Rosja ogranicza eksport drewna okrągłego

Od 1 stycznia 2006 r. władze Rosji wprowadziły jednolitą stawkę cła wywozowego na drewno opałowe i drewno okrągłe w wysokości 6,5%, ale nie mniej niż, w przeliczeniu na euro, 4 euro/m3 (dotychczasowa opłata minimalna wynosiła 2,5 euro/m3). Z dniem 1 lipca 2007 r. stawka na drewno okrągłe ma zostać podwyższona do 10%, a opłata minimalna – do 6 euro/m3. Zmiany te wiążą się z obecną polityką Kremla w zakresie gospodarki drzewnej: poprzez podwyższenie ceł wywozowych na drewno okrągłe i ograniczenie jego udziału w eksporcie produktów drzewnych Rosja chce stworzyć rodzimemu przemysłowi obróbki i przeróbki drewna korzystniejsze warunki do rozwoju.

Od 1998 r. rozmiar wywozu drewna okrągłego z Rosji wzrósł przeszło dwukrotnie. Same tylko Chiny sprowadziły dziewięć razy więcej rosyjskiego drewna. W 2004 r. finansowy wolumen rosyjskiego eksportu drewna okrągłego sięgnął 2,3 mld dolarów amerykańskich. W okresie od stycznia do września 2005 r. Rosja wyeksportowała aż 36,5 mln m3 drewna okrągłego, a jedynie 6,7 mln m3 drewna obrobionego i 1,1 mln m3 sklejki. Jako pierwsza zareagowała na podwyżkę rosyjskiego cła wywozowego Finlandia. Z inicjatywy Finów, 30 listopada 2005 r. doszło do roboczego spotkania fińskiego ministra rolnictwa i leśnictwa z rosyjskim ministrem zasobów naturalnych. Strona rosyjska podtrzymała swoje stanowisko i oświadczyła, że obecnie bardziej jest zainteresowana obróbką i przeróbką drewna na własnym terytorium niż eksportem surowca w stanie okrągłym. Rosjanie oczekują teraz od Finów wzmożonego inwestowania w rosyjski przemysł drzewny. opr. A.S.

Propozycja Komisji Europejskiej

11 marca 2005 r. pani Mariann Fischer Boel, komisarz ds. rolnictwa i rozwoju obszarów wiejskich Komisji Europejskiej, oficjalnie przedstawiła „Komunikat Komisji dla Rady i Parlamentu Europejskiego – sprawozdanie z wdrażania Strategii Leśnej UE”. W tym dziewięciostronicowym dokumencie Komisja Europejska formułuje konkluzję, że konkurencyjność i ekonomiczna sprawność zrównoważonej gospodarki leśnej prowadzonej w Unii Europejskiej poddawane są coraz cięższym próbom wskutek otwarcia na rynek globalny.

Komisja Europejska zaproponowała, żeby do 2006 roku opracowany został we współpracy z państwami członkowskimi i zainteresowanymi środowiskami Plan Działania Unii Europejskiej na rzecz Zrównoważonej Gospodarki Leśnej, który mógłby stać się instrumentem koordynowania i zwiększenia spójności działań związanych z leśnictwem i lasami, podejmowanych przez Wspólnotę i państw członkowskie. Plan ten powinien uwzględniać różnorakie aspekty działań: społeczno-ekonomiczne (konkurencyjność, wycena świadczeń środowiskowych i społecznych), ekologiczne (zmiana klimatu, pożary leśne, ochrona różnorodności biologicznej), administracyjne, informacyjne (promowanie drewna jako surowca odnawialnego, użytkowanie go jako surowca energetycznego), naukowe, edukacyjne i in.Lasy zajmują w Unii Europejskiej ok. 160 mln ha, czyli mniej więcej 35% jej lądowej powierzchni. Około 60% unijnych lasów stanowi własność prywatną. Liczba właścicieli lasów prywatnych sięga 15 milionów. Przeciętna powierzchnia prywatnej własności leśnej wynosi co prawda 13 ha, ale większość prywatnych lasów w UE ma mniej niż 3 ha.Unia Europejska jest jednym z największych na świecie wytwórców i zarazem konsumentów produktów leśnych. W gospodarce leśnej i w gałęziach przemysłu związanych z lasami zatrudnionych jest 3,4 mln ludzi. Roczna wartość produkcji tego sektora osiąga poziom 356 mld euro. Przeciętny rozmiar rocznej produkcji surowca drzewnego w UE wynosi 400 mln m3. Unijne pozyskanie drewna nieznacznie przekracza 60% przyrostu rocznego. Jako główny instrument wdrażania Strategii Leśnej UE na poziomie Wspólnoty służy, jak dotąd, polityka rozwoju obszarów wiejskich. W jej ramach na finansowe wsparcie leśnictwa łożone jest ok. 10% środków z budżetu przeznaczonego na rozwój obszarów wiejskich.źródło: http://europa.eu.int/comm/agriculture/consultations/forestry/index_en.htm

Opr. A.S.

Finlandia: nowa rada dyrektorska Metsähallitusa

W marcu br. fińska Rada Państwa zatwierdziła nowy, zarekomendowany przez ministra rolnictwa i leśnictwa skład rady dyrektorskiej Metsähallitusa – fińskiego państwowego gospodarstwa leśnego, zarządzającego obszarem lądowym i wodnym o powierzchni 12 mln ha. Przewodniczącym rady został Pentti Lähteenoja, zastępca dyrektora generalnego w Ministerstwie Rolnictwa i Leśnictwa, a wiceprzewodniczącą – Ritta Rainio, dyrektor generalny w Ministerstwie Środowiska.

Pozostali członkowie nowej rady to: Aulikki Heinonen (przedstawicielka Laponii), Kalevi Hemilä (dyrektor w towarzystwie ubezpieczeniowym ETERA), Jaana Korpi (dyrektor w firmie Weilin+Göös Oy), Aulis Lyhykäinen (reprezentant pracowników Metsähallitusa), Helena Wallden (członkini zarządu banku OKO). Kadencja rady dyrektorskiej w tym składzie upływa z dniem 31 marca 2008 r. źródło: www.metsa.fi

Pierwsza leśna spółka akcyjna w Niemczech?

16 marca br. Ministerstwo Rolnictwa i Środowiska w rządzie niemieckiego kraju związkowego Saksonia-Anhalt publicznie przedstawiło wyniki ekspertyzy w sprawie optymalizacji systemu zarządzania lasami państwowymi w tym landzie. Na podstawie owej ekspertyzy rząd Saksonii-Anhalt ma niebawem podjąć decyzję co do przyszłości Krajowego Gospodarstwa Leśnego Saksonii-Anhalt, które zostało utworzone w 2002 r. na bazie wcześniejszej administracji leśnej (zmniejszono wówczas liczbę nadleśnictw z 42 do 24, a liczbę leśnictw z 300 do 196).

Z ekspertyzy wynika, że Krajowe Gospodarstwo Leśne Saksonii-Anhalt wymaga dotacji w wysokości ok. 40 mln euro rocznie, w tym 21 mln euro na zagospodarowanie lasów i 19 mln na wykonywanie pozostałych zadań (funkcje administracyjne, świadczenia na rzecz ogółu, doradztwo, piecza nad lasami niepaństwowymi). Zdaniem ekspertów liczba 24 nadleśnictw i 196 leśnictw jest za wysoka jak na Saksonię-Anhalt – land o stosunkowo małej lesistości. Krajowemu Gospodarstwu Leśnemu grożą także sankcje prawne ze względu na wniesione do Brukseli skargi przeciwko jego zespolonej formie organizacyjnej: Unia Europejska jest krytycznie nastawiona wobec łączenia zagospodarowania lasów państwowych z subsydiowaną pieczą nad lasami niepaństwowymi. Eksperci zaproponowali przekształcenie Krajowego Gospodarstwa Leśnego Saksonii-Anhalt w spółkę akcyjną z czterema – w znacznym stopniu samodzielnymi – gospodarstwami po 9-11 leśnictw o wielkości 2,8-3,8 tys. ha. Funkcje administracyjne powinny, zdaniem ekspertów, zostać przejęte przez organy administracji publicznej związane z rolnictwem i ochroną środowiska. Leśnicy Saksonii-Anhalt są generalnie nastawieni bardzo krytycznie do propozycji przedstawionych w ekspertyzie. Według ostatnich informacji, rząd Saksonii-Anhalt zapewne wydzieli z domeny Krajowego Gospodarstwa Leśnego wszystkie funkcje nieprodukcyjne, ale nie zdecyduje się – na razie? – na przekształcenie go w spółkę akcyjną. źródło: „AFZ-DerWald” nr 6/2005, „Forst&Technik” nr 4/2005

Ruszyły prace nad unijnym

30 maja br. Rada Rolnictwa i Rybołówstwa, jedna z najstarszych konfiguracji Rady UE, przyjęła zgłoszoną przez Komisję Europejską propozycję przygotowania Planu Działania UE na rzecz Zrównoważonej Gospodarki Leśnej, przemianowując go wszakże na Plan Działania UE w zakresie Leśnictwa. Koncepcja opracowania unijnego planu leśnego pojawiła się w związku z ubiegłoroczną dyskusją na temat wdrażania w krajach członkowskich Strategii Leśnej UE.W Komisji Europejskiej została już opracowana wstępna struktura zapisu planu leśnego UE. Obejmuje ona takie punkty, jak: (1) „Wizja”, (2) „Założenia i cele strategiczne”, (3) „Niedostatki i problemy”, (4) „Działania w skali unijnej i krajowej” i (5) „Przegląd unijnych środków służących przeprowadzeniu proponowanych działań”.

Punkt „Wizja” ma być poświęcony sprawom takim, jak: tendencje w gospodarce leśnej, zróżnicowanie sektora leśnego w UE, oczekiwania społeczeństwa europejskiego w stosunku do lasów i gospodarki leśnej, główne siły napędowe, ograniczenia i możliwości rozwoju gospodarki leśnej i wartościowanie lasów i gospodarki leśnej przez społeczeństwo. W oparciu o wypracowaną wizję określone zostaną strategiczne cele unijnego leśnictwa i sposoby ich osiągania. Wykorzystane mają być przy tym narodowe plany leśne – jako jeden z środków transpozycji zagadnień krajowych.Procedura przygotowywania unijnego planu leśnego przewiduje trzy podstawowe grupy prac: warsztaty z udziałem ekspertów, współpracę z państwami członkowskimi i konsultację z głównymi grupami interesów. Unijne warsztaty z udziałem zaproszonych przez KE ekspertów zaplanowane zostały na wrzesień br. Współpraca z państwami członkowskimi będzie się odbywać głównie za pośrednictwem Komitetu Stałego ds. Leśnictwa, składającego się z przedstawicieli 25 państw UE.Planując współpracę z państwami członkowskimi, KE wyróżniła wstępnie trzy grupy zagadnień do przedyskutowania: ekonomiczne i społeczne znaczenie lasów i leśnictwa, ekologiczne znaczenie lasów oraz spójność i koordynacja działań w polityczno-administracyjnym otoczeniu sektora leśnego w UE. Każdą grupą zagadnień zajmie się odpowiednia grupa ekspercka, utworzona ze specjalistów desygnowanych przez członków Komitetu Stałego ds. Leśnictwa. Grupy eksperckie mają pracować w okresie od września do grudnia br.Jako forum konsultacji z różnymi grupami interesów ma służyć przede wszystkim Grupa Doradcza ds. Leśnictwa i Korka Użytkowego, w skład której wchodzą eksperci desygnowani przez organizacje społeczno-ekonomiczne działające w skali unijnej. Konsultacje z tym gremium zaplanowano na październik i grudzień br. W styczniu 2006 r., odbędzie się końcowa konsultacja z członkami Komitetu Stałego ds. Leśnictwa. Po niej KE będzie miała kilka miesięcy na prace redakcyjne i przeprowadzenie stosownych procedur urzędowych. Gotowy plan ma zostać przedstawiony Radzie UE i Parlamentowi Europejskiemu w czerwcu 2006 r.Miejmy nadzieję, że leśnicy będą aktywnie współuczestniczyć w przygotowaniu unijnego planu leśnego i nie dopuszczą do tego, by najważniejsze decyzje dotyczące lasów były podejmowane ponad ich głowami. Dotychczasowe doświadczenia wskazują jednak, że europejscy leśnicy nie potrafią skutecznie bronić swoich interesów na unijnym forum politycznym. Jeden z urzędników KE skwitował ten fakt następująco: O tym, co dzieje się w leśnictwie w dużej mierze decyduje to, co dzieje się poza sektorem leśnym.Źródło: Unit F. 1, „EU Forest Action Plan”, dokument Komisji Europejskiej.

opr. A.S.

Wystartowała Platforma Technologiczna Sektora Profitującego z Lasów

W lutym br. rozpoczęto tworzenie Platformy Technologicznej Sektora Profitującego z Lasów (ang. Forest-Based Sector Technology Platform, w skrócie FTP). Unijne platformy technologiczne to jeden z instrumentów realizowania polityki Komisji Europejskiej, służący kreowaniu i rozwijaniu partnerstwa publiczno-prywatnego w sferze badań i innowacji. W swej istocie platformy technologiczne są mechanizmem skupiania wszystkich egzystujących w danym segmencie życia europejskiego grup interesów w celu uzgodnienia spójnej całościowej wizji rozwoju tego segmentu, opracowania strategii urzeczywistnienia owej wizji, a następnie sterowania realizacją przyjętej strategii. W myśl unijnej Strategii Lizbońskiej to właśnie innowacje mają być motorem rozwoju Europy w najbliższych latach.

Platforma Technologiczna Sektora Profitującego z Lasów ma być otwarta na wszystkie grupy interesów związane z lasami, obejmować wszystkie państwa członkowskie Unii Europejskieji całe długie łańcuchy podaży, od producenta prymarnego do konsumenta. Jednym z podstawowych zadań FTP na obecnym etapie jej rozwoju jest opracowanie tzw. strategicznego programu badań naukowych (ang. Strategic Research Agenda) dla sektora profitującego z lasów. Program ten będzie kompilacją narodowych strategicznych programów badań naukowych, które mają zostać przygotowane jako pierwsze.Naczelnym organem FTP jest tzw. grupa wysokiego szczebla. W jej skład wchodzą prominentne osoby reprezentujące firmy branży przemysłowej (Stora Enso, Moelven Industrier, SCA, M-real) oraz federacje stowarzyszeń (CEPF – Konfederacja Europejskich Właścicieli Lasów, CEI-Bois – Europejska Konfederacja Przemysłu Obróbki Drewna, CEPI – Konfederacja Europejskiego Przemysłu Papierniczego, FFIF – Federacja Fińskiej Branży Leśnej). Przewodniczącym grupy jest Bjoern Haegglund,zastępca dyrektora firmy Stora Enso. Przedstawiciele Komisji Europejskiej, a mianowicie dyrekcji generalnych „Badania Naukowe” i „Przedsiębiorczość i Przemysł”, mają status obserwatorów w tym gremium.W grupie wysokiego szczebla FTP nie ma, jak dotąd, niestety reprezentantów dużych unijnych państwowych gospodarstw leśnych, takich jak choćby fiński Metsähallitus (12 mln ha), polskie Lasy Państwowe (7,6 mln ha), szwedzki koncern Sveaskog (4,6 mln ha), brytyjska Komisja Leśna (1 mln ha) czy Austriackie Lasy Związkowe SA (850 tys. ha). Trudności z przebiciem się na forum FTP ma Europejska Sieć Przedsiębiorców Leśnych (ENFE).Ogniwami łączącym FTP z grupami interesów w państwach członkowskich UE są tzw. narodowe grupy pomocnicze. Z założenia gremia te winny składać się z przedstawicieli sektora profitującego z lasów i placówek badawczo-rozwojowych oraz reprezentantów instytucjifinansowych i organów administracyjnych. To właśnie narodowe grupy pomocnicze mają przygotować wspomniane wyżej narodowe strategiczne programy badań naukowych. Koordynatorem polskiej grupy pomocniczej FTP jest prof. Władysław Strykowski, dyrektor Instytutu Technologii Drewna w Poznaniu.W kilkunastoosobowej radzie naukowej FTP, której przewodniczy prof. Yves Birot z Francji, zasiada też prof. Piotr Paschalis jako przedstawiciel Szkoły Głównej Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie. Rada naukowa FTP reprezentuje ogół środowiska naukowego w procesie formowania i wdrażania Platformy Technologicznej Sektora Profitującego z Lasów.źródło: www.forestplatform.org

opr. A.S.

Niemcy: consensus w sprawie zakładowego pomiaru drewna

Na początku br. Niemiecka Rada Gospodarki Leśnej (DFWR) – organizacja, w której skład wchodzą m.in. państwowe gospodarstwa leśne poszczególnych niemieckich krajów związkowych, administracja niemieckich lasów federalnych, stowarzyszenia właścicieli lasów prywatnych, związki zawodowe działające w leśnictwie, Związek Leśników Niemieckich, Niemieckie Towarzystwo Leśne, uczelnie leśne i organizacje ekologiczne – po wielomiesięcznych pertraktacjach zawarła ze Zrzeszeniem Niemieckiego Przemysłu Tartacznego (VDS) porozumienie ramowe w sprawie zakładowego pomiaru drewna okrągłego.

Obecnie opracowywany jest katalog wymagań odnoszących się do poszczególnych parametrów dłużyc, kłód i wyrzynków, który będzie stanowił podstawę przyszłych umów handlowych. Postanowienia nowego układu w sprawie zakładowego pomiaru drewna będą mogły mieć zastosowanie nie tylko w samych Niemczech, lecz również poza ich granicami. Zakłady przemysłu drzewnego, wyposażone w urządzenia do pomiaru drewna i kupujące surowiec według miary ustalonej w zakładzie, winny przestawić się na nowe normy, uzyskując stosowny certyfikat, najpóźniej do 1 października 2005 r. źródło: „AFZ-DerWald” nr 6/2005

Rząd niemiecki subsydiuje FSC

Odpowiadając na parlamentarną interpelację prawicowych deputowanych do Bundestagu w sprawie m.in. finansowania organizacji FSC z pieniędzy niemieckich podatników, rząd RFN przyznał, że do roku 2007 zaplanował subsydia dla tej organizacji w łącznej wysokości 506 tys. euro. Zgodnie z informacjami rządowymi, w 2002 r. organizacja FSC otrzymała 256 tys. euro na urządzenie swojej bońskiej centrali. Począwszy od 2003 r. roczne subsydium dla FSC wynosi 50 tys. euro.źródło: „AFZ-DerWald” nr 7/2004opr. A.S.

Wiązany zbyt drewna na cenzurowanym

Według wstępnej, nie mającej jeszcze oficjalnego charakteru opinii niemieckiego urzędu antymonopolowego, wiązany zbyt drewna pozyskanego w lasach różnych rodzajów własności, organizowany w Niemczech na dużą skalę przez jednostki organizacyjne lasów państwowych, jest zasadniczo sprzeczny z niemieckim prawem kartelowym.

Przy regulacjach rynkowych, jakie mają obecnie zastosowanie w Niemczech, dopuszczalny jest jedynie wiązany zbyt drewna pozyskanego w prywatnych i gminnych gospodarstwach leśnych, których powierzchnia jest mniejsza niż 12 tys. ha. Lasy państwowe generalnie nie mają jednak prawa w nim uczestniczyć. Współpraca z jednostkami organizacyjnymi lasów państwowych w zakresie zbytu drewna dopuszczalna jest jedynie w wyjątkowych, ściśle określonych wypadkach. Przesłanki takiej współpracy winny być każdorazowo sprawdzane przez urząd antymonopolowy. źródło: ,Forst&Technik” nr 2/2005

Wyniki szwedzkiego koncernu leśnego Sveaskog

W roku 2004 szwedzki państwowy koncern leśny Sveaskog, gospodarujący na 3,4 mln ha lasów, zanotował wartość sprzedaży netto rzędu 8,3 mld koron szwedzkich (SEK) oraz zysk z działalności podstawowej w wysokości 1,5 mld SEK, co oznacza 1-procentowy spadek sprzedaży netto i 4-procentowy spadek zysku operacyjnego w stosunku do wyników z roku 2003.

W dziale gospodarki leśnej zyski koncernu zmalały ze względu na mniejszy wolumen zrealizowanych dostaw i wzrost nakładów na hodowlę lasu i ochronę przyrody. W dziale przemysłowym (koncern Sveaskog posiada spółkę akcyjną AssiDoman Cartonboard, która specjalizuje się w produkcji tektury do wyrobu kartonów na napoje) dochody zwiększyły się, głównie za sprawą większego wolumenu zrealizowanych dostaw oraz wzrostu przeciętnej ceny sprzedaży. Zyski osiągnięte za pośrednictwem stowarzyszonej drzewnej spółki akcyjnej Setra Group, w której Sveaskog ma 50% udziałów, gwałtownie spadły wskutek niekorzystnej sytuacji na rynku w sektorze tartacznictwa. Wzrosły natomiast wpływy ze sprzedaży składników majątku koncernu. W 2004 r. na światowym rynku panowało ożywienie, któremu generalnie towarzyszył wzrost dochodu narodowego brutto wytwarzanego w krajach. Proces ten spowolnił się nieco w drugim półroczu, głównie ze względu na wzrost cen ropy naftowej. W 2004 r. panowała niekorzystna sytuacja na rynku materiałów tartych, zwłaszcza w zakresie drewna sosnowego. Zwiększona podaż tarcicy w Szwecji, w powiązaniu z nikłym wzrostem chłonności rynku europejskiego, odbiła się negatywnie na cenach tego produktu. Koncern Sveaskog wypłaca swojemu właścicielowi, państwu szwedzkiemu, dywidendę. Za rok 2004 rada nadzorcza macierzystej firmy koncernu, Sveaskog SA, zaproponowała wypłatę dywidendy w wysokości 335 mln SEK, co stanowi ok. 33% zysku netto. W 2004 r. Sveaskog zapłacił ponadto 24 mln SEK podatku. źródło: www.sveaskog.se

idź do strony: