28 lutego 2023

Powarsztatowe reminiscencje

W październiku 2022 roku kilkudziesięcioro edukatorów i koordynatorów edukacji przyrodniczo-leśnej wzięło udział w warsztatach liderów edukacji. Tym razem uczestników wydarzenia gościł Ośrodek Lasów Państwowych w Orzechowie Morskim, a organizatorem był Ośrodek Rozwojowo-Wdrożeniowy w Bedoniu.   Artykuł ukazał się w numerze 4/2023 „Lasu Polskiego”.  

30 stycznia 2023

Edukacja przyrodnicza czy pedagogika leśna?

W Polsce mówimy o edukacji przyrodniczej; na Słowacji, w Czechach i Austrii – o pedagogice leśnej. Czy różnica tkwi jedynie w semantyce?   Artykuł ukazał się w numerze 2/2023 „Lasu Polskiego”.  

7 grudnia 2022

Jak smakuje las?

Kiedy pytam edukatorów, jakie zajęcia lubią najbardziej, niemal wszyscy odpowiadają tak samo – te w terenie. Oczywiście dzieciaki także uwielbiają spacery z leśnikiem. Każde spotkanie jest ważne i wyjątkowe, ale co zrobić, żeby było jeszcze ciekawiej, a zajęcia były niezapomniane…?   Artykuł ukazał się w numerze 13–14/2022 „Lasu Polskiego”.  

14 listopada 2022

Sezonowość nie tylko w kuchni

Jaki jest dobry przepis na edukację? Taki jak przepis na dobre i zdrowe danie – czyli lokalnie, zdrowo, estetycznie i sezonowo. Tak, by to, co przygotujemy, sprawiło nam przyjemność, dało siłę do działania i nie przyczyniło się do niestrawności.   Artykuł ukazał się w numerze 22/2022 „Lasu Polskiego”.  

4 listopada 2022

Dobry scenariusz, czyli jaki?

To pytanie zadaje sobie wielu edukatorów. Podobno nie ma przepisu na sukces, ale to właśnie dobry scenariusz może okazać się właściwym narzędziem na naszej drodze do edukacyjnego sukcesu.   Artykuł ukazał się w numerze 7/2022 „Lasu Polskiego”.  

24 października 2022

O sensie opukiwania kory

Tym razem chciałabym Wam opisać zajęcia, w których wzięłam udział w Hönggerberg Naturschule w ramach XVI Europejskiego Kongresu Edukatorów Leśnych. Oczywiście warsztatów było więcej, ale ja zapisałam się akurat na te (nie było nikogo więcej z Polski, więc tylko tymi mogę się z Wami podzielić). Myślę, że wybrałam dobrze, bo dowiedziałam się kilku nowych rzeczy i poznałam ciekawych ludzi.   Artykuł ukazał się w numerze 21/2022 „Lasu Polskiego”.  

2 października 2022

Gadżet gadżetowi nierówny…

Większość z nas ma świadomość, że nie tylko na stoiskach promocyjnych, ale także w przeróżnych innych sytuacjach potrzebujemy gadżetu promocyjnego firmy, w której pracujemy. Jednak mają one zarówno swoich zwolenników, jak i przeciwników. Dyskusja na ten temat w Lasach Państwowych trwa nie od dziś.   Artykuł ukazał się w numerze 3/2022 „Lasu Polskiego”.  

2 października 2022

Czy warto korzystać ze środków zewnętrznych?

Oczywiście, że warto! Każda dotacja jest szansą na wzbogacenie bazy dydaktycznej, na którą nie mogłoby sobie pozwolić nadleśnictwo korzystające wyłącznie z własnych środków. Podczas przeglądania dostępnych programów finansowania warto zwrócić uwagę na priorytety i wybierać te, których celem jest rozwój wiedzy i kształtowanie właściwych postaw społeczeństwa wobec środowiska.   Artykuł ukazał się w numerze 2/2022 „Lasu Polskiego”.  

2 października 2022

Edukacja leśna w praktyce

Tym razem podejmiemy temat arcyważny, czyli: od czego zależy dobra realizacja zajęć edukacyjnych z zakresu przyrody i lasu? Co należy zrobić, gdy do nadleśnictwa wpłynie prośba o spotkanie w ramach zajęć przyrodniczo-leśnych, i jak się do tego zabrać?   Artykuł ukazał się w numerze 1/2022 „Lasu Polskiego”.  

2 października 2022

Nowa wizja ładu świata

Glenn Albrecht, australijski filozof, który podobnie jak Henryk Skolimowski uważa, że obecne czasy i sytuacje wymagają nowego nazewnictwa, wymyślił i zdefiniował wiele nowatorskich pojęć. Warto je znać, bo możemy się z nimi spotkać nie tylko w podręcznikach akademickich, ale także w czasie spotkań z aktywistami, szczególnie tymi młodymi i wykształconymi.   Artykuł ukazał się w numerze 24/2021 „Lasu Polskiego”.  

idź do strony: