Nadleśnictwo Rymanów – Transgraniczna trasa rowerowa

Po ponad rocznych przygotowaniach, wielokrotnych spotkaniach, zakończonych przetargach, odebranych pracach i tysiącach stron papieru… udało się! 22 maja br. polsko-słowacki tandem dojechał do mety projektu pn. „Promocja dziedzictwa przyrodniczego i kulturowego regionu pogranicza polsko-słowackiego za pośrednictwem tras rowerowych”. Jak na warunki Beskidu Niskiego przystało, droga, po której jechał, nie należała do najłatwiejszych. Nieraz bieg spraw zaskoczył i wydawało się, że projekt stoi w miejscu.

Trasa otwarta, można wyruszać na transgraniczny szlak
Fot. T. Łuszcz

Widząc efekt współpracy, śmiało mówimy, że jesteśmy dumniz „produktu”, jaki oddajemy turystom – mówią leśnicy z Nadleśnictwa Rymanów(RDLP w Krośnie), partnera wiodącego projektu.

Na tym przykładzie proszę sobie wyobrazić, jak rowerzbliża i jak skraca trasę pomiędzy dwoma narodami – podkreślił Paweł Panaś,nadleśniczy Nadleśnictwa Rymanów. W otwarciu tras rowerowych uczestniczyli:zastępca dyrektora RDLP w Krośnie ds. gospodarki leśnej Marek Marecki, dyrektorgeneralny Lasów Republiki Słowackiej (LSR) Marian Stanik, nadleśniczyOdštepnego závodu w Vravovie Jozef Šimkanin wraz ze swoją załogą. Pojawili sięteż przedstawiciele lokalnych samorządów oraz stowarzyszeniasportowo-rekreacyjnego „Żbik Komańcza”. Wspólny polsko-słowacki projekt byłrealizowany w ramach programu Interreg Polska-Słowacja 2014–20. Jego łącznykoszt to ok. 138 tys. euro, z czego Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnegozapewnia dofinansowanie w 72%, a budżet państwa w 5%. Pozostałe środki stanowiąkoszt partnerów projektowych, czyli Nadleśnictwa Rymanów i LSR závod Vranov nadTopľou.

Fot. M. Maśnik

W ramach projektu zostało oznakowanych łącznie ok. 200 kmtras rowerowych, wykorzystując istniejące ścieżki, szlaki turystyczne, drogileśne czy publiczne.

Ponadto zostało łącznie wybudowanych siedem wiatwypoczynkowych, w tym cztery na terenie Nadleśnictwa Rymanów: PolanaSurowiczne, parking grzybiarzy w leśnictwie Szachty, Czeremcha oraz na trasieczerwonego szlaku beskidzkiego w Darowie. Przy wiatach nie mogło zabraknąćtablic informacyjnych i stojaków na rowery. Ponadto na czterech odcinkachścieżek leśnych została wyrównana nawierzchnia. Efektem naszego projektu jestsieć ścieżek, która daje różne warianty o różnym stopniu trudności dozaplanowania wycieczki pieszo-rowerowej.

BarbaraKułak

NadleśnictwoRymanów