Komunikat Dyrekcji Generalnej Lasów Państwowych w sprawie podsumowania audytów i kontroli

Fot. www.stock.adobe.com

Dyrekcja Generalna Lasów Państwowych odniosła się do przeprowadzonych audytów i kontroli w sprawach nieprawidłowości w gospodarce finansowej, gospodarowania nieruchomościami i instrumentalnego wykorzystania Lasów Państwowych w przekazie politycznym.

Celem opublikowanego dokumentu jest podsumowanie efektów pracy firm audytorskich, kancelarii prawnych, adwokatów i radców prawnych, Inspekcji Lasów Państwowych, NIK, KAS, CBA oraz pracowników Lasów Państwowych, którzy weryfikowali gospodarowanie mieniem w PGL LP w latach 2021-2023. Jest to wynik szeroko zakrojonych działań kontrolnych i audytorskich, które miały na celu analizę funkcjonowania tej instytucji w kluczowych obszarach działalności.

W podsumowaniu możemy znaleźć m.in. obszerne informacje dotyczące wydatkowania środków z Funduszu Leśnego (FL), w którym wykazano liczne i powtarzalne nieprawidłowości. Obszerny fragment odnosi się do działalności Centrum Informacyjnego Lasów Państwowych (CILP). Po pierwsze wykazano, że CILP w okresie objętym kontrolą nie sporządził trzyletniego planu głównych kampanii społecznych i edukacyjnych ani rocznych planów działań z zakresu polityki komunikacyjnej, a także raportów z realizacji zadań, co według NIK było celowym zaniechaniem umożliwiającym dowolne wydatkowanie środków. Według raportu NIK polityka promocyjna LP w tym okresie nie była ukierunkowana na cele określone dla CILP, czyli na szeroko rozumianą promocję LP, ale głównie na promowanie określonego środowiska politycznego, a cała polityka medialna była prowadzona w oparciu o polecenia wydawane przez bardzo wąskie grono osób zajmujących stanowiska kierownicze w DGLP.

W podsumowaniu poruszono również kwestię finansowania inwestycji drogowych z naruszeniem gospodarności i celowości. Wskazano na liczne przypadki kierowania środków z FL oraz środków własnych nadleśnictw na remonty i budowę dróg lokalnych nie mających związku z prowadzeniem gospodarki leśnej. Prowadzone prace audytowe oraz opracowania NIK zwracają uwagę na podejrzenia o kierowanie środków do gmin lojalnych wobec ówczesnych władz rządowych. Fakt, że podpisywanie umów przez nadleśniczych z samorządami, a także otwarcie zakończonych inwestycji odbywało się często w obecności polityków, mimo że nie byli oni stroną umów, ani dysponentami środków finansowych, może sugerować, że działania te miały charakter kampanii wyborczej.

Wydatki propagandowe i sponsoring również znalazły się pod lupą kontroli. Skala wydatków, brak przejrzystości, unikanie procedur przetargowych przez celowe dzielenie zleceń na mniejsze transze oraz powiązania finansowanych działań z wydarzeniami o charakterze politycznym, medialnym i religijnym wzbudziły poważne podejrzenia. Nadleśnictwa i regionalne dyrekcje bardzo często były jedynie wykonawcami odgórnych poleceń, nie mając wpływu na treść, formę i cel propagandowej działalności. W badanym okresie dopuszczono do wydatkowania prawie 14 mln zł (brutto) na organizację 72 wydarzeń promocyjnych w ramach 114 porozumień zawartych z jednostkami LP oraz kwoty ponad 10 mln zł na wypłatę środków dla uczestników konkursu „Drewno jest z lasu” – tzn. na działania nie związane z gospodarką leśną. Większość z opisywanych wydarzeń została zorganizowana przed lub w czasie kampanii wyborczej do Sejmu i Senatu RP w 2023 roku, niemal w każdym z nich uczestniczyli kandydaci związani wyłącznie z partiami Suwerenna Polska oraz Prawo i Sprawiedliwość.

Przedmiotem kontroli były również darowizny na cele, które nie wpisywały się w działalność społecznie użyteczną, bezprawne używanie samochodów służbowych do celów prywatnych, nieprawidłowości w gospodarce nieruchomościami, upolitycznienie kadry kierowniczej LP, zatrudnienie osób w oparciu o klucz polityczny, rodzinny i towarzyski.

Na koniec możemy przeczytać o postulatach zmian systemowych w LP dotyczących publikacji jawnych rejestrów wydatków, realizacji przedsięwzięć wspólnych oraz reformy systemu kadrowego.

Z pełną treścią obszernego podsumowania kontroli i audytów można zapoznać się pod linkiem:

Podsumowanie audytów i kontroli LP