
Zadowoleni członkowie zespołu pokazowego
Współpracownicy niemieckiego miesięcznika „Forst & Technik”, poświęconego technice i przedsiębiorczości leśnej, obserwowali sześciokołowy harwester Sampo Rosenlew HR56 podczas jego demonstracyjnej eksploatacji zorganizowanej w pobliżu miasta Eurasburg w Bawarii przez firmę MH Logging, dealera maszyn Sampo. W skrócie przedstawiamy relację z tego pokazu.
Demonstrowana w Bawarii maszyna była pierwszym egzemplarzem modelu HR56, który trafił do naszych zachodnich sąsiadów, i zarazem drugim wyprodukowanym egzemplarzem tego nowego harwestera fińskiej firmy Sampo Rosenlew. Model HR56 stanowi zasadniczo większą wersję swojego konstrukcyjnego poprzednika – czterokołowego modelu HR46x. Nowością jest zastosowanie w przednim podwoziu osi bogie NAF. W rezultacie masa stosunkowo niewielkiego harwestera zwiększyła się z 10 do 13,5 t.
Większe gabaryty
Zwiększyły się również wymiary maszyny. O ile HR46x ma tylko 4950 mm długości, o tyle długość modelu HR56 wynosi 6245 mm. Szerokość nowego modelu z oponami „siedemsetdziesiątkami” (z przodu możliwe jest także stosowanie opon „osiemsetek”) sięga 2,67 m, a szerokość modelu HR46x, wyposażanego w opony „pięćsetczterdziestki” lub „sześćsetpięćdziesiątki”, mieści się w granicach od 2,1 m do 2,4 m.
Nie zmieniło się źródło napędu. W obydwu modelach pracuje pod maską czterocylindrowy silnik Agco Power 49 LFTN D5 o mocy 140 kW. Z przodu napęd hydrostatyczny przekazywany jest na cztery koła za pośrednictwem jednego serwomotoru. Z tyłu każde koło jest napędzane osobnym silnikiem. Opony harwestera HR56 były w dniu pokazu napełnione wodą, co dodatkowo zwiększyło masę maszyny do 16,4 t.
Przegub centralny modelu HR56 ma zdecydowanie mocniejszą konstrukcję niż przegub modelu HR46x. Przyczynia się to zwiększenia stabilności nowego harwestera.
Elastyczna praca żurawia
Harwester HR56 jest wyposażony w pojedynczo teleskopowany żuraw o konstrukcji równoległej – model Logmer 8-10 US. Jego wysięg wynosi 10 m (w przypadku czterokołowca HR46x jest to tylko 7,1 m). Wartości momentu udźwigu brutto i momentu obrotu sięgają odpowiednio 200 i 39 kNm. Inaczej niż w przypadku wielu innych żurawi, obrót żurawia Logmer jest uskuteczniany nie za pomocą siłownika hydraulicznego, lecz za sprawą specjalnego silnika obrotu. Dzięki temu zakres obrotu wynosi ok. 270°, co oznacza, że żuraw może obustronnie sięgać również ukośnie do tyłu. Elastyczność pracy żurawia jest dodatkowo zwiększana przez mechanizm kompensacji pochylenia podstawy urządzenia dźwigowego. Zakres przechylenia podstawy żurawia sięga 27° do przodu i 6° do tyłu. Jeśli wysięgnik jest skierowany w bok, w drzewostan, to żuraw można przechylać w lewo lub w prawo, i dzięki temu „lawirować” między drzewami. Jest to praktyczne rozwiązanie, przydatne we wcześniejszych trzebieżach.
Głowica Kesla
Na żurawiu montowana jest głowica harwesterowa Kesla 18RH-II o średnicy cięcia sięgającej 40 cm. Silnik o pojemności 30 cm3 zapewnia pile łańcuchowej dużą dynamikę, ale z uwagi na wydajność 170–200 l/min przy ciśnieniu 210–240 b wymaga również wydajniejszego przepływu oleju niż porównywalny silnik o pojemności 19 cm3, potrzebujący znacznie mniej oleju do zapewnienia tej samej prędkości obrotowej. Piła łańcuchowa o podziałce .404 jest napędzana za pośrednictwem kółka „osiemnastki”.
Stosowany w harwesterze HR56 model 18RH-II ma zostać zastąpiony głowicą trzeciej generacji – modelem 19RH-III, który ma podobne parametry jak model 18RH-II. Wyróżnikiem obydwu tych modeli jest mechanizm prowadzenia rolek posuwu przy rozwieraniu i zwieraniu głowicy w taki sposób, żeby były one zawsze ustawione równoległe do siebie. Dzięki temu cieńsze pnie nie są wciskane w głowicę.
Wzmocniona konstrukcja kabiny
Ponieważ model HR56 ma większą masę od swojego czterokołowego poprzednika, konstrukcja kabiny nowego harwestera została wzmocniona, tak aby spełniała wymogi norm bezpieczeństwa ROPS/FOPS. Kształt kabiny jest wzorowany na formie kabiny harwestera Sampo 1066 – starszego modelu, który był produkowany do 2014 roku.
We wnętrzu kabiny jest dużo miejsca dla operatora. Całkowicie nowe jest jej wyposażenie. Jego elementami są m.in. dwa przejrzyste wyświetlacze: jeden pokazujący dane dotyczące zadań roboczych, drugi wizualizujący stan parametrów maszyny. Do sterowania maszyną stosowane są nowoczesne panele z dżojstikami.
Praktyczne rozwiązania
W podwoziu harwestera, między kołami przednimi, jest miejsce na skrzynkę narzędziową. Skrzynka bezpieczników znajduje się na zewnątrz kabiny i jest łatwo dostępna z ziemi. Centralki hydrauliki i smarowania znajdują się pod prawą przednią maską silnika. Wszystkie gniazda smarowe są zainstalowane na jednej listwie centralnej. Z tej samej strony, na tyle, znajduje się komora akumulatorowa z wyłącznikiem głównym. Naprzeciwko, za lewym kołem tylnym, umiejscowiona jest centrala tankowania. Środek AdBlue i olej napędowy są tam uzupełniane centralnie. Olej napędowy można uzupełniać albo przez szyjkę zbiornika, albo za pomocą pompki ssącej.
Pokaz pracy harwestera Sampo HR56 uzupełniała demonstracja dwóch forwarderów Sampo: 10-tonowego modelu FR28 i 12-tonowego modelu FR48. Ten drugi był doposażony we wciągarkę linową, służącą do podciągania sztuk drewna znajdujących się poza zasięgiem żurawia przeładunkowego. W odróżnieniu od harwestera HR56 obydwa forwardery Sampo są wyposażone w urządzenia dźwigowe marki Mesera: model FR28 – w żuraw Mesera 71F, a model FR48 – w żuraw Mesera 83F. Oprócz operatorów maszyn członkiem zespołu pokazowego był też inspektor urządzeń dźwigowych, od którego obserwatorzy demonstracji mogli się wiele dowiedzieć na temat statyki żurawi hydraulicznych i konstrukcji stalowych.
Na podstawie: „Forst & Technik” nr 10/2024