Z zagranicy 18/2018

Niemcy Nierozstrzygające orzeczenie Trybunału Finlandia Pozyskanie drewna okrągłego w 2017 roku Litwa Podwyżki dla państwowych leśniczych Szwecja Struktura własności lasów

Niemcy
Nierozstrzygające orzeczenie Trybunału

Niemiecki Federalny Trybunał Sprawiedliwości (BGH) zewzględów proceduralnych uchylił 12 czerwca 2018 r. zarówno wydany przez niemieckiFederalny Urząd Antymonopolowy zakaz łączenia przez badeńsko-wirtemberskie lasypaństwowe funkcji administracyjnych z gospodarczymi, jak i podtrzymujący tenzakaz wyrok Krajowego Sądu Wyższego w Düsseldorfie. Decyzja najwyższejniemieckiej instancji sądowej miała charakter czysto kasacyjny, a nierozstrzygający co do meritum sprawy: Trybunał nie orzekł o tym, czy łączenieprzez lasy państwowe funkcji z zakresu władztwa administracyjnego z funkcjamigospodarczymi, a w szczególności ze świadczeniem na rzecz prywatnych i samorządowychgospodarstw leśnych o powierzchni przekraczającej 100 ha usług organizacyjnychw sferze sprzedaży drewna, narusza przepisy niemieckiej ustawy o ochroniekonkurencji, jak również postanowienia traktatu o funkcjonowaniu UniiEuropejskiej.

A o takich naruszeniach mówiły rozstrzygnięcia merytoryczneUrzędu Antymonopolowego i Krajowego Sądu Wyższego (pierwsza instancjaodwoławcza). Kwestia dopuszczalności organizowania przez lasy państwowesprzedaży drewna z lasów niepaństwowych pozostaje więc w Niemczech otwarta podwzględem prawnym.

Peter Hauk, minister odpowiedzialny za leśnictwo w krajowymrządzie Badenii-Wirtembergii, zapowiedział, że reforma leśnictwa w tym landzie,wymuszona zakazem Urzędu Antymonopolowego, będzie kontynuowana mimo kasacyjnegoorzeczenia Trybunału. Gospodarstwo Krajowe ForstBW, mające pod swoim zarządem324 tys. ha badeńsko-wirtemberskich lasów państwowych, zostanie przekształconew przedsiębiorstwo państwowe.

W swej obecnej formie ForstBW jest zasadniczo organizacjągospodarczą nieposiadającą osobowości prawnej. Podstawowe jednostki ForstBWmają jednak podwójny status, ponieważ pełnią także funkcję wydziałów leśnychurzędów powiatowych. W następstwie reformy państwowego leśnictwa jego funkcjegospodarcze zostaną wyraźnie oddzielone od administracyjnych. Subsydiowanielasów niepaństwowych za pośrednictwem lasów państwowych ma zostać zastąpionewsparciem finansowym, kierowanym z budżetu landu bezpośrednio do zrzeszeńprywatnych i samorządowych właścicieli lasów.

Także inne niemieckie kraje związkowe, które w reakcji nasytuację w Badenii-Wirtembergii przystąpiły do likwidacji faktycznego monopolulasów państwowych na sprzedaż drewna pochodzącego z lasów niepaństwowych, niezamierzają zaniechać reorganizacji państwowego leśnictwa.

W Nadrenii-Palatynacie tamtejsza ustawa o lasach zostałaniedawno tak znowelizowana, aby wyeliminować komasowanie sprzedaży drewna wrękach państwowych leśników. Drewno pozyskiwane w lasach niepaństwowych będziew przyszłości plasowane na rynku przez pięć regionalnych organizacji ocharakterze samorządowym, zajmujących się zbytem surowca drzewnego.

Problem łączenia funkcji administracyjnych z gospodarczymiprzez lasy państwowe niektórych landów wywołuje kontrowersje w niemieckichkręgach leśnych. Leśnicy z lasów państwowych zdecydowanie opowiadają się zamożliwością dalszego świadczenia przez nich usług na rzecz lasówniepaństwowych. Usługi te są oferowane częściowo bezpłatnie i częściowo poobniżonych cenach dzięki specjalnym dotacjom dla lasów państwowych,przyznawanym z budżetów landów. Państwowi leśnicy obawiają się, że skutkiemodejścia od subsydiowania lasów niepaństwowych za pośrednictwem lasówpaństwowych może być znaczna redukcja etatów w tych ostatnich. Z kolei wieleorganizacji właścicieli lasów prywatnych i samorządowych zastrzega się przeciwzbytnim wpływom państwa w gospodarce leśnej i kreowaniu wrażenia, że tylko onomoże zapewnić trwałość lasów.

Izba Leśna Badenii-Wirtembergii, reprezentująca interesyprywatnych i samorządowych właścicieli lasów w tym landzie, uważa reformępaństwowego leśnictwa za niezbędną. Zdaniem Roland Burgera, prezesa Izby,państwo nie może rościć sobie prawa do wyłączności na zrównoważoną gospodarkęleśną.

Źródło:www.forstpraxis.de


Finlandia
Pozyskanie drewna okrągłego w 2017 roku

Zgodnie z informacjami fińskiego Instytutu ZasobówNaturalnych (Luke) łączne pozyskanie drewna tartacznego i papierówki wFinlandii osiągnęło w 2017 r. rekordowy poziom 62,9 mln m3. To o 2% więcej niżw roku 2016 i zarazem o 17% więcej od średniej w ostatnich dziesięciu latach.Zdecydowana większość (51,7 mln m3) ubiegłorocznego pozyskania tych dwóch grupsortymentów została zrealizowana w lasach prywatnych (nienależących do państwalub do firm z branży leśno-drzewnej), przy czym rozmiar użytkowania w ramachsprzedaży na pniu sięgnął 44,1 mln m3.

Fot. www.wikimedia.org/Percita Dittmar

Pozyskanie drewna tartacznego wyniosło 27,2 mln m3, cooznacza wzrost o 5% w stosunku do 2016 roku. Rozmiar pozyskania drewna typupapierówki, wynoszący 35,7 mln m3, utrzymał się na poziomie 2016 roku.Całkowita masa pozyskanego w różnych postaciach drewna energetycznego sięgnęła5,1 mln m3. Rozmiar fińskiego importu drewna tartacznego i papierówkikształtował się w 2017 r. na poziomie 8,2 mln m3.

Źródło:www.luke.fi


Litwa
Podwyżki dla państwowych leśniczych

Blisko połowa leśniczych, podleśniczych i innychspecjalistów pracujących w 337 leśnictwach litewskiego Państwowego GospodarstwaLeśnego (VMU) otrzymała w czerwcu 2018 r. znaczące podwyżki. – Przy łączeniunadleśnictw w jedną organizację okazało się, że VMU odziedziczyło 42 różnesystemy wynagrodzeń. W niektórych przypadkach różnice w wysokości wynagrodzeniaosób pełniących jednakowe funkcje, ale pracujących w różnych nadleśnictwach, sięgały 100%. Podjęliśmy decyzję opodwyższeniu od czerwca wynagrodzeń tych terenowych leśników, którzy zarabialinajmniej – mówi Marius Pulkauninkas, dyrektor VMU.

Opracowanie spójnej polityki płacowej i ujednoliceniesystemu wynagrodzeń do końca 2018 r. jest jednym z priorytetów VMU. Obecnie wlitewskich leśnictwach państwowych zatrudnionych jest 1018 terenowych leśników,w tym 627 pracowników na stanowiskach leśniczego i podleśniczego. Podwyżkiwyrównujące wynagrodzenia otrzymało 470 terenowców. Ich płace wzrosłyprzeciętnie o 20%.

Scentralizowane litewskie Państwowe Gospodarstwo Leśnezostało zarejestrowane jako przedsiębiorstwo państwowe na początku 2018 roku.Wcześniej status przedsiębiorstwa miało każde z 42 nadleśnictw państwowych.

Źródło:www.vivmu.lt


Szwecja
Struktura własności lasów

Szwedzka Agencja Leśna opublikowała w lipcu 2018 r. noweopracowanie statystyczne na temat własności lasów w Szwecji. W 2017 r.struktura właścicieli lasów produkcyjnych kształtowała się następująco: osobyfizyczne 48%, firmy prywatne 24%, firmy państwowe 13%, pozostali właściciele zsektora prywatnego 6%, skarb państwa 7% i pozostali właściciele 2%. Kobietystanowiły 38% wszystkich właścicieli indywidualnych, których liczba sięgała 320tys. osób (spadek o 16 tys. osób w ciągu dziesięciu lat). Liczba właścicieliindywidualnych spoza Szwecji wynosiła niespełna 7,3 tys. osób. Dominowali wśródnich Duńczycy (2,2 tys. osób) i Norwegowie (2 tys. osób).

Źródło:www.skogsstyrelsen.se
Opr.A.S.