Z zagranicy – 07/2011

Finlandia Wyniki Metsähallitusa w 2010 roku Potrzebna koordynacja polityki państwa Szwecja Wzrost szkód od łosi Francja Hotel do pszczół

Finlandia
Wyniki Metsähallitusa w 2010 roku

Podmioty gospodarcze wchodzące w skład fińskiegopaństwowego koncernu leśnego Metsähallitus zanotowały łącznie w roku 2010 przychody rzędu367mlneuro i zysk operacyjny
w
wysokości 102mlneuro. W stosunku do roku 2009 wskaźniki tewzrosły odpowiednio o 77mln i 40mlneuro. Gros przychodówwygenerowało quasi-przedsiębiorstwo państwowe Metsätalous(ok.1tys.pracowników, 3,4mlnha lasówgospodarczych), które jest główną firmą operacyjną koncernu, zajmującą sięprowadzeniem gospodarki leśnej. Poprawiły się również wyniki koncernowego portfela jednostekbiznesu, obejmującego pomioty działające w dziedzinach innych niż gospodarka leśna.

– W ciągu ostatnich czterech lattrzykrotnie osiągnęliśmy zysk operacyjny przekraczający 100mlneuro
i
wypłaciliśmy państwu fińskiemu dywidendę niemalże w tej samej wysokości. Nawet wnajsłabszym roku 2009 zysk był w normie, jeśli wziąć pod uwagę wyniki lat wcześniejszych –mówi Jyrki Kangas, dyrektor generalny Metsähallitusa.

Dywidenda odprowadzana do budżetu państwato tylko jeden z efektów działalności gospodarczej Metähallitusa. Koncern przywiązuje dużą wagę także doinnego rodzaju korzyści, będących pochodną jego aktywności w lasach gospodarczych, tj.: ochrony bioróżnorodności, rozwóju rekreacji, wspieraniahodowli reniferów, ochrony kultury Saamów i tworzenia miejsc pracy. W roku 2010wartość tych świadczeń osiągnęła poziom 53mlneuro. W minionym roku Metsähallitus dostarczył przemysłowi drzewnemu6,1mlnm3 drewna (2009: 4,8mlnm3). – Zapewnialiśmyfront robót sprzętowi leśnemu i transportowemu oraz inwestowaliśmy w remonty dróg leśnych nawet wtedy, gdyprzemysł przechodził przez okres poważnej recesji. To znalazło odbicie w ciągłości procesówgospodarki leśnej i w bardzo dobrym saldzie gotówkowym. Gdy poprawiła się sytuacjaekonomiczna, Metsähallitus miał drewno do sprzedania, współpracujący z nami przedsiębiorcy leśni i ichpracownicy byli gotowi do pracy, a infrastruktura znajdowała się w dobrymstanie – wyjaśnia dyrektor Kangas.

Oprócz przedsiębiorstwa Metsätalous iportfela jednostek biznesu wskład koncernu Metsähallitus wchodzi SłużbaDziedzictwa Przyrodniczego. Jest to osobno rozliczająca się jednostkabudżetowa, która zarządza parkami narodowymi i innymi obszarami chronionymi. Wroku 2010 liczba odwiedzających fińskie parki narodowe przekroczyła1,9mlnosób. Wartość korzyści ekonomicznych, jakie parki narodowe przyniosły społecznościomlokalnym, sięgnęła 108,9mlneuro. Liczba wszystkich miejsc pracyzwiązanych z obsługą parków narodowych kształtowała się na poziomie1400etatów.

– Jedno euro zainwestowane w usługizwiązane z parkami może przynieść lokalnej społeczności korzyści ekonomiczne w wysokości nawet 20–30 euro – podkreśla Kangas. Duże znaczenie parków narodowychdla turystyki przyrodniczej i lokalnego poziomu zatrudnienia było jednym zgłównych powodów odrzucenia przez fiński parlament propozycji obcięcia budżetuSłużby Dziedzictwa Przyrodniczego o3,5mlneuro.

W 2010r. Metsähalittus rozpocząłrealizację dwóch ważnych projektów społeczno-przyrodniczych. W ramachfińskiego narodowego programu leśnego koncern ma wykonać do 2015r.inwentaryzację obiektów dziedzictwa kulturalnego, znajdujących się w fińskichlasach gospodarczych, które są własnością państwa. Z kolei celem projektu LIFE(budżet 6,7mlneuro), w połowie finansowanego przezUE, jestrestytucja przeszło 4tys.ha różnych typów torfowisk borealnych.

Metsähallitus, który istnieje już przeszło150lat, sprawuje pieczę nad 12,5mlnha gruntów i wód państwafińskiego.

źródło: www.metsa.fi

Finlandia
Potrzebna koordynacja polityki państwa

Naukowcy z Fińskiego Instytutu Badawczego Leśnictwa (Metla)postulują lepszą koordynację polityki leśnej, energetycznej i klimatycznej.Przekształcenia, które obecnie zachodzą w branży leśnej, będą skutkowałynowymi rodzajami produktów i usług. Zdaniem naukowców z Metli, obecna polityka państwa fińskiegoskupia się zbytnio na podtrzymywaniu istniejących struktur, zamiast poświęcićzdecydowanie więcej uwagi niezbędnej przebudowie sektora leśnego. Przebudowa tawymaga nowatorskich przedsięwzięć i kapitału.

W Finlandii polityka leśna jest kształtowana w ścisłej współpracymiędzy administracją państwo, organizacjami lobbystycznymi i środowiskami związanymi zlasami. Jest więc wynikiem wielu kompromisów. Taki sposób kształtowana politykileśnej, skądinąd pragmatyczny, ma jednak, zdaniem naukowców z Metli, tęwadę, że ogranicza zdolność branży leśnej do efektywnego reagowania na zmiany warunków jej funkcjonowania.

– To, co wcześniej było określane jakoróżnica między pozyskaniem potencjalnym a pozyskaniem rzeczywistym, jest teraznazywane pochłanianiem węgla lub świadczeniem na rzecz ochrony klimatu. Wartośćekonomiczna pochłaniania węgla jest coraz większa – mówi profesorJussiUusivuori
z Metli. – Musimy zacząć tworzyć mechanizmy, które pozwolą na sterowanierozwojem
pochłaniania węgla. Takie mechanizmy obecnie nie istnieją w praktyce leśnej.

Powiązania między polityką leśną,energetyczną i klimatyczną stają się ściślejsze. Konieczna jest więc efektywniejszakoordynacja procesów kształtowania polityki państwa. Jednakże unijne normy nie mogą być jedynymstymulatorem rozwoju polityki energetycznej. W tym kontekście naukowcy zMetli proponują m.in. stosowanie modelu FinFEP (Finnish Forest and EnergyPolicy), który umożliwia analizowanie w systemach cyfrowych metod polityki leśnej,energetycznej i klimatycznej.

źródło: www.forest.fi

Szwecja
Wzrost szkód od łosi

Roczny rozmiar szkód wyrządzanych przezłosie
w lasach Szwecji przekracza już miliard koron szwedzkich. Zdaniem
właścicieli lasów,do wzrostu szkód przyczyniło się zmniejszenie przez myśliwych pozyskania łosiw celu kompensacji presji wilków na te zwierzęta. Mniejszy odstrzał pociągnąłza sobą znaczący wzrost liczebności populacji łosia.


– Nie możemy zaakceptować większejpopulacji łosia i, wkonsekwencji, większych szkód wyrządzanych przezżerujące zwierzęta tylko dlatego, że na naszych obszarach bytuje populacjawilka. Tracimy o wiele, wiele milionów pieniędzy więcej, niż odzyskujemy wpostaci przychodów z łowiectwa – wyjaśnia Per Fenger Krog, kierownik okręgowegooddziału firmy Stora Enso Skog.

Restytucja populacji wilka nie spowodowałazmniejszenia się szkód wyrządzanych przez łosie w lasach. Zgodnie zinformacjami szwedzkiej Agencji Leśnej, rozmiar tych szkód jest obecnie taki sam,jak przed 10laty. Roczne straty właścicieli lasów szacowane są na blisko1,3mldkoron (150mlneuro). Sverker Rosell, specjalistds.zarządzania populacjami dzikich zwierząt w Agencji Leśnej, przyznaje,że w niektórych przypadkach kompensacyjna redukcja pozyskania łosi była zbytduża.

źródło: www.nordicforestry.org

Francja
Hotel do pszczół

W listopadzie ub. roku w Tignécourt wWogezach otwarto uroczyście pierwszy hotel dla dzikich pszczół. Wykonany został przez pracownięONF (Biuro Lasów Państwowych Francji) w ramach programu ochrony pszczół. Wciągu trzech lat posłuży do prowadzenia badań nad określeniem gatunków,płci, stanu zdrowia dzikich pszczół oraz obserwacji stopnia zapylenia roślin w sektorze,w którym usytuowano hotel. Konstrukcja ma także na celu przywracanie miejschodowli przyjaznych rozmnażaniu się dzikich pszczół. Hotel wykonany jestcałkowicie z materiałów naturalnych: drewna, cegły, wikliny, gliny, słomy
i wydrążonych łodyg czy
źdźbeł traw.

Podobne hotele powstaną również w innychregionach Francji w ramach programu aktywnej ochrony dzikich pszczół,opracowanego i prowadzonego przez ONF i OPIE (Biuro Ochrony Owadów i ich Środowiska). Celemtej operacji jest zwrócenie uwagi społeczeństwa na świat owadówbłonkoskrzydłych i ich lepszą znajomość poprzez akcje edukacyjne. Kolejny hotelpowstanie w górach w powiecie Brouvelieures, aby porównać dane z takichobiektów zainstalowanych już w regionie paryskim.

Równolegle w ramach projektu OPIEorganizuje spotkania edukacyjne dla ok. 10 tys. uczniów rocznie (odprzedszkolaków do licealistów). Jednym z elementów edukacji są właśnie hotele dladzikich pszczół budowane we współpracy z leśnikami francuskimi.

źródło: http://www.onf.fr

Opr. A.S. (1–3), AN (4)