Puszczykowo – Warsztaty dla Liderów Edukacji Społeczeństwa

W Leśnym Ośrodku Szkoleniowym w Puszczykowie między 28 a 30 października odbywały się XIV Warsztaty dla Liderów Edukacji Leśnej Społeczeństwa, w których uczestniczyli koordynatorzy edukacji leśnej z poszczególnych RDLP i pracownicy nadleśnictw wchodzących w skład LKP.  

Pierwszy dzień warsztatów rozpoczął się odwystąpień organizatorów: przedstawicieli CILP, DGLP oraz gospodarzy z RDLP wPoznaniu. Zaprezentowano wyniki badań postrzegania leśników przezspołeczeństwo, prowadzonych w ramach kampanii „Lasy Państwowe. Zapraszamy”. Podsumowanorównież wybrane działania edukacyjne – „Było wysypisko, jest uroczysko”,„Sprzątanie Świata” oraz inicjatywy z zakresu tzw. edukacji on-line (zwykorzystaniem nie tylko Internetu, ale też mediów).

Fot. Arch. RDLP w Poznaniu


Mariusza Turczyk, dyrektor CILP, wykorzystałspotkanie, żeby omówić planowane na przyszły rok obchody 90-lecia LP (oszczegółach pisaliśmy w poprzednim numerze „Lasu Polskiego”). W realizacjiambitnych założeń promocyjnych zdaniem Mariusza Turczyka dużą rolę spełnia edukacja leśna. Niestety,to zagadnienie wywołuje burzliwe dyskusje w gronie edukatorów leśnych. Czyintensywność spektakularnych działań promocyjnych (kampanii społecznych) niezaprzepaści efektów mozolnej i długiej pracy edukacyjnej? Andrzej Antczakuzasadniał, że edukacja jest złożonym procesem, zupełnie odmiennym od promocji,zaś Paweł Mrowiński wskazywał na przenikanie i łączenie się obu tych działań wramach realizacji wspólnego celu.

Liczne zajęcia warsztatowe dla liderówedukacji leśnej miały służyć podnoszeniu kompetencji metodycznych – czyliznajomości form i metod dydaktycznych. W warsztatach dotykano teżproblematycznych tematów, z jakimi spotykają się edukatorzy – jak mówić ołowiectwie czy jak przestrzegać zasad bezpieczeństwa podczas zajęć edukacjileśnej.

Podsumowując tegoroczne warsztaty, niesposób nie zauważyć, że w ostatnich latach kadra edukacyjna bardzo się„odmłodziła”. Edukacją leśną zajmują się zazwyczaj pracownicy dopierorozpoczynający pracę w nadleśnictwach. To na ich zaangażowaniu, kreatywności iwiedzy jest budowany wizerunek leśnika. W tej sytuacji pozostaje jednak zadaćpytanie: Czy edukacja leśna ma właściwe wsparcie i należne miejsce wstrukturach LP?

Ewa Majewska
RDLP w Białymstoku