Z zagranicy 5/2015

Stany Zjednoczone Lasy federalne mniej płacą na szkoły i drogi Austria Leśny indeks bioróżnorodności Szwajcaria Słabe euro rujnuje gospodarkę leśną Turyngia, Niemcy Program przeciwdziałania zamieraniu jesionu

Stany Zjednoczone
Lasy federalne mniej płacą na szkoły i drogi

Zgodnie z ustawą obowiązującą w USA od 1908 r., federalna Służba Leśna Stanów Zjednoczonych (USFS) zobowiązana jest do przekazywania corocznie 25% dochodów uzyskiwanych ze sprzedaży drewna i innych źródeł tym jednostkom samorządu terytorialnego, na których obszarze położone są kompleksy lasów federalnych. Środki te przeznaczane są głównie na pomoc miejscowym szkołom publicznym i na budowę, remonty i utrzymanie lokalnych dróg. O ile jednak w 2014 r. kwota ustawowych wpłat na rozwój obszarów wiejskich kształtowała się na poziomie 300 mln dolarów, o tyle w tym roku może ona wynieść zaledwie 50 mln dolarów. A to dlatego, że we wrześniu ub. roku utraciła moc ustawa o zabezpieczeniu szkół na obszarach wiejskich i wsparciu samostanowienia wspólnot lokalnych, czasowo wspierająca ustawę z 1908 roku.

Przekazywana dotychczas przez USFS czwarta część dochodów była znaczącym zastrzykiem pieniężnym, wspierającym lokalne szkoły i drogi. w tym roku leśnicy oddadzą o blisko 250 mln dolarów mniej
Fot. www.fs.fed.us

Podstawę do kalkulacji ustawowej 25% płatności na rzecz publicznych szkół i dróg stanowi średnia dochodów lasów federalnych w danym stanie w siedmiu kolejnych minionych latach. Płatność ta zaczęła gwałtownie maleć w późnych latach 80. XX w. ze względu na spadek wpływów ze sprzedaży drewna. Dlatego w 2000 r. Kongres Stanów Zjednoczonych uchwalił dodatkowo ustawę o zabezpieczeniu szkół na obszarach wiejskich i wsparciu samostanowienia wspólnot lokalnych, która nie tylko zwiększała płatności na rzecz jednostek samorządu terytorialnego, lecz również promowała współuczestnictwo wspólnot lokalnych w planowaniu zagospodarowania zasobów naturalnych w lasach federalnych. Rok 2015 jest pierwszym, na który Kongres nie przedłużył obowiązywania ustawy z 2000 roku.

USFS jest agencją Departamentu Rolnictwa Stanów Zjednoczonych, której podstawową misją jest utrzymanie zdrowych, różnorodnych biologicznie i produktywnych lasów federalnych (pow. 770 tys. km2) oraz prerii. Do zadań USFS należy również udzielanie fachowej pomocy stanowym służbom leśnym i właścicielom lasów prywatnych oraz prowadzenie badań leśnych. Amerykańskie lasy federalne są obszarami chronionymi kategorii VI wg klasyfikacji Międzynarodowej Unii Ochrony Przyrody (IUCN).

Źródło: www.fs.fed.us


Austria
Leśny indeks bioróżnorodności

Federalne Centrum Badań nad Lasem (BFW) z siedzibą w Wiedniu przedstawiło formułę uniwersalnego leśnego indeksu bioróżnorodności. Indeks składa się z 13 wskaźników cząstkowych, dotyczących m.in. takich elementów, jak ilość drewna martwego, liczba starych drzew, rodzaj odnowienia czy stopień zbliżenia lasu do potencjalnego naturalnego zbiorowiska leśnego. Wskaźnikom cząstkowym przyporządkowano wagi, które zostały określone na podstawie wywiadu z ekspertami krajowymi i zagranicznymi. Indeks przyjmuje wartości od 0 do 100. Wartości niewielkie odpowiadają plantacji, wartości od 93 wzwyż – puszczy. Indeks bioróżnorodności ogółu austriackich lasów został obecnie określony na poziomie 58,1. Taki wynik mieści się w górnej połowie przedziału lasów wielofunkcyjnych. Zaletą leśnego indeksu bioróżnorodności ma być niekosztowny sposób jego ustalania. Potrzebne dane są bowiem pozyskiwane w ramach austriackiej inwentaryzacji lasów.

Źródło: www.forstpraxis.de


Szwajcaria
Słabe euro rujnuje gospodarkę leśną

Zniesienie w styczniu 2015 r. kursu minimalnego euro względem franka przez Narodowy Bank Szwajcarii oznacza pogłębienie problemów szwajcarskiej gospodarki leśnej. Już spadek kursu do sztucznego poziomu minimalnego (1,20 franka za euro) dławił branżę. Szwajcarscy właściciele lasów, którzy eksportują drewno okrągłe do krajów strefy euro, stracili wskutek osłabienia wspólnej unijnej waluty 15–20% przychodów. Teraz straty mogą się podwoić. Gospodarska leśna Szwajcarii, w przeciwieństwie do innych branż w tym kraju, niemal wcale nie korzysta ze świadczeń podwykonawców i poddostawców ze strefy euro. Nie może więc profitować z tańszych usług i dostaw zaopatrzeniowych. W rezultacie rozmiar użytkowania szwajcarskich lasów spadł do rekordowo niskiego poziomu, i to w okresie, w którym w Szwajcarii właściwie trwa boom na budownictwo z drewna. Popyt na drewno budulcowe jest bowiem zaspokajany przez import coraz tańszego surowca z krajów sąsiednich.

Właściciele szwajcarskich lasów eksportujący drewno okrągłe po decyzjach Narodowego Banku Szwajcarii już stracili do 20% dochodów. A mogą utracić nawet dwa razy tyle
Fot. www.flickr.com

Źródło: www.forstpraxis.de


Turyngia, Niemcy
Program przeciwdziałania zamieraniu jesionu
Fot. www.wikimedia.org
Zamieranie jesionu, po raz pierwszy zaobserwowane w Turyngii w 2009 r., gwałtownie się rozprzestrzenia w tym niemieckim landzie. Za główną przyczynę tej choroby uznaje się pochodzącego z Azji Wschodniej grzyba Chalara fraxinea z grupy workowców, atakującego pędy drzew wszystkich klas wieku.

Specjaliści ds. ochrony lasu, pracujący w przedsiębiorstwie państwowym Lasy Turyngii, prowadzą od 2012 r. doświadczenia nad zwiększeniem odporności jesionów. Wyniki wcześniejszych badań w krajach nordyckich dowiodły bowiem, że odporność jesionów na chorobę wywoływaną przez workowca jest uwarunkowana genetycznie i może być dziedziczona. – Mamy nadzieję, że uda nam się uzyskać odporny materiał sadzeniowy z tych egzemplarzy jesionu, które skutecznie bronią się przed patogenem i przetrzymują infekcję bez większego uszczerbku dla swojej żywotności – mówi Volker Gebhardt, członek dwuosobowego zarządu Lasów Turyngii. W 2014 r. specjaliści pozyskali zrazy z drzew wykazujących odporność na chorobę. Rośliny wyrosłe ze zrazów zostaną sztucznie zainfekowane szkodliwym workowcem. Jeżeli doświadczenie potwierdzi odporność drzew matecznych, to będzie możliwe wytworzenie nowego, odpornego pokolenia turyngeńskich jesionów.

Turyngeński program przeciwdziałania zamieraniu jesionu budzi jednak kontrowersje. Wyrażane są obawy o różnorodność genetyczną nowego pokolenia jesionów. Jej zubożenie może zmniejszyć zdolność jesionu do przystosowywania się do zmian klimatycznych. Ponadto istnieje niebezpieczeństwo zwiększenia się wirulencji patogenu do poziomu przekraczającego nawet odporność nowego pokolenia. Co więcej na horyzoncie pojawia się nowe zagrożenie: azjatycki opiętek jesionowy, który rozprzestrzenia się ku zachodowi, dotarł już do Moskwy. Jego pojawienie się w Europie Środkowej jest tylko kwestią czasu.

Źródło: www.thueringenforst.de

Opr. A.S.

Z zagranicy 6/2015

Szwecja Wyniki finansowe Sveaskogu w 2014 roku Łotwa Drogi leśne w lasach państwowych Saksonia, Niemcy Ruszyły subwencje leśne 2014–2020

Szwecja
Wyniki finansowe Sveaskogu w 2014 roku

W ub. roku szwedzkie lasy państwowe Sveaskog osiągnęły obydwa celefinansowe wyznaczone im przez właściciela. Rentowność podstawowa kapitałuoperacyjnego wyniosła 5,0% (zakładano minimum 4,5%), a wskaźnik określający stosunekzadłużenia netto do kapitału własnego osiągnął wartość 0,44 (cel opiewał na0,3–0,6). Warto tu zaznaczyć, że ubiegłoroczne walne zgromadzenie Sveaskoguobniżyło docelowy poziom rentowności podstawowej kapitału operacyjnego o półpunktu procentowego – w latach 2011–2013 wynosił on 5%.

 

      

Zanotowana przez Sveaskog wartość sprzedaży netto sięgnęła 6,23 mld SEK(ok. 2,83 mld zł). W stosunku do 2013 r. oznacza to wzrost o 3%. Większawartość sprzedaży była wynikiem 3% wzrostu przeciętnej ceny surowca drzewnego.Ogólna masa dostaw drewna zrealizowanych przez Sveaskog utrzymała sięzasadniczo na wcześniejszym poziomie (10,8 mln m3). Wzrósł jednak rozmiardostaw drewna tartacznego i papierówki (odpowiednio o 7% i 2%). Znacznie, bo o26%, zmalała natomiast masa dostaw energetycznego surowca drzewnego. Zyskoperacyjny bez uwzględnienia przyrostu wartości aktywów leśnych wyniósł 1,39mld SEK (ok. 631 mln zł) – to o 19% więcej niż w 2013 roku. Było to następstwemzwiększenia o 5% rozmiaru dostaw drewna pochodzącego z lasów własnych (boSveaskog obraca również drewnem skupowanym właśnie w lasach prywatnych),wzrostu przeciętnej ceny surowca drzewnego i poprawy efektywnościgospodarowania.

Podatek CIT za 2014 r. sięgnął 466 mln SEK (ok. 212 mln zł). Zgodnie zobecnymi celami finansowymi Sveaskogu, wysokość dywidendy zwykłej,odprowadzanej przez szwedzkie lasy państwowe do budżetu państwa, powinnawynosić od 60 do 90% zysku po opodatkowaniu, pomniejszonego o korekty z tytułuniekasowych zmian wartości drzewostanów na pniu. Warunkiem wypłaty państwu dywidendy jest utrzymanie struktury kapitału w wyznaczonych ramach. O wysokościdywidendy za ub. rok zadecyduje walne zgromadzenie Sveaskogu zaplanowane nakwiecień br. (jak zawsze otwarte dla publiczności). Za 2013 r. szwedzkie lasypaństwowe odprowadziły do budżetu państwa dywidendę zwykłą w wysokości 450 mlnSEK (ok. 204 mln zł).

W 2014 r. przyrost wartości drzewostanów Sveaskogu wyniósł 969 mln SEK. Na31 grudnia ub. roku rynkowa wartość aktywów leśnych Sveaskogu została określonana 32,52 mld SEK, w tym wartość drzewostanów – na 30,35 mld SEK, a wartośćgruntów – na 2,17 mld SEK.

Macierzystą firmą szwedzkich lasów państwowych jest niegiełdowa spółkaakcyjna Sveaskog AB, której wyłącznym właścicielem jest państwo szwedzkie.Sveaskog AB prowadzi działalność gospodarczą za pośrednictwem zależnych spółekoperacyjnych. Główną firmą operacyjną, działającą w segmencie gospodarkileśnej, jest spółka akcyjna Sveaskog Förvaltnings, w której zarządzie znajdujesię 4,3 mln ha gruntów leśnych, w tym 3,1 mln ha lasów produkcyjnych. Na koniec2014 r. Sveaskog zatrudniał 679 osób (w tym samym czasie w 2013 r. były to 693osoby).

Zgodnie ze strategią Sveaskogu 20% lasów rosnących poniżej piętra reglowegostanowi obszary chronionej przyrody (lasy górskie są w przeszło połowiecałkowicie wyłączone z użytkowania). Trzy podstawowe instrumenty realizacjistrategii Sveaskogu to: wyłączanie lasów gospodarczych z użytkowania, tworzenietzw. ekoparków (duże kompleksy leśne, w których absolutny priorytet ma ochronaprzyrody i które stanowią ogniska bioróżnorodności w stosunku do obszarówprzyległych) i pozostawianie do naturalnego rozwoju mniejszych fragmentów lasówgospodarczych. Na pozostałej powierzchni lasów gospodarczych prowadzona jest wielofunkcyjnagospodarka leśna. Sveaskog nie stosuje rębni zupełnej w formie pełnej: nazrębach pozostawiane jest przeciętnie 9% drzewostanu.

Źródło: www.sveaskog.se

Łotwa
Drogi leśne w lasach państwowych

Infrastruktura Leśna – jednostka Łotewskich Lasów Państwowych SA (LVM) –zbudowała i wyremontowała w 2014 r. blisko 300 km dróg leśnych. Długość nowowybudowanych dróg leśnych sięgnęła 117 km. – Roczny rozmiar inwestycjidrogowych powinien się utrzymywać na poziomie 250–300 km. Dodatkowo nadalbędziemy ulepszać drogi przez odnawianie ich nawierzchni. Pozwoli nam to osiągnąć w bliskiej przyszłości docelową gęstość dróg: 1,5km/100 ha. Ponadto dobra jakość wybudowanych i wyremontowanych dróg zapewnistałość dostaw drewna dla naszych klientów – mówi Matiss Bicevskis, szef DziałuFinansów w Infrastrukturze Leśnej.

                      250-300 km dróg chcą rocznie remontować i budować Łotewskie Lasy Państwowe
                      Fot. www.brekustudenti.lv

W zarządzie spółki akcyjnej LVM znajduje się 1,62 mln ha gruntówpaństwowych, w tym 1,59 mln ha lasów. Wyłącznym właścicielem LVM jest RepublikaŁotwy, reprezentowana przez Ministerstwo Rolnictwa. Oprócz wspomnianej jużInfrastruktury Leśnej w skład działu Gospodarka Leśna, stanowiącego trzonŁotewskich Lasów Państwowych, wchodzą jeszcze dwie autonomiczne jednostki:Zagospodarowanie Lasu i Pozyskanie/Dostawy Drewna. Spółka LVM zatrudnia ok. 980pracowników, pozyskuje blisko 6 mln m3 drewna rocznie przy przyroście rocznymsięgającym 12 mln m3 i wypłaca państwu łotewskiemu dywidendę rzędu 50 mln eurorocznie.

Zgodnie ze strategią LVM ochrona przyrody jest priorytetowym celemzagospodarowania 20% gruntów spółki. Na pozostałym obszarze prowadzona jestwielofunkcyjna gospodarka leśna, przy czym lasy o szczególnych funkcjachrekreacyjnych i ochronnych zajmują łącznie powierzchnię 180 tys. ha.

Źródło: www.lvm.lv


Saksonia, Niemcy
Ruszyły subwencje leśne 2014–2020

Prywatni i samorządowi właściciele lasów oraz zrzeszenia leśne wgraniczącym z Polską niemieckim kraju związkowym Saksonia mogą już składaćwnioski dotacyjne w ramach nowego okresu subwencyjnego. W połowie stycznia 2015r. w saksońskim dzienniku urzędowym opublikowane zostały bowiem „Wytyczne wsprawie subsydiowania lasów i gospodarski leśnej w okresie subwencyjnym2014–2020”.

Wytyczne do subwencji leśnych mają zastosowanie do dwóch źródeł wsparciafinansowego: saksońskiego PROW 2014–2020, który został zatwierdzony przezKomisję Europejską w grudniu 2014 r., i federalno-landowego programu dotacjistrukturalnych (GAK 2015–2020). W ramach PROW subsydiowane są m.in.:udostępnienie lasu (drogi wywozowe, składnice), przebudowa drzewostanów,odnawianie naturalnych zbiorowisk leśnych, rozbudowa i modernizacja systemówwczesnego wykrywania pożarów leśnych i sporządzanie wspólnych planówzagospodarowania lasów przez drobnych właścicieli gruntów leśnych.

Z kolei w ramach GAK wspierane są przede wszystkim zrzeszenia leśne(wspólny zbyt drewna, pielęgnacja lasu) i zalesianie. Warunkiem subsydiowaniazrzeszeń leśnych jest zatrudnianie przez nie pracowników z wykształceniemleśnym i certyfikowanie wszystkich lasów członkowskich wg standardów PEFC lubFSC.

Ochrona przyrody w lasach dotowana jest w Saksonii nie za pośrednictwemsubwencji leśnych, lecz w ramach specjalnych subwencji na ochronę przyrody. Teostatnie wchodzą w zakres przedmiotowy saksońskich „Wytycznych w sprawiedziedzictwa przyrodniczego”.

Źródło: www.forstpraxis.de

Opr. A.S.

Z zagranicy 3/2015

Europa Wysłuchanie ekspertów ws. strategii leśnej UE Finlandia Instytut Zasobów Naturalnych Brandenburgia, Niemcy Nowa kadencja Komisji Leśnej

Europa
Wysłuchanie ekspertów ws. strategii leśnej UE

5 listopada 2014 r. w Komisji Rolnictwa i Rozwoju Obszarów Wiejskich Parlamentu Europejskiego odbyło się publiczne wysłuchanie ekspertów w sprawie nowej unijnej strategii leśnej. Komisja zaprosiła czterech ekspertów z sektora leśnego do wygłoszenia prezentacji poświęconych określonym tematom. Jednym z zaproszonych ekspertów był prof. Jan Szyszko z SGGW w Warszawie. Zasadniczo ciekawa i zgrabna prezentacja profesora, zatytułowana „Zrównoważona gospodarka leśna i wielofunkcyjna rola lasów”, kończy się następującym wnioskiem kompleksowym:

1. Polskie leśnictwo jest wzorem zrównoważonego rozwoju dla Europy.

2. Konstytucja RP i polska ustawa o lasach stanowią gwarancję trwałości polskiego leśnictwa.

3. Nowa strategia leśna UE powinna uwzględniać zrównoważony rozwój, zważając na prawo międzynarodowe i dziedzictwo kulturowe poszczególnych krajów.

4. Lasy powinny zostać włączone do Europejskiego Systemu Handlu Emisjami.

Początkowych konkluzji nie sposób nie skomentować. Zwłaszcza pierwszy wniosek cząstkowy, który skądinąd raczej trudno jest wysnuć z prezentacji profesora, może budzić poważne wątpliwości. Elementem polskiego modelu leśnictwa jest bowiem zapis art. 28 ustawy o lasach (w jej dotychczasowym kształcie), określający, że właściciel lasu niestanowiącego własności Skarbu Państwa może zakazać wstępu do lasu, oznaczając ten las tablicą z odpowiednim napisem. Tym samym polskie społeczeństwo nie ma prawnie zagwarantowanego dostępu do blisko jednej piątej polskich lasów. Jest to poważne ograniczenie ich wielofunkcyjności. Czy zatem polskie leśnictwo może być rzeczywiście wzorem dla społeczeństw Austrii i Niemiec, mających ustawowo zagwarantowane prawo wstępu do lasu w celach rekreacyjnych, niezależnie od tego, czy jest on własnością państwową czy niepaństwową? Czy polskie leśnictwo może być wzorem dla społeczeństw krajów nordyckich, w których obowiązuje powszechne prawo do obcowania z przyrodą niezależnie od formy własności gruntu i gdzie każdy ma prawo do zbierania jagód i grzybów we wszystkich lasach?

Wygłoszony przed Komisją Rolnictwa i Rozwoju Obszarów Wiejskich KE referat prof. Jana Szyszko dotyczył m.in. roli lasów w pochłanianiu dwutlenku węgla (jeden ze slajdów prezentacji posła)

Cechą polskiego modelu leśnictwa jest także bardzo niski poziom finansowego wsparcia lasów prywatnych. W naszym PROW – w wariancie z lat 2007–13 i w projekcie nowego – praktycznie nie przewidziano płatności na rzecz właścicieli lasów już istniejących, co ponoć wypomniała nam nawet KE. Czy zatem polskie leśnictwo może być rzeczywiście wzorem? Choćby dla niemieckich właścicieli lasów chłopskich, którzy mogą korzystać ze środków udostępnianych w ramach aż trzech filarów subwencyjnych – federalno-landowych dotacji strukturalnych, landowych PROW i programów specjalnych? Przy tym w samych tylko niemieckich PROW można znaleźć cztery rodzaje subsydiów dla prywatnych właścicieli lasów już istniejących. Bynajmniej niebagatelna część polskich lasów prywatnych nie ma uproszczonych planów urządzenia lasu. Czy taki stan rzeczy może być wzorem dla Europy?

Polski model leśnictwa charakteryzuje się również – na tle modeli porównywalnych – stosunkowo niewielkim finansowym wkładem lasów państwowych do kasy publicznej. Średnia wartość tego wkładu w grupie dużych unijnych państwowych gospodarstw leśnych, działających jako organizacje gospodarcze w miarę zbliżonych warunkach ekonomiczno-przyrodniczych i profitujących z ekonomii skali, kształtuje się na poziomie 56 euro/ha lasu wzgl. 51 tys. euro/pracownika rocznie. Natomiast wartość rocznego wkładu naszych Lasów Państwowych nawet w okresie ewentualnej kulminacji obciążeń finansowych (800 mln zł dywidendy i 55 mln zł dodatkowego podatku leśnego) sięgałaby 35 euro/ha lasu wzgl. 10 tys. euro/pracownika. Czy zatem polskie leśnictwo może być wzorem choćby dla Finów, których lasy państwowe rok w rok wpłacają do kasy publicznej kwotę rzędu 36 euro/ha lasu wzgl. 107 tys. euro/pracownika, a przy tym wypracowują dywidendę ekologiczno-społeczną w wysokości ok. 15 euro/ha lasu wzgl. 46 tys. euro/pracownika?

Cechą polskiego modelu leśnictwa jest ponadto lekceważenie podmiotowego wymiaru wielofunkcyjności lasów – zwłaszcza na szczeblu Ministerstwa Środowiska. Jaki udział w procesie wypracowywania nowelizacji ustawy o lasach dokonanej w lutym 2014 r. mieli poszczególni beneficjenci funkcji lasu? Wszyscy wiemy, jak było. Czy takim samym trybem uchwalania ustaw leśnych chcemy uszczęśliwić społeczeństwa obywatelskie Europy?

Polski model leśnictwa z pewnością ma swoje zalety. Najważniejszą z nich jest wielkość LP, pozwalająca im w pełni profitować z ekonomii skali. Ale do statusu wzoru dla Europy polskiemu leśnictwu jeszcze wiele brakuje. Dowód? Jakoś nie obserwujemy w Europie pędu do wdrażania naszego modelu.

Źródło: www.europarl.europa.eu

Finlandia
Instytut Zasobów Naturalnych

Na początku stycznia rozpoczął działalność Instytut Zasobów Naturalnych w Finlandii (Luke), który powstał w wyniku fuzji fińskich państwowych instytucji badawczych obsługujących rolnictwo, gospodarkę żywnościową, leśnictwo, łowiectwo i rybactwo oraz inne dziedziny związane z odnawialnymi zasobami naturalnymi. Wśród zespolonych jednostek jest renomowany Fiński Instytut Badawczy Leśnictwa (Metla).

Podstawowym zadaniem instytutu Luke, którego dyrektorem generalnym została Mari Walls, jest stymulowanie rozwoju konkurencyjności branż fińskiej gospodarki, bazujących na zrównoważonym użytkowaniu odnawialnych zasobów naturalnych. W 53 placówkach wchodzących w skład instytutu pracuje łącznie 1700 osób. Główna siedziba mieści się w Helsinkach.

Źródło: www.metla.fi; www.luke.fi

Brandenburgia, Niemcy
Nowa kadencja Komisji Leśnej

Minister Jörg Vogelsänger, odpowiedzialny za lasy w krajowym rządzie Brandenburgii, powołał na następną kadencję Komisję Leśną przy landowym Ministerstwie Rozwoju Obszarów Wiejskich, Środowiska i Leśnictwa. Na przewodniczącego gremium liczącego 16 członków został ponownie wybrany Martin Hasselbach ze Stowarzyszenia Właścicieli Lasów w Brandenburgii.

Zgodnie z brandenburską ustawą o lasach, przy ministerstwie właściwym ds. leśnictwa działa jako organ doradczy Komisja Leśna. W jej skład wchodzą przedstawiciele właścicieli lasów, przedsiębiorców leśnych, organizacji ochrony przyrody, sektora nauki, branży drzewnej i stowarzyszeń zawodowych. Kadencje Komisji Leśnej pokrywają się z kadencjami parlamentu Brandenburgii.

Powierzchnia leśna Brandenburgii wynosi 1,1 mln ha, co odpowiada lesistości ok. 37%. Brandenburskie drzewostany są zdominowane przez sosnę (70%). Brandenburskimi lasami państwowymi (ok. 270 tys. ha) zarządza Gospodarstwo Krajowe „Lasy Brandenburgii” – organizacja gospodarcza nieposiadająca osobowości prawnej.

Źródło: www.forstpraxis.de

Opr. A.S.

Z zagranicy 4/2015

Bawaria, Niemcy Celownikiem noktowizyjnym w dzika Unia Europejska Austriacki a polski PROW 2014-20 Rumunia Korupcja przy prywatyzacji lasu?

Bawaria, Niemcy
Celownikiem noktowizyjnym w dzika

Helmut Brunner, minister odpowiedzialny za rolnictwo i leśnictwo w rządzie krajowym Bawarii, jest do tego stopnia zdeterminowany w dążeniu do ograniczenia liczebności populacji dzika, że planuje dopuszczenie możliwości stosowania celowników noktowizyjnych na polowaniu na dziki. Obecnie zabraniają tego zarówno ustawa o broni, jak i prawo łowieckie. Minister zamierza jednak doprowadzić do wprowadzenia od maja 2015 r. odpowiedniej derogacji. Myśliwy chcąc używać celownika noktowizyjnego, będzie najprawdopodobniej musiał złożyć stosowny wniosek.

Źródło: www.jagderleben.de


Unia Europejska
Austriacki a polski PROW 2014–20

12 grudnia 2014 r. Komisja Europejska zatwierdziła pierwsze trzy spośród 118 programów rozwoju obszarów wiejskich (PROW) na lata 2014–2020, a mianowicie programy austriacki, duński i polski. Postanowiliśmy przyjrzeć się z grubsza austriackiemu PROW pod kątem subsydiowania właścicieli lasów i zrzeszeń leśnych.

W Austrii właściciele lasów i/lub zrzeszenia leśne są bezpośrednimi beneficjentami 19 operacji subwencyjnych. Najwięcej (6) stosownych operacji subwencyjnych przewidziano oczywiście w ramach działania „Inwestycje w rozwój obszarów leśnych i poprawę żywotności lasów” (działanie M08). Operacje te to: wsparcie zalesiania i kompensacyjna premia zalesieniowa (poddziałanie 8.1); zapobieganie zniszczeniom lasów wskutek klęsk naturalnych i odtwarzanie lasów zniszczonych wskutek takich zjawisk (poddz. 8.4); wsparcie inwestycji w poprawę rezyliencji ekosystemów leśnych i zwiększenie ich wartości ekologicznej (poddz. 8.5); inwestycje w zabezpieczenie leśnych zasobów genowych i adaptację ekosystemów leśnych do zmiany klimatu (poddz. 8.5); program rozwoju ekologicznych funkcji lasu (poddz. 8.5); inwestycje w technikę leśną oraz w przetwarzanie i mobilizowanie rezerw surowców leśnych i zbyt produktów leśnych (poddz. 8.6).

W ramach działania „Podstawowe usługi i odnowa wsi na obszarach wiejskich” (M07) przewidziano dla właścicieli lasów cztery operacje subwencyjne. Są nimi: sporządzanie planów i koncepcji ochrony dziedzictwa przyrodniczego (poddz. 7.1); budowa i modernizacja dróg (poddz. 7.2); planowanie i realizacja projektów ochrony przyrody i ochrony różnorodności biologicznej, edukacja przyrodnicza, inwestycje w obiekty związane z wypoczynkiem w wolnej przyrodzie, ścieżki edukacyjne itp. (poddz. 7.6); lokalne/regionalne środki służące ochronie lasu przed zagrożeniami naturalnymi (poddz. 7.6).


Właściciele lasów są również beneficjentami czterech operacji subwencyjnych, które wyszczególniono w działaniu pn. „Współpraca” (M16). Są to następujące operacje: rozwój horyzontalnej i wertykalnej współpracy między podmiotami sektora gospodarki leśnej i wodnej (poddz. 16.5); rozwój współpracy podmiotów i struktur w zakresie ochrony dziedzictwa przyrodniczego (poddz. 16.5); wsparcie sporządzania i doskonalenia specjalnych planów rozwoju lasów (poddz. 16.8); wsparcie horyzontalnej i wertykalnej współpracy przy tworzeniu i rozwoju sfery świadczeń na rzecz społeczeństwa (poddz. 16.9).

Działanie „Świadczenia leśno-środowiskowe i klimatyczne oraz ochrona lasów” (M15) obejmuje dwa adresowane do właścicieli lasów operacje subwencyjne. Są to: ochrona ekologicznie cennych powierzchni i zbiorowisk leśnych (poddz. 15.1, maks. 1000 euro/ha rocznie); zachowanie i poprawa leśnych zasobów genowych (poddz. 15.2, maks. 500 euro/ha rocznie). Również dwie operacje przewidziano dla właścicieli lasów w ramach działania pn. „Inwestycje w środki trwałe” (M04). Tutaj wymieniono: tworzenie i ulepszanie infrastruktury służącej utrzymaniu, poprawie i restytucji funkcji pełnionych przez las (poddz. 4.3); sporządzanie i doskonalenie specjalnych planów rozwoju lasów na szczeblu gospodarstwa (poddz. 4.3.). W ramach działania pn. „Rozwój gospodarstw” (M06) wymieniono jedną operację subwencyjną na rzecz właścicieli lasów, którą jest: dywersyfikacja gospodarstw rolnych i leśnych poprzez wykorzystanie energii z surowców odnawialnych i świadczenie usług energetycznych (poddz. 6.4).

Oprócz wymienionych 19 rodzajów subwencji bezpośrednich nowy austriacki PROW przewiduje pięć operacji subwencyjnych, z których właściciele lasów profitują w sposób pośredni. Chodzi tu o trzy operacje (poddz. 1.1, 1.2 i 1.3) wchodzące w skład działania pn. „Transfer wiedzy i działalność informacyjna” (M01) oraz dwie operacje (poddz. 2.1 i 2.3) wyszczególnione w działaniu pn. „Usługi doradcze, usługi z zakresu zarządzania gospodarstwem i usługi z zakresu zastępstw” (M02).

A na jakie subwencje mogą liczyć właściciele lasów w Polsce? W naszym PROW 2014–2020 są oni wymienieni jako bezpośredni beneficjenci bodaj tylko jednej operacji subwencyjnej. Jest nią: wsparcie tworzenia i działania grup operacyjnych EPI (poddz. 16.1). Poza tym w grę wchodzi jedynie pośrednie profitowanie z subwencji przewidzianych w ramach działań M01 i M02. Porównanie polskiego PROW z austriackim wypada więc druzgocąco na niekorzyść właścicieli polskich lasów. Nasuwa się pytanie: Dlaczego polskie władze tak lekceważąco traktują w PROW nasze lasy prywatne? Czy po to, aby niektórzy mogli się dalej chwalić minimalnymi wydatkami rządowymi na lasy?

W wywiadzie dla „Lasu Polskiego” (nr 24/2014) minister Piotr Otawski, zapytany o powód braku w PROW płatności leśnośrodowiskowych dla prywatnych właścicieli lasów w Polsce, tłumaczy: – W konsultacjach międzyresortowych gospodarz tego dokumentu zaproponował inne rozwiązanie. Uznał, że priorytety prowadzenia gospodarki rolnej są gdzie indziej, że inne obszary wymagają wsparcia. Uważam, że nie jest najlepiej, gdy pozbawiamy się tego narzędzia. Czy ta wypowiedź nie jawi się czasem jako gest umywania rąk w sprawie lasów prywatnych? Od kogo minister nauczył się tego gestu? Czy nie od nas, leśników? Grzmimy, kiedy chodzi o finanse Lasów Państwowych. Czy tak samo grzmieliśmy, kiedy ważyły się losy wsparcia polskich lasów prywatnych w naszym nowym PROW?

Źródło: www.europa.eu, www.bmlfuw.gv.at


Rumunia
Korupcja przy reprywatyzacji lasu?

Jak informuje niemiecka gazeta „Die Welt”, rumuńska Krajowa Administracja Leśna „Romsilva” domaga się zwrotu 5 tys. ha lasu o wartości 22 mln euro, nabytych w 2011 r. przez niemiecki fundusz inwestycyjny Nordcapital od milionera z Rumunii. Niemcy zainwestowali już w rumuńskie lasy 95 mln euro.

                   Niemiecki fundusz inwestycyjny Nordcapital nabył w Rumunii lasu za 95 mln euro

Rumuński milioner został aresztowany w listopadzie 2014 r. przez Narodowy Urząd Antykorupcyjny (DNA) pod zarzutem wejścia w posiadanie lasu w drodze oszustwa i przekupstwa. Według DNA milioner bezprawnie zgłosił roszczenie reprywatyzacyjne oraz wręczył staroście i urzędnikowi Romsilvy łapówki po jednym milionie euro. Sędzia rozstrzygający w sprawie roszczenia miał dostać 250 tys. euro. Nabyty las milioner odsprzedał Niemcom.

Fundusz Nordcapital przyznaje, że w sprawie jego rumuńskiej inwestycji prowadzone jest dochodzenie. Utrzymuje jednak, że milioner był prawowitym spadkobiercą właściciela lasu. Mają to potwierdzać zapisy w księdze wieczystej.

Źródło: www.welt.de

Opr. A.S.

Z zagranicy 2/2015

Niemcy Porozumienie ws. handlu surowcem drzewnym Wielka Brytania Kościół Anglii inwestuje w lasy  Bawaria, Niemcy Martin Neumeyer szefem BaySF   Saksonia-Anhalt, Niemcy Przeciwni zmianie prawa o ochronie przyrody

Niemcy
Porozumienie ws. handlu surowcem drzewnym

Po siedmiu latach negocjacji Niemiecka RadaGospodarki Leśnej (DFWR) i Niemiecka Rada Gospodarki Drzewnej (DHWR) podpisały,jako reprezentacje swoich branż, porozumienie ramowe w sprawie handlu surowcemdrzewnym w Niemczech (RVR). Stało się to w grudniu 2014 r. w Berlinie.

              RVR szczegółowo opisuje sposoby pomiaru, nazewnictwa i odbiórki surowca  

Dokument RVR normuje kwestie pomiaru,nomenklatury i odbiórki surowca drzewnego. Zawiera kompletny przegląddopuszczalnych metod pomiaru i materiał poglądowy nt. klasyfikacji cechsurowca. Ponieważ RVR ma charakter umowy prawa prywatnego, nikt w Niemczech niejest jednak bezwzględnie zobligowany do stosowania się do wszystkichpostanowień porozumienia. DFWR i DHWR chcą na bieżąco doskonalić RVR, toteżpowołały specjalną komisję stałą, w której skład wchodzą przedstawiciele branżleśnej i drzewnej. Komisja ma również rozstrzygać kwestie interpretacyjne.

Źródło: www.forstpraxis.de


Bawaria, Niemcy
Wyniki finansowe Bays w roku 2013/2014

W roku obrachunkowym zakończonym 30 czerwca2014 r. Bawarskie Lasy Państwowe (BaySF) uzyskały przychody w wysokości 415,5mln euro. Oznacza to wzrost o 2,3% w stosunku do poprzedniego okresuobrachunkowego. Wygospodarowany zysk osiągnął poziom 77,1 mln euro (wzrost o7,8%). Do budżetu landu Bawaria została odprowadzona dywidenda w wysokości 76mln euro. – Cieszymy się, że wypłacając dywidendę stanowiącą praktycznie pełnąrównowartość zysku, możemy wnieść istotny wkład do budżetu naszego landu – mówiRudolf Freidhager, prezes dwuosobowego zarządu BaySF. – Oprócz efektówekonomicznych przedsiębiorstwo może zaliczyć na swoje konto także sukcesy wsferze ekologicznej i społecznej. Bawarskie Lasy Państwowe pomyślnie wypełniaływięc swoje wielorakie świadczenia na rzecz społeczeństwa landu także w tym rokuobrachunkowym – dodaje Helmut Bruner, minister odpowiedzialny za lasy w rządzieBawarii i zarazem przewodniczący rady nadzorczej BaySF.

BaySF, największe niemieckie gospodarstwo leśne (750 tys. ha), wpłaca do budźetu Bawarii dywidendę niemal równą osiąganemu zyskowi
www.baysf.de 

Dobre wyniki finansowe zostały wykorzystanedo utworzenia pokaźnych rezerw. BaySF, które od 2005 r. działają w formieprzedsiębiorstwa państwowego, zasiliły w roku 2013/2014 zakładowy funduszemerytalny kwotą 18,3 mln euro. W rezultacie jego wartość osiągnęła poziom 86,7mln euro. Wolumen inwestycji zamknął się kwotą 14,7 mln euro.

W roku gospodarczym 2013/2014 BaySFpozyskały 5,09 mln m3 drewna, niemal w całości wykonawszy zrównoważony etatcięć, który został ustalony na poziomie 5,17 mln m3 przy przyroście rocznymrzędu 6,1 mln m3. Masa drewna poklęskowego wynosiła 871 tys. m3.

Działalność BaySF, które zatrudniają ok.2700 pracowników, kontrolowana jest przez dziewięcioosobową radę nadzorczą. Wjej skład wchodzą przedstawiciele czterech bawarskich ministerstw, jak równieżreprezentanci bawarskich środowisk gospodarczych i przedstawiciele załogiBaySF. Rada nadzorcza BaySF, której członkowie powoływani są na pięcioletniąkadencję, decyduje o głównych założeniach strategii firmy. Ustala też wysokośćdywidendy odprowadzanej do budżetu landu Bawaria oraz powołuje członkówdwuosobowego zarządu przedsiębiorstwa. Wynagrodzenie za pełnienie funkcjiczłonka rady nadzorczej BaySF przysługuje jedynie przedstawicielom bawarskichśrodowisk gospodarczych.

Źródło: www.baysf.de


Wielka Brytania
Kościół Anglii inwestuje w lasy

Komisarze Kościelni Anglii – ciałozarządzające portfelem inwestycyjnym Kościoła Anglii – nabyli od koncernuenergetyczno-drzewno-papierniczego UPM ok. 7,1 tys. ha lasów w Szkocji i Walii.Wartość transakcji sięga 50,6 mln funtów szterlingów. Zagospodarowaniem nowychkościelnych lasów nadal będzie się zajmowała służba leśna koncernu UPM, który wFinlandii posiada ok. 800 tys. ha lasów.

Portfel inwestycyjny Kościoła Anglii jestzdywersyfikowany. Obejmuje rynek papierów wartościowych i inwestycje wnieruchomości. Środki wygospodarowywane w ramach portfela inwestycyjnego sąprzeznaczane na wspieranie działalności Kościoła Anglii. Zasilają też pokaźniekościelny fundusz emerytalny.

Do Komisarzy Kościelnych Anglii należy jużznacząca powierzchnia brytyjskich lasów.

Źródło:www.internationalforestindustries.com


Bawaria, Niemcy
Martin Neumeyer szefem BaySF

Rada nadzorcza Bawarskich Lasów Państwowych(BaySF) postanowiła, że 1 kwietnia 2015 r. funkcję prezesa zarządu BaySFobejmie Martin Neumeyer (na zdj.). Obecny prezes BaySF, Rudolf Freidhager,przejdzie w tym samym czasie na stanowisko prezesa zarządu Austriackich LasówZwiązkowych (ÖBf).

Martin Neumeyer (54 l.) jest zwykształcenia bankowcem i prawnikiem. Obecnie zajmuje stanowisko dyrektorageneralnego w Bawarskim Ministerstwie Wyżywienia, Rolnictwa i Leśnictwa.Kontrakt na prezesowanie Bawarskim Lasom Państwowym, które działają w formieprzedsiębiorstwa, ma zostać zawarty na pięć lat. Rada nadzorcza BaySF zamierzaponadto przedłużyć na następne pięć lat kontrakt z Reinhardtem Neftem, drugimczłonkiem dwuosobowego zarządu BaySF.

Źródło:www.baysf.de


Saksonia-Anhalt, Niemcy
Przeciwni zmianie prawa o ochronie przyrody

W parlamencie niemieckiego krajuzwiązkowego Saksonia-Anhalt przygotowywany jest projekt zmian w prawie oochronie przyrody, przewidujący m.in. możliwość utworzenia rezerwatu biosferybez konieczności uzyskania zgody ze strony społeczności lokalnej. Projektzwiązany jest z planem wyznaczenia rezerwatu biosfery w południowej częścimasywu górskiego Harc, budzącym sprzeciw mieszkańców 18 miejscowości położonychna tamtym obszarze.

Przeciwko projektowi zmiany prawa oochronie przyrody ostro wystąpiła branża leśna, tworząc Akcyjny Sojusz na rzeczLasu w Saksonii-Anhalt. W skład sojuszu wchodzą takie landowe i federalneorganizacje, jak: Stowarzyszenie Właścicieli Lasów, Związek LeśnikówNiemieckich, Stowarzyszenie Promocji Kształcenia Robotników Wykwalifikowanych iMistrzów w Zawodzie Leśnika, związek zawodowy BAU, Stowarzyszenie „PółnaturalnaHodowla Lasu”, Stowarzyszenie Przedsiębiorców Leśnych, Krajowe TowarzystwoLeśne i Federalny Związek Rzeczoznawców Leśnych.

Źródło: www.forstpraxis.de

Opr. A.S.

Z zagranicy 1/2015

Finlandia Rozwój serwisu internetowego dla prywatnych właścicieli lasów Austria Ewaluacja świadczeń ekosystemowych Republika Południowej Afryki Konkurs na eventy kongresowe

Finlandia
Rozwój serwisu internetowego dla prywatnychwłaścicieli lasów

Właściciele 127 tys. fińskich gospodarstwleśnych udostępniają już dane o swoich lasach w państwowym serwisieinternetowym Metsään (www.metsaan.fi; pierwszy raz pisaliśmy o nim w 2013 r. wnr. 13–14/2013), który obsługuje leśnictwo prywatne. Choć popularność serwisuprzekracza oczekiwania jego twórców, to jeszcze nie wszystkie cele zostałyosiągnięte.

– Rozwijając serwis internetowy metsään.fi,osiągnęliśmy do tej pory dwa cele, a nad dopięciem trzeciego musimy jeszczepopracować – mówi Veikko Iittainen, menedżer ds. obsługi klienta w FińskimCentrum Leśnym (instytucja państwowa wspierająca leśnictwo niepaństwowe,podległa Ministerstwu Rolnictwa i Leśnictwa Finlandii). Pierwszy sukces tofakt, że właściciele owych 127 tys. gospodarstw leśnych zgodzili się naudostępnienie danych o swoich lasach branżowym organizacjom i firmom, w tymzrzeszeniom leśnym, skupującym drewno zakładom przemysłu drzewnego iprzedsiębiorcom leśnym. Cel na 2014 r., wyznaczony na poziomie 100 tys.gospodarstw, został więc osiągnięty z nawiązką. W całej Finlandii jest blisko 375 tys. prywatnychgospodarstw leśnych – jednak mają one w sumie aż 632 tys. właścicieli (głównieprzez współwłasność). Udostępnienie danych oznacza możliwość ich przeglądanialub nawet kopiowania przez organizacje i firmy branżowe. 85% właścicieliudostępniających informacje o swoich lasach zgodziło się na kopiowanie danych,reszta pozwala tylko na ich przeglądanie.

Drugi sukces to ten, że w serwisiezarejestrowało się już 230 organizacji i firm świadczących usługi leśne. Zdanych serwisu Metsään korzysta w sumie ok. tysiąca fachowców z zakresuleśnictwa. Uruchomiony w ramach serwisu rynek prac leśnych działa już sprawnie.Wolumen prac oferowanych pod koniec października 2014 r. sięgał 25 tys. m3 wwymiarze masowym i 150 ha w wymiarze powierzchniowym. Nawet ci właścicielegospodarstw leśnych, którzy nie zgadzają się na udostępnienie danych owszystkich swoich lasach, mają możliwość składania zapytań ofertowychdotyczących pojedynczych pozycji planu urządzenia lasu.

Roczna opłata za korzystanie serwisu wynosi60 euro, ale część serwisu jest dostępna bezpłatnie. Zawiera ona podstawoweinformacje o jego funkcjach i porady dla właścicieli lasów. Obecnie, w ramachpromocji serwisu, oferuje się trzyletnie korzystanie z niego za cenę równą dwómopłatom rocznym. Większość skorzystała z tej oferty. Opłatę można odliczyć oddochodu przy kalkulacji podatku. Mimo to tylko 5,5 tys. właścicieli lasówwykupiło do tej pory pełny dostęp do serwisu. – To liczba znajdująca sięponiżej wyznaczonego celu – przyznaje Veikko Iittainen. – Staramy sięzidentyfikować istotę problemu. Może serwis internetowy nie zapewniawłaścicielom lasów, którzy mają aktualne plany urządzenia lasu w formiepapierowej, wystarczająco dużo opcji dodatkowych. A może jako zbyt uciążliweodbierane jest to, że aby zalogować się do serwisu, trzeba potwierdzać swojątożsamość w ten sam sposób, co w przypadku bankowości internetowej – zastanawiasię Iittainen.

Obecnie serwis Metsään gromadzi aktualnedane dotyczące 2/3 powierzchni fińskich lasów prywatnych (ok. 9,4 mln ha).Veikko Iittainen jest przekonany, że obecność w serwisie organizacji i firmświadczących usługi leśne będzie zachęcała właścicieli lasów do rejestrowaniasię w nim. Do użytkowania serwisu wystarczają podstawowe umiejętnościinternetowe. Udostępnione w nim informacje bazują na wynikach skaningulaserowego i pomiarów kontrolnych w terenie. Przyrost miąższości aktualizowanyjest corocznie w sposób automatyczny. Corocznie aktualizowane są też informacjeo wykonanych zabiegach i cięciach. Ważnym komponentem serwisu są sugestiedziałań gospodarczych, uszeregowane wg ich pilności. Podejmowanie decyzji ozabiegach i cięciach ułatwiają kalkulatory kosztów i przychodów. Serwiswyszczególnia również wszystkie ekologicznie cenne siedliska, co sprzyjaochronie bioróżnorodności.

Za pośrednictwem portalu Metsään dostęp do danych o prywatnych lasach w Finlandii jest prosty i szybki. Zgromadzono w nim aktualne dane dotyczące 2/3 powierzchni takich lasó (ok. 9,4 mln ha)

Fińskie Centrum Leśne (Suomen metsäkeskus),które administruje serwisem Metsään, ma za zadanie głównie nadzorowanie wykonywaniaustawy o lasach oraz promowanie zrównoważonej i ekonomicznie efektywnejgospodarki leśnej w sektorze niepaństwowym. W skład Centrum wchodzą dwiejednostki – Zakład Usług Publicznych (jednostka administrująca z 13 oddziałamiregionalnymi) i Zakład Usług Leśnych (jednostka gospodarująca). Zakład UsługPublicznych, którego działalność jest finansowana zasadniczo z budżetu państwa,rozdziela subsydia państwowe dla właścicieli lasów prywatnych, świadczy na ichrzecz usługi doradcze, tworzy i utrzymuje bazę danych o zasobach leśnych całejFinlandii oraz wykonuje inne zadania z zakresu administracji publicznej.

Zakład Usług Leśnych świadczy odpłatneusługi m.in. w takich zakresach, jak: leśne doradztwo podatkowe, wycena iurządzanie lasu, projektowanie, budowa, utrzymanie i remont prywatnych drógleśnych, zagospodarowanie torfowisk, ochrona i zagospodarowanie leśnych zasobówwodnych oraz szkółkarstwo i nasiennictwo. Zakład Usług Leśnych jest jednostkąsamofinansującą się i nie może korzystać ze środków finansowych z budżetupaństwa, przeznaczonych dla Zakładu Usług Publicznych.

Źródło: www.forest.fi

Austria
Ewaluacja świadczeń ekosystemowych

Austriackie Lasy Związkowe SA (ÖBf) iPolitechnika Wiedeńska przystąpiły do realizacji modelowego projektuinwentaryzowania i ustalania ekonomicznej wartości świadczeń ekosystemowychwypełnianych przez obszary znajdujące się w zarządzie ÖBf (860 tys. ha). Zuwagi na dużą złożoność przedsięwzięcia uczestniczą w nim liczni austriaccy izagraniczni eksperci z różnych dziedzin. Wyniki projektu, które wstępnie mająbyć znane pod koniec 2015 r., zostaną uwzględnione w strategii ÖBf. Wyróżnionezostały cztery główne kategorie świadczeń ekosytemowych: gospodarka, zdrowie,bezpieczeństwo i różnorodność przyrodnicza. Do ewaluacji świadczeń będąwykorzystywane różne metody.

ÖBf ma w swojej pieczy 10% powierzchniAustrii, w tym 511 tys. ha lasów państwowych. Zatrudniająca 1224 pracownikówspółka, której jedynym akcjonariuszem jest Republika Austrii, zanotowała w 2013r. przychody rzędu 238,4 mln euro i zysk operacyjny na poziomie 24,5 mln euro.Do budżetu państwa odprowadziła dywidendę i opłatę za prawo pobierania pożytkówz gruntów państwowych w łącznej wysokości 29 mln euro.

Źródło: www.bundesforste.at


Republika Południowej Afryki
Konkurs na eventy kongresowe

Organizatorzy 14. Światowego KongresuLeśnictwa, który odbędzie się między 7 a 11 września 2015 r. w Durbanie w RPA,ogłosili konkurs na eventy kongresowe. Powinny się one odnosić do głównegohasła zjazdu: „Lasy i ludzie. Inwestycja w zrównoważoną przyszłość” i zarazemdo któregoś z sześciu tematów kongresu. Kolejno to: lasy na rzecz rozwojusocjoekonomicznego i bezpieczeństwa żywnościowego, wzmaganie rezyliencji dziękilasom, integracja gospodarki leśnej z innymi sposobami użytkowania ziemi,stymulowanie rozwoju innowacji produktowych i zrównoważonego handlu,monitorowanie lasów jako instrument ułatwiający poprawę jakości procesudecyzyjnego oraz poprawa jakości władztwa przez rozwój potencjału.

Oferty można składać do 27 lutego. Więcejinformacji na stronie internetowej FAO (www.fao.org).

Źródło: www.fao.org

Opr. A.S.

Z zagranicy 24/2014

Niemcy Wyniki trzeciej wielkoobszarówki Republika Południowej Afryki Przygotowania do 14. Światowego Kongresu Leśnego Austria Z prezesa BaySF na prezesa ÖBf Szwecja Pożarzysko zalążkiem ekoparku  

Niemcy
Wyniki trzeciej wielkoobszarówki

Na początku października 2014 r. ChristianSchmidt, minister wyżywienia i rolnictwa w niemieckim rządzie federalnym,przedstawił wyniki trzeciej wielkoobszarowej inwentaryzacji lasów w Niemczech.Poprzednie inwentaryzacje wielkoobszarowe miały miejsce w latach 2001–02 i1986–88. Ostatnia wielkoobszarówka została przeprowadzona w latach 2011–12. Nablisko 60 tys. powierzchni próbnych 60 drużyn taksatorskich określiło ok. 150elementów taksacyjnych.

Zgodnie z przedstawionymi wynikami,powierzchnia leśna Niemiec wynosi 11,4 mln ha, co stanowi 32% obszaru tegokraju. W stosunku do wyników poprzedniej wielkoobszarówki powierzchnia leśnawzrosła o 50 tys. ha. Zapas niemieckich drzewostanów sięga 3,7 mld m3 (336m3/ha), co z kolei oznacza wzrost o 7%. Przyrost roczny osiąga poziom 121 mlnm3. Roczne pozyskanie drewna w latach 2002–12 wynosiło przeciętnie ok. 76 mlnm3.

                    Fot. HAF

Udział drzew liściastych w składziegatunkowym wzrósł o 7%. Udział świerka zmniejszył się o 4%. Natomiast udziałdaglezji zwiększył się o 19%. Przeciętny wiek drzew to 77 lat. Powyżej 120 latma 14% drzew. Ilość drewna martwego wzrosła o 18%, osiągając poziom 224 mln m3(21 m3/ha). 36% drzewostanów zostało sklasyfikowanych jako lasy w staniezbliżonym do stanu naturalnego.

Ocena wyników trzeciej wielkoobszarówkijest zróżnicowana. Christoph Rullmann, dyrektor Stowarzyszenia Ochrony Lasu wNiemczech (SDW), zastrzega: – Użytkowanie 98% przyrostu w lasach należących dolandów i w lasach prywatnych o powierzchni przeszło 20 ha to dla SDW jednakpowód do monitorowania tego zjawiska w celu zapobieżenia nadmiernemu pobieraniudrewna z lasów. Mimo to cieszymy się z ogólnych wyników trzeciejwielkoobszarowej inwentaryzacji lasu. Związek Leśników Niemieckich (BDF)podkreśla pracę ludzi związanych z lasem. – Wyniki wyraźnie dowodzą, że lasy wNiemczech dobrze się rozwijają. Jest to zasługa leśników i właścicieli lasów,której nie sposób przecenić – mówi Hans Jacobs, przewodniczący BDF.

Philipp zu Guttenberg, przewodniczący ZwiązkuNiemieckich Stowarzyszeń Właścicieli Lasów (AGDW), uznaje wynikiwielkoobszarówki za potwierdzenie wzorowej pracy samorządowych i prywatnychwłaścicieli lasów, którzy sprawują pieczę nad przeszło połową niemieckichlasów. – Mamy największe w całej Europie zasoby drzewne. A największą zasobnośćwykazują lasy prywatne – podkreśla przewodniczący AGDW. – Aktualne daneświadczą o tym, że gospodarka leśna w Niemczech otacza powierzone jej dobronależytą troską – uważa Georg Schirmbeck, przewodniczący Niemieckiej RadyGospodarki Leśnej (DFWR).

Z kolei organizacje ekologiczne, takie jakSojusz na rzecz Środowiska i Ochrony Przyrody w Niemczech (BUND), Forum„Środowisko i Rozwój”, Greenpeace i Związek Ochrony Przyrody w Niemczech(NABU), wskazują we wspólnym oświadczeniu prasowym na deficyty w zakresieochrony przyrody w niemieckich lasach. Hubert Weiger, przewodniczący NABU,twierdzi, że lasy w Niemczech nadal są za młode i zbyt silnie zdominowane przezgatunki drzew iglastych. Zbyt mało jest drzew biotopowych, grubych i starych.Zdaniem ekologów Niemcom wciąż bardzo dużo brakuje do tego, by mogły uchodzićza światowy wzór ekologicznego użytkowania zasobów leśnych i ochrony przyrody wlasach. – Drewna wprawdzie nie brakuje, ale obecny sposób jego użytkowania jestnie do przyjęcia pod względem ekologicznym i społecznym. Połowa surowcadrzewnego jest spalana bez uprzedniego jego wykorzystania w inny sposób. Zdrugiej połowy są wytwarzane w znacznej części opakowania i produkty o krótkimokresie trwałości – tłumaczy Jürgen Maier z Forum „Środowisko i Rozwój”.

O ile ekolodzy zasadniczo pozytywnieoceniają kierunek zmian zachodzących w strukturze gatunkowej niemieckich lasów,o tyle reprezentanci gospodarki drzewnej martwią się właśnie przebudowądrzewostanów. – W młodszych lasach rośnie zbyt mało drzew iglastych, abymożliwe było zaspokojenie przyszłego zapotrzebowania – zauważa Lars Schmidt,sekretarz generalny Federalnego Związku Niemieckiego Przemysłu Drzewnego(DeSH). Jego zdaniem w przyszłości potrzebne będą stabilne lasy mieszane ozrównoważonym składzie gatunkowym i wystarczającym udziale drzew iglastych. –Przebudowa drzewostanów mija się z potrzebami społeczeństwa – konkluduje LarsSchmidt.

Przedstawiciele Niemieckich LasówSamorządowych – sekcji leśnej Niemieckiego Związku Miast i Gmin (DStGB) –apelują o rozsądne równoważenie aspektów ochrony przyrody i użytkowania lasu.Totalna ochrona i nieużytkowanie lasów mijają się z celem. W perspektywiedługofalowej najlepszą formą ochrony klimatu jest zrównoważona gospodarka leśnai produkcja wyrobów z drewna.

Źródło: www.forstpraxis.de

Republika Południowej Afryki
Przygotowania do 14. Światowego KongresuLeśnego

– Chcemy, żeby Światowy Kongres Leśny –pierwszy tego rodzaju zjazd na kontynencie afrykańskim – nie tylko przebiegłpomyślnie, lecz również odegrał rolę trendsettera – mówi Senzini Zokwana,minister rolnictwa, leśnictwa i rybołówstwa RPA. Na 14. Światowym KongresieLeśnym, który ma się odbyć we wrześniu 2015 r. w Durbanie, spotkają sięeksperci leśni i decydenci polityczni z obszaru leśnictwa w celuprzeanalizowania aktualnych problemów użytkowania i ochrony lasów, w tymkwestii łagodzenia skutków zmian klimatycznych. Dla władz RPA duże znaczenie mapromocja gospodarki leśnej jako instrumentu zwalczania głodu i bezrobocia.Jednocześnie minister Zokwana podkreśla rolę społeczności lokalnych w ochronielasu.

Źródło: www.fao.org


Austria
Z prezesa BaySF na prezesa ÖBf

W listopadzie rada nadzorcza AustriackichLasów Związkowych SA (ÖBf) jednogłośnie wybrała na prezesa zarządu ÖBf RudolfaFreidhagera (57 lat, na zdj.), dotychczasowego prezesa zarządu Bawarskich LasówPaństwowych (BaySF). Freidhager zastąpi Georga Erlachera (55 lat), któregotrzecia kadencja prezesowania spółce ÖBf kończy się 31 marca 2015 roku.

Źródło: www.bundesforste.at

Szwecja
Pożarzysko zalążkiem ekoparku

Latem 2014 r. krainę Västmanland spustoszyłjeden z największych we współczesnej Szwecji pożarów lasów. Ogień strawił m.in.1,5 tys. ha lasów Sveaskogu – niegiełdowej spółki akcyjnej, która zarządzaszwedzkimi lasami państwowymi (3,1 mln ha). Sveaskog zamierza pozostawićpożarzysko do naturalnego rozwoju i stworzyć na jego bazie swój następnyekopark. Będzie to ważny element ochrony gatunków, których egzystencja związanajest z pożarami lasów.

                  Największy od 40 lat pożar szwedzkich lasów dogaszano miejscami przez ponad miesiąc
                  Fot. www.flickr.com

Ekoparki to duże kompleksy leśne, w którychabsolutny priorytet ma ochrona przyrody i które stanowią ogniskabioróżnorodności w stosunku do obszarów przyległych. Łączna powierzchnia 36ekoparków, dotychczas wydzielonych w lasach gospodarczych Sveaskogu, wynosi 175tys. ha. Ekoparki są jednym trzech podstawowych instrumentów realizacjistrategii Sveaskogu, zakładającej transformację 20% lasów w obiekty chronionejprzyrody. Pozostałe instrumenty to wyłączanie lasów z użytkowania (obecnie 300tys. ha) i pozostawianie do naturalnego rozwoju mniejszych fragmentów lasówgospodarczych (w sumie ok. 250 tys. ha).

Źródło: www.sveaskog.se

Opr. A.S.

 

Z zagranicy 22/2014

Republika Czeska Wyniki finansowe LCR w 2013 roku Austria Erlacher pasuje po trzech kadencjach Nadrenia-Palatynat, Niemcy Gwarancja etatów w nadleśnictwach

Republika Czeska
Wyniki finansowe LCR w 2013 roku

Lasy Republiki Czeskiej (Lesy Českérepubliky, LCR), zarządzające czeskimi lasami państwowymi (1,3 mln ha),zanotowały w 2013 r. przychody rzędu 14 mld CZK (ok. 2 mld zł) i zyskoperacyjny w wysokości 4,6 mld CZK (ok. 699 mln zł). W grudniu 2013 r. LCRodprowadziły do budżetu państwa czeskiego dywidendę w wysokości 6 mld CZK (ok.912 mln zł). W przeliczeniu na hektar lasu daje to 702 zł obciążeniadywidendowego. Dla porównania: tegoroczne świadczenie dywidendowe PGL LP (800mln zł) oznacza obciążenie rzędu 110 zł/ha lasu. LCR przebiły tutaj nawetszwedzkie lasy państwowe, których rekordowe obciążenie dywidendowe, zanotowanew 2012 r., wynosiło ok. 680 zł/ha lasu (w przeliczeniu z koron szwedzkich).

                     Fot. www.commons.wikimedia.org
                     Lasy Republiki Czeskiej zarządzają 1,3 mln ha lasów

Zobowiązanie podatkowe LCR osiągnęło poziom1,1 mld CZK (ok. 167 mln zł), z czego 976 mln CZK przypadało na CIT. W 2013 r.LCR otrzymały dotacje w łącznej wysokości 378 mln CZK (ok. 57 mln zł), z czego100 mln CZK to dofinansowanie unijne, a 128 mln CZK – dotacje do konserwacjicieków wodnych i ochrony przeciwpowodziowej (oprócz gospodarki leśnej zadaniemLCR jest także piecza nad wodami). Na realizację projektów służących dobruogółu LCR wydały z własnej kasy 69,6 mln CZK, najwięcej na budowę i utrzymanieobiektów rekreacyjnych (23,1 mln CZK).

Od 1992 r. LCR działają w formieprzedsiębiorstwa państwowego, podległego Ministerstwu Rolnictwa RepublikiCzeskiej. Dyrektor generalny LCR powoływany jest przez ministra rolnictwa.Działalność przedsiębiorstwa kontroluje dziewięcioosobowa rada nadzorcza, wktórej skład wchodzi sześciu reprezentantów Ministerstwa Rolnictwa RepublikiCzeskiej i trzech przedstawicieli załogi pochodzących z wyboru.

Wyróżnikiem LCR jest sposób kontraktowaniausług leśnych. Na zdecydowanej większości powierzchni leśnej LCR (92%)kompleksowym zagospodarowaniem lasu zajmują się duże prywatne firmy usługleśnych na podstawie kontraktów zawieranych na okresy sięgające pięciu lat. To,że w Czechach przedsiębiorczość leśna nie jest rozdrobniona, jest wynikiemstrategii prywatyzacji usług leśnych, jaką Czesi przyjęli po „aksamitnejrewolucji”. Inaczej niż u nas, w Czechach nie ograniczono się do prywatyzacjisamego wykonawstwa prac leśnych. Sprywatyzowano także cały segment technicznejobsługi państwowego gospodarstwa leśnego, tworząc wiele spółek akcyjnych,spółek z o.o. i spółdzielni. Duże firmy leśne zatrudniają setki pracowników ioferują kompleksowe pakiety usług – od zakładania upraw, pielęgnacji lasu izabiegów ochroniarskich, przez pozyskanie i wywóz drewna, po handel drewnem ijego przerób.

                    Fot. wwwlesycr.cz
                    Na sukces LCR pracuje ponad trzy tysiące osób

Wieloletnie kontrakty na kompleksowezagospodarowanie lasu obejmują również sprzedaż drewna przy pniu. I dlategokryterium wyboru ofert w przetargach jest saldo między ceną drewna przy pniu akosztami zagospodarowania lasu. Sprzedaż przy pniu oznacza, że LCR wydajądrewno firmie usług leśnych po ścięciu drzewa i dokładnym zmierzeniu isklasyfikowaniu jakościowym surowca. Firma usług leśnych już na własny rachunekwykonuje zrywkę i przeznaczeniową manipulację drewna oraz zajmuje się jegowywozem i dalszą sprzedażą. Zgodnie z warunkami kontraktu, określona częśćnabytego przez firmę drewna, zwykle 20%, musi zostać sprzedana na rynkupublicznym. Do 2010 r. LCR stosowały jednocześnie jeszcze drugi rodzajwieloletnich kontraktów kompleksowych – kontrakty obejmujące sprzedaż drewnaloco droga wywozowa. Jednak dokonawszy porównawczej analizy ekonomicznej,Ministerstwo Rolnictwa Republiki Czeskiej uznało, że kontrakty ze sprzedażąprzy pniu są rozwiązaniem korzystniejszym.

Sprzedaż drewna przy pniu w ramachkontraktów na kompleksowe zagospodarowanie lasu obejmuje 90% wolumenu drewnazaplanowanego do pozyskania na obszarze danego terytorialnego pakietuprzetargowego. Reszta drewna sprzedawana jest na pniu w ramach elektronicznychaukcji regionalnych, przeznaczonych dla mniejszych firm leśnych.

Pozyskanie drewna w lasach LCR osiągnęło w2013 r. poziom 8 mln m3. Zdecydowana większość drewna (6,1 mln m3) zostałasprzedana przy pniu w ramach kontraktów na kompleksowe zagospodarowanie lasu.Sprzedaż w trybie elektronicznych aukcji drewna na pniu sięgnęła 1,5 mln m3.

Lasy w zarządzie LCR są certyfikowane wsystemie PEFC.

Na 31 grudnia 2013 r. wartość aktywówleśnych i nieleśnych LCR wynosiła odpowiednio 51,1 mld i 28,3 mld CZK. Wartośćgruntów stanowiła 66,7% całkowitej wartości aktywów. Kapitał własny LCRkształtował się na poziomie 74,8 mld CZK.

Sukces LCR to także ludzie. W 2013 r. LCRzatrudniały ok. 3270 osób, w tym 889 pracowników na stanowiskachnierobotniczych. Przeciętne miesięczne wynagrodzenie wynosiło 29,4 tys. CZK(ok. 4,5 tys. zł).

Źródło: www.lesycr.cz



Austria
Erlacher pasuje po trzech kadencjach

Jakpoinformowała rada nadzorcza Austriackich Lasów Związkowych SA (ÖBf), GeorgErlacher na własne życzenie rezygnuje po trzech kadencjach prezesowania ÖBf zubiegania się o przedłużenie kontraktu na zarządzanie spółką. W związku z tymrada nadzorcza rozpisze konkurs na stanowisko prezesa zarządu ÖBf. Trzeciakadencja Erlachera kończy się 31 marca 2015 r.

Wzarządzie ÖBf znajduje się 511 tys. ha austriackich lasów państwowych.Zatrudniająca 1224 pracowników spółka, której jedynym akcjonariuszem jestRepublika Austrii, zanotowała w 2013 r. przychód rzędu 238,4 mln euro i zyskoperacyjny na poziomie 24,5 mln euro. Do budżetu państwa odprowadziła dywidendęi opłatę za prawo pobierania pożytków z gruntów państwowych w łącznej wysokości29 mln euro.

Źródło: www.bundesforste.at

Nadrenia-Palatynat,Niemcy
Gwarancja etatóww nadleśnictwach 

                    Fot. Landesforsten Rheinland Pflatz

Lasy KrajoweNadrenii-Palatynatu zawarły z zakładowymi reprezentacjami leśników, leśnymizwiązkami zawodowymi i Związkiem Leśników Niemieckich (BDF) porozumienie wsprawie utrzymania liczby miejsc pracy w lasach państwowych landu na poziomieco najmniej 1461 pełnych etatów. Do 2022 r. nowymi pracownikami ma byćcorocznie obsadzane 35,5 miejsca pracy. To duża zmiana – dotychczas do pracy wlasach państwowych przyjmowano w Nadrenii-Palatynacie tylko 9 osób rocznie.

Źródło: www.forstpraxis.de

Opr.A.S.

 

Z zagranicy 3/2014

Europa Danina próbą reformy LP? Brandenburgia, Niemcy Internetowa taryfa odszkodowań za zgryzanie

Europa
Danina próbą reformy LP?

Pierwszego dnia 47. posiedzenia Senatu RP (9 stycznia), w trakcie debaty budżetowej, jako argument przeciw nałożeniu na LP 1,6 mld zł daniny przedstawiono dane o realizowaniu idei leśnictwa wielofunkcyjnego przez PGL LP, a w szczególności kwoty nierekompensowanych świadczeń na rzecz społeczeństwa. Czy praktykowanie leśnictwa wielofunkcyjnego rzeczywiście uniemożliwia wypełnianie daninowych świadczeń finansowych na rzecz społeczeństwa przez współczesne państwowe gospodarstwo leśne?

Aby odpowiedzieć na to pytanie, porównajmy pod tym właśnie względem państwowe lasy w Polsce (PGL LP) i w Finlandii (precyzyjniej z segmentem podmiotów gospodarczych Metsähallitus – Gospodarstwem Leśnym i firmami filialnymi).

Z danych przedstawionych w Senacie i z informacji udostępnionych w sprawozdaniach opublikowanych w Internecie (patrz tabela poniżej) wynika, że w 2012 r. wpłata do kasy publicznej netto (podatki bezpośrednie i opłaty plus dywidenda odprowadzona do budżetu państwa minus dotacje) przypadająca na 1 ha lasu, wynosiła w przypadku Metsähallitusa i naszych LP odpowiednio 33 i 8 euro.

Jakie były kwoty nierekompensowanych świadczeń na rzecz społeczeństwa (wydatki na ochronę bioróżnorodności, rekreację itd.)? W przeliczeniu na 1 ha lasu wynosiły one 15 (Metsähallitus) i 4 euro (PGL LP). Widać więc, że współczesne państwowe gospodarstwa leśne, które praktykują leśnictwo wielofunkcyjne, jak najbardziej stać na odprowadzanie danin do budżetów państw. Dlaczego niektórzy politycy dochodzą do innych wniosków?

Poświęćmy chwilę edukacji leśnej. Konkretnie jej efektom w postaci wiedzy o współczesnym leśnictwie w Europie reprezentowanej przez… samych leśników. Śledząc dyskusję, jaka rozgorzała m.in. na forach internetowych po opublikowaniu projektu nowelizacji ustawy o lasach, trudno oprzeć się wrażeniu, iż wielu leśników z LP sądzi, że:

1. leśnictwo wielofunkcyjne to domena tylko polskich LP;

2. inne europejskie państwowe gospodarstwa leśne są albo organizacjami gospodarczymi zorientowanymi wyłącznie na zysk, albo gałęzią administracji państwowej całkowicie zależną od budżetu;

3. państwowe gospodarstwa leśne mające formę przedsiębiorstw państwowych lub spółek akcyjnych nie wypełniają wcale nieodpłatnych świadczeń na rzecz społeczeństwa;

4. samofinansujące się LP są ewenementem na skalę światową.

To, że tak nie jest, pokazuje chociażby fiński przykład.

Dlaczego poziom edukacji leśnej samych leśników jest taki, jaki jest? Czy całkowicie bezzasadne będzie twierdzenie, że niewiedza w tym obszarze może być instrumentem wykorzystywanym dla celów obrony status quo LP? Z dotychczasowej dyskusji można bowiem wnioskować, że wielu leśników ponad wszelką wątpliwość jest przekonanych o tym, że broni jedynego w Europie państwowego gospodarstwa leśnego, które „nie tylko nie bierze złotówki z budżetu państwa, lecz nawet wpłaca do niego pieniądze, a na dodatek pozwala ludności zbierać grzyby”.

Podczas senackiej debaty budżetowej padło znamienne zdanie: Lasy Państwowe nie są przedsiębiorstwem państwowym i mam nadzieję, że jeszcze długo nie będą. Autor niniejszego artykułu uważa, że zdanie to bardzo dobrze oddaje istotę celu obrońców obecnego status quo Lasów Państwowych. A jak owo status quo określić? Czyje interesy naruszyłoby przekształcenie Lasów Państwowych w rzeczywisty podmiot państwowy?

Priorytet powinny mieć interesy Państwa Polskiego. Ktoś w końcu musiał włożyć ten „kij w mrowisko”. Wypadło na ministra Macieja Grabowskiego. Ściągnął na siebie gniew zdecydowanej większości leśnych środowisk zawodowych, stał się przedmiotem niewybrednych ataków (wykonawca „grabieży”, „zamachu”, „skoku na kasę” itp.). Jednocześnie należałoby zaznaczyć, że trudna sytuacja ministra jest prawdopodobnie w dużej mierze następstwem wcześniejszych działań, czy też może raczej zaniechań Ministerstwa Środowiska.

Sposób prowadzenia konsultacji w sprawie projektu założeń do zmian w ustawie o lasach był skandaliczny i mógł wskazywać na to, że Ministerstwo Środowiska lekceważy głos społeczeństwa (chodzi tu np. o nieopublikowanie do czasu pojawienia się projektu ustawy o zmianie ustawy o lasach pism zawierających odniesienie się MŚ do uwag zgłoszonych w ramach konsultacji społecznych). Nie będzie też chyba błędem stwierdzenie, że projekt nowelizacji ustawy o lasach, ogłoszony w grudniu 2013 r., nijak się miał do projektu założeń do zmian w tejże ustawie. W rezultacie próba reformy LP nabrała nachalnego charakteru. I z uwagi na tę nachalność pracownicy LP mają pełne prawo do oburzenia.

I na koniec jeszcze jedna uwaga – o finansowaniu nauki leśnej. W podanej w tabeli kwocie nierekompensowanych świadczeń na rzecz społeczeństwa, wypełnianych przez PGL LP, zostały uwzględnione wydatki na realizację tematów badawczych (42,25 mln zł). Finansowanie nauki leśnej powinien przejąć od LP przynajmniej w połowie budżet państwa. Dlaczego? Otóż chodzi o to, żeby tematy badawcze były określane pod kątem potrzeb lasów wszystkich rodzajów własności, państwa i społeczeństwa.

Źródło: raporty i sprawozdania roczne, www.senat.gov.pl, www.forest.fi

 

Brandenburgia, Niemcy
Internetowa taryfa odszkodowań za zgryzanie

W graniczącym z Polską niemieckim kraju związkowym Brandenburgia ma zostać w bliskiej przyszłości wprowadzona orientacyjna taryfa kwot odszkodowań za zgryzanie i spałowanie drzew. Właściciele lasów będą mieli do niej dostęp za pośrednictwem Internetu. Opracowanie stosownego systemu taryfikacyjnego władze Brandenburgii zleciły Krajowemu Leśnemu Centrum Kompetencyjnemu w Eberswalde.

Tworzenie internetowej taryfy odszkodowań przyjęły z zadowoleniem zrzeszenia leśne. Natomiast myśliwi są nastawieni krytycznie do tego pomysłu. Ich zdaniem jego realizacja doprowadzi do tego, że wiele obwodów łowieckich nie znajdzie wcale chętnych do ich dzierżawy.

Źródło: www.jagderleben.de

Opr. A.S.

Z zagranicy 2/2014

Bawaria, Niemcy Wyniki Bawarskich LP w sezonie 2012/13 Europa Powód do dumy czy do wstydu? Hesja, Niemcy Leśne cele nowej koalicji rządzącej

Bawaria, Niemcy
Wyniki Bawarskich LP w sezonie 2012/13

W minionym roku obrachunkowym (od 1 lipca 2012 r. do 30 czerwca 2013 r.) Bawarskie Lasy Państwowe (BaySF) ponownie osiągnęły bardzo dobre wyniki finansowe. Największe niemieckie państwowe gospodarstwo leśne (720 tys. ha lasów, 2733 pracowników) zanotowało zysk w wysokości 71,5 mln euro, który niemal w całości (70 mln euro) odprowadziło do budżetu landu jako dywidendę dla właściciela. Przychody BaySF sięgnęły 406,2 mln euro, wzrastając o 3% w stosunku do poprzedniego roku obrachunkowego. Pozyskanie drewna wyniosło 5,16 mln m3 przy przyroście rocznym równym 6,1 mln m3 (przy takim rozmiarze przyrostu rocznego zrównoważony etat cięć w lasach BaySF został ustalony na poziomie 5,2 mln m3).



Z wyników Bawarskich LP, które od 2005 r. mają formę przedsiębiorstwa państwowego, zadowolony jest bawarski minister leśnictwa i jednocześnie przewodniczący rady nadzorczej BaySF Helmut Brunner. – Ostatni rok był udany pod każdym względem. Nie tylko osiągnęliśmy bardzo dobre wyniki ekonomiczne, ale także zrobiliśmy dużo dla naszej załogi. Dobrze wypadliśmy też pod względem ekologii. Nasze zasoby drzewne wzrastają, zwiększa się ilość drewna martwego, coraz więcej jest odnowień naturalnych i lasów mieszanych. To kolejny raz potwierdza trafność obranej przez nas drogi, którą jest realizacja integracyjnej koncepcji prowadzenia na całej powierzchni lasów proekologicznej gospodarki leśnej, łączącej ochronę z użytkowaniem – mówi minister.

Dobra sytuacja finansowa Bawarskich LP pozwoliła na zasilenie zakładowego funduszu emerytalnego kwotą 17,2 mln euro. To o 10 mln euro więcej niż przewidziano w planie. Wolumen zakładowego funduszu emerytalnego BaySF, który został utworzony w 2008 r., wynosi obecnie 69,2 mln euro. – Wysokie wpłaty do zakładowego funduszu emerytalnego dowodzą, że poważnie traktujemy zrównoważony rozwój z jego integralnym komponentem społecznym – mówi Rudolf Freidhager (na zdjęciu obok), prezes zarządu BaySF. – W dobrych czasach zabezpieczamy się na przyszłość, nawet jeśli dodatkowe wydatki wpływają istotnie na wynik, zmniejszając zysk BaySF – dodaje.

Działalność Bawarskich LP kontrolowana jest przez dziewięcioosobową radę nadzorczą. W jej skład wchodzą przedstawiciele czterech bawarskich ministerstw oraz reprezentanci bawarskich środowisk gospodarczych i przedstawiciele pracowników BaySF. Członkowie rady powoływani są na pięcioletnią kadencję. Rada decyduje o głównych założeniach strategii firmy i ustala wysokość dywidendy odprowadzanej do budżetu landu Bawaria oraz powołuje członków dwuosobowego zarządu przedsiębiorstwa. Wynagrodzenie za pełnienie funkcji członka rady nadzorczej BaySF przysługuje jedynie przedstawicielom bawarskich środowisk gospodarczych.

Źródło: www.baysf.de


Europa
Powód do dumy czy do wstydu?

W dniach ożywionej dyskusji nad rządowym projektem nowelizacji ustawy o lasach pojawiają się dane o średnich wydatkach rządów europejskich na lasy w przeliczeniu na jeden hektar powierzchni leśnej. Zaczerpnięto je z dokumentu pt. „State of Europe’s Forests 2011” i są wartością średnią w latach 1990, 2000, 2005 i 2010 (patrz tabela). Towarzyszący im komentarz (internetowy portal Twitter) brzmiał: „Po co #LasyPaństwowe rezerwy? Bo ktoś koszty ochrony i gospodarki leśnej ponosić musi. W PL nie robią tego podatnicy”. Czyżby zatem fakt, że w Polsce wydatki rządowe na lasy są bardzo skromne, był dla autora wpisu czymś, czym można się chwalić w Europie?

Wyszczególnione w tabeli wydatki rządowe odnoszą się do lasów wszystkich własności. Trzeba jednak zaznaczyć, że w tych krajach Unii Europejskiej, które są w miarę porównywalne z Polską pod względem funkcjonowania leśnictwa, gros omawianych wydatków stanowią subsydia dla właścicieli lasów prywatnych. To, że w Polsce udział lasów prywatnych w całkowitej powierzchni leśnej jest nieduży, z pewnością przekłada się na niski poziom wydatków rządowych na wszystkie lasy. Ale też i poziom finansowego wsparcia samych lasów prywatnych jest u nas niestety bardzo niski.

Weźmy dla porównania Niemcy. U naszych zachodnich sąsiadów, u których odsetek lasów prywatnych wynosi 44%, stosowane są trzy filary subsydiowania prywatnej własności leśnej:

1. federalno-landowe dotacje strukturalne (subsydia na zalesianie gatunkami dostosowanymi do siedliska, proekologiczne zagospodarowanie lasu, zrzeszenia leśne i na infrastrukturę leśną);

2.programy unijno-landowe (subsydia w ramach landowych PROW-ów);

3. programy specyficzne (subsydia poszczególnych landów i federalny Leśny Fundusz Klimatyczny).

Niemieckie kraje związkowe w swoich PROW-ach na lata 2007–2013 wykorzystywały cztery rodzaje subsydiów do stymulowania ochrony przyrody w lasach: płatności leśno-środowiskowe (stawka 40–400 euro/ha), leśne płatności naturowe (40–50 euro/ha), wsparcie leśnych inwestycji nieprodukcyjnych (do 600 euro/ha) i wsparcie ochrony dziedzictwa wiejskiego (do 420 euro/ha). Tymczasem w polskim PROW na lata 2007–2013 nie przewidziano ani płatności leśno-środowiskowych, ani leśnych płatności naturowych, ani też wsparcia leśnych inwestycji nieprodukcyjnych.

Oprócz wspomnianych trzech filarów subsydiów leśnych, ważną formą wsparcia właścicieli lasów prywatnych w Niemczech były i są usługi świadczone na ich rzecz przez lasy państwowe poszczególnych landów w ramach wykonywania zleconych zadań publicznych. Zakres tych usług jest na ogół znacznie szerszy niż w Polsce. Na działalność na rzecz właścicieli lasów prywatnych niemieckie lasy państwowe otrzymują dotacje z budżetów landowych. Dotacje te raczej nie rekompensują w pełni ponoszonych nakładów. Własna działalność niemieckich lasów państwowych zasadniczo nie jest dotowana. Co więcej, w związku z tą działalnością lasy państwowe zobowiązane są do wypłacania landom niemałych dywidend. Wysokość dywidend określana jest na ogół przez parlamenty poszczególnych landów lub przez ich rządy (za pośrednictwem rad nadzorczych państwowych gospodarstw leśnych).

Czy autor twitterowego wpisu, podkreślając niski poziom leśnych wydatków rządowych w Polsce, może jednocześnie powiedzieć, że jest dumny ze stanu polskich lasów prywatnych? Czy są z niego dumni leśnicy? Czy w końcu ci, którzy tak usilnie bronią rezerw finansowych polskich LP, równie usilnie zabiegali o zapewnienie finansowego wsparcia polskim lasom prywatnym w trakcie prac na projektem PROW na lata 2014–2020?

Źródło: State of Europe’s Forests 2011


Hesja, Niemcy
Leśne cele nowej koalicji rządzącej

Heskie partie CDU i Sojusz 90/Zieloni przedstawiły pod koniec 2013 r. swoją umowę koalicyjną. Porusza ona także kwestie przyszłej polityki leśnej Hesji. W ramach realizacji niemieckiej Narodowej Strategii Ochrony Bioróżnorodności koalicja rządząca chce wyłączyć z użytkowania 8% heskich lasów państwowych i 5% wszystkich heskich lasów. Lasy państwowe mają być certyfikowane wg standardów FSC.

Lesistość Hesji sięga 42%. Lasy państwowe stanowią 40%, samorządowe 35% a prywatne 25%.

Źródło: www.forstpraxis.de

Opr. A.S.

idź do strony: