Niemcy Poprawa sytuacji ekonomicznej gospodarstw niepaństwowych Niemcy Głos zrzeszeń leśnych w sprawie PROW 2014-20 Szwecja Reorganizacja Sveaskogu Saksonia, Niemcy Popyt przewyższa podaż
Niemcy
Poprawa sytuacjiekonomicznej gospodarstw niepaństwowych.
W roku gospodarczym 2010znacznie poprawiła się sytuacja ekonomiczna niepaństwowych gospodarstw leśnychw Niemczech. W wyniku wzmożonego popytu na surowiec drzewny i wzrostu jego cenpozyskanie drewna zwiększyło się o 5% w lasach samorządowych i o 13% w lasachprywatnych. Niemieckie Federalne Ministerstwo Wyżywienia, Rolnictwa i OchronyKonsumentów monitoruje sytuację ekonomiczną w lasach niepaństwowychbezpośrednio, bazując na własnej sieci kontrolnych gospodarstw leśnych.
W sektorach produkcjidrewna, ochrony lasu, rekreacji i edukacji leśnej dochód netto bez subwencjipaństwowych uzyskany przez lasy samorządowe (gminne, miejskie, uniwersyteckieitp.) wyniósł 76 euro/ha powierzchni leśnej (2009 r.: 41euro).Dochód netto wraz z subwencjami państwowymi (subsydia i ulgi w opłatach zausługi nadleśnictw państwowych) wyniósł w lasach samorządowych 103 euro/ha(2009 r.:75 euro).
W lasach prywatnychdochód netto bez subwencji państwowych i z tymiż subwencjami wyniósłodpowiednio 134 euro/ha (2009r.: 75euro) i 148 euro/ha(97euro).
Źródło:www.forstpraxis.de
Niemcy
Głos zrzeszeń leśnych wsprawie PROW 2014–20
Z katalogu beneficjentówsubsydiowania w ramach krajowych Programów Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata2014–20 powinny zostać wyłączone lasy państwowe. To jeden z postulatówniemieckich zrzeszeń leśnych, wyartykułowanych w wyniku prac 9. FederalnegoKongresu Kadry Kierowniczej Gospodarczych Zrzeszeń Leśnych, który odbył się wlistopadzie 2011 r. w miejscowości Wernigerode.
Zgodnie z niemieckąfederalną ustawą o lasach, przedmiotem subsydiowania w zakresie gospodarkileśnej mogą być przejawy działalności zarówno zrzeszeń leśnych, jak iposzczególnych właścicieli lasów. Podstawę prawą wspierania leśnictwa niepaństwowegostanowią w Niemczech: ustawa o zadaniach publicznych w zakresie poprawystruktury agrarnej i ochrony wybrzeża (GAK), specyficzne regulacje prawneposzczególnych landów i unijne rozporządzenie w sprawie wsparcia rozwojuobszarów wiejskich przez Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju ObszarówWiejskich (EFRROW).
Dotychczas w większościprzypadków subsydiowania leśnego (zalesianie, przebudowa drzewostanów,
budowa dróg, ochrona lasu itd.) struktura udostępnianych funduszów kształtowałasię następująco: środki unijne 50%, środki federalne (fundusz GAK) 30% i środkilandowe 20%. Począwszy od roku 2007 UE nie subsydiuje już gospodarczychzrzeszeń leśnych, toteż niemieckie subwencje w tym zakresie składają się w 60%z środków federalnych i w 40% z środków landowych.
Przedstawiony przezBrukselę projekt subsydiów ze środków Europejskiego Funduszu Rolnego RozwojuObszarów Wiejskich w okresie 2014–20 ustanawia w odniesieniu do gospodarkileśnej trzy podstawowe priorytety. Są nimi:
1. ochrona i ulepszanieekosystemów (ochrona bioróżnorodności, poprawa gospodarki wodnej, poprawagospodarki glebowej),
2. wspieranieefektywnego użytkowania zasobów i przechodzenia do gospodarki nisko-węglowej(np. stymulowanie wiązania CO2),
3. aktywizowaniepotencjału siły roboczej na obszarach wiejskich.
Zanalizowawszy projektunijnego rozporządzenia, uczestnicy kongresu w Wernigerode, sformułowali 15postulatów dotyczących przyszłych subsydiów leśnych. Postulaty te będąforsowane przez organizacje reprezentujące właścicieli lasów w Niemczechpodczas wypracowywania ostatecznych zasad wspierania rozwoju obszarów wiejskichw okresie 2014–20.
Postulaty niemieckichzrzeszeń leśnych:
1. Wypełnianie świadczeń,których domaga się społeczeństwo (np. udostępnianie lasów do celówrekreacyjnych), powinno być wynagradzane!
2. Gospodarka leśnapowinna być traktowana na równi z rolnictwem!
3. Wspieraniegospodarczych zrzeszeń leśnych z środków EFRROW powinno zostać wznowione iodbywać się w oparciu o stałe subsydia podstawowe i subsydia wynikowe!
4. Wspieranie rozwojulasów i infrastruktury leśnej musi zostać usprawnione i zintensyfikowane!
5. Z środków EFRROW niepowinny być subsydiowane lasy państwowe!
6. Formalnościsubwencyjne nie mogą ulec zwiększeniu!
7. Działania z zakresugospodarki leśnej i ochrony przyrody muszą być traktowane równorzędnie!
8. Fundusze subwencyjnenie mogą zostać uszczuplone!
9. Zasadysubwencjonowania nie mogą ograniczać zestawu gatunków drzew dostosowanych dosiedliska!
10. Promowane powinno byćzatrudnianie pracowników podlegających obowiązkowi ubezpieczeń społecznych!
11. Przy subsydiowaniuzrzeszeń leśnych uwzględniany powinien być udział drobnej własności leśnej worganizacji właścicieli lasów, względnie stopień utrudnień strukturalnych!
12. Stymulowany powinienbyć powierzchniowy rozwój zrzeszeń leśnych!
13. Subsydiowane powinnobyć pozyskiwanie nowych członków przez zrzeszenia leśne!
14. Subsydiowana powinnabyć działalność informacyjna zrzeszeń leśnych (np. wydawanie informatorów,utrzymywanie witryny internetowej)!
15. Subsydiowane powinnobyć szkolenie pracowników i kadry kierowniczej zrzeszeń leśnych!
Źródło: AFZ-DerWald1/2012, s.89.
Szwecja
Reorganizacja Sveaskogu
W pierwszym kwartale 2012r. państwowa leśna spółka akcyjna Sveaskog (3,2 mln ha lasów, 720 pracow-ników)przeprowadza reorganizację swojej struktury. Podstawowym celem zmian jestsilniejsze zorientowanie lasów państwowych na klienta.
– Nowa organizacjazakłada decentralizację odpowiedzialności za interesy firmy i jej zysk. Tostworzy warunki do wprowadzenia efektywniejszych metod pracy i do silniejszegozorientowania firmy na klienta w obrębie całego łańcucha procesówprodukcyjnych, łączącego las z przemysłem. Po prostu chcemy być bliżej naszychklientów i partnerów handlowych – wyjaśnia Per-Olof Wedin, prezes i zarazemdyrektor generalny Sveaskogu.
Liczba terytorialnychstref rynkowych zostanie zredukowana z dotychczasowych pięciu do trzech –północnej, centralnej i południowej. W granicach tych trzech stref będązorganizowane takie obszary działalności lasów państwowych, jakzagospodarowanie lasów, sprzedaż drewna i biomasy energetycznej oraz logistyka.Natomiast działalność w zakresie zarządzania nieruchomościami będziekoordynowana centralnie.
Szwedzkie lasy państwowemają strukturę zorientowaną procesowo. Nie ma tam stanowisk funkcyjnych wrodzaju leśniczego odpowiedzialnego za całość wykonawstwa czynnościprodukcyjnych i ochronnych na stosunkowo małym obszarze. Zadania pracownicze sąpochodną specyfiki procesów gospodarowania i odnoszą się do rozleglejszychstref terytorialnych. Przykładowe stanowiska pracy w Sveaskogu to: menedżerds.hodowli, ekolog leśny, ekolog krajobrazowy, menedżer ds.ochronyprzyrody, menedżer ds.pozyskania, analityk leśny i specjalistads.handlu drewnem.
Źródło: www.sveaskog.se
Saksonia, Niemcy
Popyt przewyższa podaż
Gospodarstwo Państwowe„Lasy Saksonii” nie jest w stanie pokryć zapotrzebowania na drewno okrągłe wroku 2012, zgłoszonego przez klientów. Praktycznie całość drewna zaplanowanegodo pozyskania jest już objęta umowami. Popyt ze strony tartaków jest tak duży,że ceny drewna w pierwszym półroczu 2012 r. wzrosły jeszcze w stosunku dopoziomu z roku minionego.
W pierwszym półroczu2012 r. przeciętna cena tartacznego drewna świerkowego i sosnowego,określona w umowach zawartych przez Lasy Saksonii, wynosi odpowiednio 96 i73 euro/m3. Cena drewna typu papierówki została uzgodniona przeciętnie napoziomie 27,50 euro/m3.
Źródło:www.forstpraxis.de
Opr. A.S.