnią ładunkową, ale także wysoką dopuszczalną ładownością. Utrzymanie czystości jest łatwe niezależnie od tego, czy stosujemy dodatkową wannę czy nie. Próg załadunkowy umieszczony jest z reguły dość wysoko, ale to praktycznie jedyna wada tego rozwiązania. Niestety większość leśników nie posiada tego typu auta i zmuszona jest do korzystania z bagażnika lub innego rozwiązania w przypadku występowania bagażnika o minimalnej pojemności. Dysponując pięciodrzwiową terenówką lub autem dostawczym, bez problemów znajdziemy na naszym rynku wannę bądź matę o odpowiednich kształtach i wymiarach. Używanie wanny zapobiega zabrudzeniu i zniszczeniu wnętrza auta, a także wsiąkaniu różnych cieczy w tapicerkę, często też łatwiej jest umieścić worek śmieci w wannie znajdującej się na ziemi, a następnie umieścić ją w aucie. Niestety posiadając auto z małym bagażnikiem, jesteśmy zmuszeni zamontować hak i korzystać z przyczepki, która utrudnia manewrowanie w terenie leśnym, bądź z bagażnika montowanego na haku. Każde z tych rozwiązań ma wady i zalety, które warto rozważyć, by dokonać wyboru.
Co wybrać?
Stosowanie przyczepki towarowej wymusza na nas nie tylko jej zakup (trudno o tanią), ale także konieczność garażowania oraz ponoszenia kosztów jej rejestracji i ubezpieczenia OC. Do wad należy zaliczyć z reguły niski prześwit lekkich przyczepek, różny w stosunku do auta rozstaw kół, stosunkowo delikatną konstrukcję i ograniczoną manewrowość w terenie leśnym. Do zalet należy zaliczyć nisko położoną krawędź załadunkową, łatwość mycia, możliwość wykorzystania stelażu i plandeki. W przypadku korzystania z przyczepki o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 750 kg musi ona obowiązkowo posiadać hamulec najazdowy, ponadto całkowita masa zespołu pojazdów nie może przekroczyć 3,5 tony. Wyjątek stanowi postanowienie Konwencji Wiedeńskiej, gdzie łączna masa zespołu pojazdów może sięgnąć nawet 4250 kg – dopuszcza się ciągnięcie przyczepy lekkiej, czyli takiej, której DMC nie przekracza 750 kg, praktycznie bez względu na masę pojazdu ciągnącego, a więc łączna DMC zespołu pojazdów może w takim przypadku wynosić 4,25 t (3500+750), wynika to z art. 88, ust. 3, pkt. 3 PoRD. Jeżeli holujemy przyczepę ciężką (powyżej 750 kg) i łączna masa zespołu pojazdów przekroczy 3500 kg, to konieczne jest posiadanie prawa jazdy B+E. W przypadku aut terenowych łatwe jest przekroczenie ww. DMC, a o systemach opłat, typu ustępujący viaTOLL czy wypierający go e-TOLL, nawet nie wspomnę.
Bagażnik na hak?
Stosowanie bagażników zakładanych na hak holowniczy zostało w Polsce uregulowane prawnie pod koniec 2016 r. poprzez Obwieszczenie ministra infrastruktury i budownictwa z dnia 27 października 2016 r. w sprawie ogłoszenia jednolitego tekstu rozporządzenia Ministra Infrastruktury w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia, które w Dziale III, rozdziale I, § 7 ust. 8a mówi:
W przypadku gdy obciążony albo nieobciążony bagażnik został zamontowany na kuli urządzenia sprzęgającego albo zintegrowany z nadwoziem pojazdu, w sposób naruszający art. 60 ust. 1 pkt 2 ustawy, bagażnik powinien być wyposażony w:
1) światła, o których mowa w § 12 ust. 1 pkt 3–5, 7, 8, 12–14, spełniające wymagania określone w załączniku nr 6 do rozporządzenia;
2) miejsce przewidziane do umieszczenia tablicy rejestracyjnej, spełniające wymagania określone w załączniku nr 5 do rozporządzenia.
Ustawodawca nakłada na nas kilka wymagań, które musimy spełnić, by bezpiecznie i legalnie używać bagażnika zakładanego na hak. Po pierwsze, konieczna jest trzecia tablica rejestracyjna. W tym celu trzeba udać się do wydziału komunikacji właściwego dla miejsca rejestracji pojazdu i złożyć odpowiedni wniosek, tablicę uzyskamy po wniesieniu opłaty w wysokości 53 złotych. Po drugie, bagażnik musi posiadać homologację, a po trzecie, i najważniejsze, z dniem 1 stycznia 2016 r. zgodnie ze zmianą przepisów rozporządzenia w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia (tekst jednolity w Dz.U. 2016 poz. 2022) wszystkie bagażniki służące mocowaniu (rowerowe również) na haku holowniczym muszą być wyposażone w światła wsteczne oraz przeciwmgłowe. Jeżeli bagażnik, który kupimy, zasłania któreś ze świateł w samochodzie (a dzieje się tak praktycznie za każdym razem), musi posiadać wszystkie światła, w które wyposażone jest nasze auto, tj. światło pozycyjne, oświetlenie tablicy rejestracyjnej, kierunki, światło stop, światło wsteczne oraz światło przeciwmgłowe.
Wady i zalety
Na naszym rynku można znaleźć ofertę kilku producentów, w tym renomowanych firm. Analizując używanie tych bagażników, należy wymienić ich wady i zalety. Na plus zasługuje szybki montaż, brak dodatkowych kosztów użytkowania (OC, rejestracja), łatwość „garażowania”, nisko położony próg załadunkowy, brak ograniczania manewrowości w terenie i znacznie niższy w stosunku do przyczepki koszt zakupu. Minusem jest natomiast ograniczona ładowność i powierzchnia załadunkową, pogorszenie właściwości jezdnych (masa ulokowana na haku dociąża w całości tylną oś) oraz szybsze zużycie zawieszenia (sprężyny i amortyzatory) tylnej osi w przypadku częstego użytkowania z pełnym obciążeniem.
Należy też pamiętać o zainwestowaniu w kawałek plandeki i gumy z haczykami, za pomocą których zabezpieczymy nasz ładunek przed wypadnięciem, bądź zakupieniem odpowiedniej plastikowej skrzyni.
Pozdrawiam terenowo.
Sebastian Kołacz
Uwagi, sugestie lub zapotrzebowanie na tematy proszę kierować na adres: seba4x4@o2.pl.