
Pod hasłem „Praktyczne aspekty wdrożenia zajęć edukacyjnych z zakresu roli i znaczenia pszczół w środowisku leśnym” lubelscy leśnicy rozmawiali o istotnej roli pszczół w środowisku naturalnym. O potrzebie ich ochrony oraz edukacji społeczeństwa w tym zakresie dyskutowali 5 lutego w Nadleśnictwie Kraśnik (RDLP w Lublinie).
Konferencja zgromadziła wiele osób pasjonujących siępszczelarstwem, ale i edukatorów leśnych, którzy chętnie wykorzystują tentemat. Dużo czasu poświęcono omówieniu koncepcji „Pszczoły wracają do lasu” wramach projektu rozwojowego Lasów Państwowych „Zdrowa żywność z polskichlasów”.

– LP zamierzają wypromować pszczelarstwo jako działgospodarki wpływający na zachowanie i zwiększenie bogactwa przyrodniczegoterenów leśnych. Ponadto w ramach projektu, na podstawie ankietprzeprowadzonych wśród pracowników LP, wytypowano 104 pasieki testowewyposażone w wagi pasieczne, dzięki którym na bieżąco zespół badaczy pozyskujedane m.in. o rodzinie pszczelej, jej wielkości, temperaturze w ulu i jegowadze. Z punktu widzenia konferencji istotne jest również założenie projektu,które mówi o włączeniu obiektów edukacyjnych LP w propagowanie zasad i potrzebochrony owadów zapylających – podkreślała Ewa Pożarowszczyk z RDLP w Lublinie.
Pszczoły w edukacji leśnej były przedmiotem wystąpieniaAdama Jurka z Nadleśnictwa Kraśnik łączącego zawód leśnika z pasją pszczelarza.– Pszczoły zapylają 70–80% roślin, a byt człowieka zależny jest od ichistnienia – zaznaczył i podkreślił: – Nie tylko w lasach konieczne jestkształtowanie bioróżnorodności niezbędnej do prawidłowego funkcjonowaniarodziny pszczelej. Potrzeba działania w najbliższym otoczeniu: ogródku, parku,sadzie. Na tematy związane z ochroną pszczół warto uwrażliwiać społeczeństwojuż od najmłodszych lat.
SpecjalistaSL ds. edukacji, Nadleśnictwo Kraśnik
EwaPożarowszczyk
Rzecznikprasowy RDLP w Lublinie