Ustawa o lasach – Już nie drogi lokalne

Jaki będzie los nowelizacji ustawy o lasach? Do Ministerstwa Środowiska wpłynęły uwagi z resortów finansów i transportu, w efekcie których pojawiła się kolejna wersja (VIII) założeń do nowelizacji ustawy o lasach. Zdaje się, że Lasy Państwowe jakkolwiek oddadzą część zysków, to jednak nie na budowę dróg.

Bodaj najbardziej zainteresowane zmianami wustawie o lasach jest Ministerstwo Finansów. Słowami wiceministra JackaDominika odniosło się do projektu celowego opodatkowania LP na rzecz budowydróg lokalnych – propozycja z września, szeroko prezentowana w „Lesie Polskim”,przewidywała, że LP przekażą corocznie 30% z zysku netto do Banku GospodarstwaKrajowego na budowę dróg lokalnych. MF pytał o rolę i udział BGK jako dysponentaśrodków oraz zasugerował, że projekt mógłby przewidywać przekazywanie pieniędzyz LP na inny fundusz.

Uwaga widać poskutkowała, bo w ciągu dwóchmiesięcy od ogłoszenia pomysłu MŚ nabrało licznych wątpliwości związanych z tymmechanizmem i z dofinansowywania dróg lokalnych zrezygnowało. Wg aktualnychzałożeń 30% z zysku LP trafi po prostu do budżetu państwa.

MF wpłynęło także na inną zmianę, związanąze zwolnieniem od wpłaty do budżetu w wyjątkowych przypadkach. Miał o tymdecydować premier na wniosek MŚ. Teraz mówi się o tym, że decyzję podejmie rządw trybie uchwały.

Ale na tym nie koniec. W kolejnej porcjiuwag z MF czytamy już nie o części zysku, ale części przychodów ze sprzedażydrewna, nie mniejszej niż 30% zysku. Takie rozwiązanie (20% przychodów)zaproponowało także Ministerstwo Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej.Byłoby prościej, bardziej przewidywalnie i z elementem dyscyplinującym LP –zaznaczają obaj ministrowie.

Jednak zasadnicza treść uwag MTBiGMdotyczyła pasów ppoż. przy liniach kolejowych. To kontynuacja trwającej oddłuższego czasu polemiki, w której resort trzyma stronę kolei (PKP PLK),chcących uniknąć kosztownego utrzymywania pasów. Ten obowiązek, zarówno przyliniach kolejowych, jak i drogach, powinien obciążać właścicieli i zarządcówlasów, na co. MTBiGM przedstawia dość obszerną argumentację. Jej część zasadzasię na stwierdzeniu, że skoro w ustawie o lasach mają zostać zdefiniowanepodmioty odpowiedzialne za utrzymanie pasów, to znaczy, że… obecne przepisy niewskazują, jakoby zarządcy linii kolejowych taki obowiązek mieli. Jeśli zaśtakowy się pojawi, to PLK powinny oczekiwać na ten cel dotacji budżetowej.

Ta uwaga nie została uwzględniona – MŚpowołuje się na wyrok NSA, który wskazuje na odpowiedzialność za pasy ppoż.właścicieli linii kolejowych. Uwagę umieszczono w protokole rozbieżności.

W treści założeń zmienił się także opisgospodarki finansowej w LP. Proponuje się m.in. określić w ustawie, że ministerśrodowiska zatwierdza sprawozdanie finansowe LP oraz wybiera audytorabadającego sprawozdanie.

Projekt założeń zostanie teraz rozpatrzonyprzez komitet stały Rady Ministrów.

RaZ