
Dwumasa – fakty i mity
Pierwsze dwumasowe koła zamachowe (DKZ) zaczęto montować w autach osobowych już w latach 80. Naprawdę popularne stały się jednak dopiero kilkanaście lat później. Jakie są ich zalety oraz wady i jak dbać o tzw. dwumasę?
Pierwsze dwumasowe koła zamachowe (DKZ) zaczęto montować w autach osobowych już w latach 80. Naprawdę popularne stały się jednak dopiero kilkanaście lat później. Jakie są ich zalety oraz wady i jak dbać o tzw. dwumasę?
Debiut Mokki odbył się w 2012 r. podczas targów motoryzacyjnych w Genewie. Wkrótce po prezentacji ruszyła produkcja, najpierw w koreańskim zakładzie GM, a następnie w hiszpańskiej fabryce Opla w Saragossie. Czy model ten sprawdza się w leśnym terenie?
Dzięki uprzejmości Nissan Sales CEE Kft. z Warszawy miałem przyjemność testować kolejny model Nissana – w topowej wersji, z manualną skrzynią biegów, niestety jeszcze bez silnika 2,0 DCi. Sprawdzałem auto na dystansie 1600 km po autostradach, drogach lokalnych oraz oczywiście po leśnych duktach.
Pajero III w momencie debiutu w 2000 r. oferowało walory klasycznej terenówki połączone z samonośnym nadwoziem – jego spora bryła wpadała w oko. Po blisko sześciu latach produkcji na rynku zadebiutowała kolejna generacja. Czy to duże auto zporządnym układem napędowym 4 x 4 podtrzymuje tradycje Mitsubishi w klasie terenówek?
Wszystkie nowe auta są fabrycznie zabezpieczone przed korozją, jednak wraz z upływem czasu warstwa ochronna ulega zniszczeniu i nasz wymarzony samochód zaczyna rdzewieć. Można temu zapobiec, a przynajmniej odwlec w czasie, stosując okresową ochronę podwozia. Wskazane jest też dbanie o karoserię, gdyż warstwa lakieru staje się coraz cieńsza.
Nazwa Hondy wiele tłumaczy – Hybrid Recreational Vehicle, czyli w wolnym tłumaczeniu – wielozadaniowy samochód turystyczny. Niewielkie auto zbudowane na płycie podłogowej modelu Logo (poprzednika Hondy Jazz) oferuje sprawdzony silnik, nowoczesne i oryginalne w momencie debiutu nadwozie i napęd 4 x 4. Czy to wystarczy, by nazwać je leśnym partnerem?
Kolejnym autem powierzonym mi do testów była Navara Tekna 2,3 dCi 190 A/T, wypróbowana przeze mnie ponownie dzięki Nissan Sales CEE Kft. z Warszawy. Przez tydzień z przyjemnością zapoznawałem się z pick-upem, którego poprzednika (D 22) kilka lat temu byłem właścicielem.
Dzięki uprzejmości Nissan Sales CEE Kft. z Warszawy miałem przyjemność testować przez kilka dni tegoroczny model Qashqaia w topowej wersji z manualną skrzynią biegów. Pokonałem tym autem 1500 km po autostradach, drogach lokalnych i leśnych duktach.
Dzięki uprzejmości Kia Motors Polska Sp. z o.o. z Warszawy miałem przyjemność testować przez tydzień tegoroczny model Sorento w topowej wersji. Przemierzyłem autem ponad 1500 km zarówno po autostradach, jak i po drogach lokalnych oraz leśnych.
Kia Sorento jest następcą modelu Sportage w wersji Grand, jednak w tym aucie postawiono na zagwarantowanie klientom odrobiny luksusu i poprawienia jakości. Dzięki przystępnej cenie egzemplarzy używanych i konstrukcji opartej na ramie wydaje się ciekawą propozycją dla leśnika. Czy jest konkurencyjna wobec renomowanych rywali?