Nadleśnictwo Hajnówka – Remont wąskotorówki

W Nadleśnictwie Hajnówka remontowanych jest 3,5 km torów kolejki wąskotorowej. Wiąże się to z wymianą ok. 5 tys. podkładów. Podlegają jej także mocowania i podbudowania torowiska. Z pierwotnej konstrukcji pozostaną szyny, które zostały położone 100 lat temu przy budowie pierwszych torowisk wąskotorowych w Puszczy Białowieskiej. Koszt przedsięwzięcia finansowanego z funduszu leśnego to prawie 1,2 mln zł.

Równolegle trwa rewitalizacja taboru kolejkiwąskotorowej. Odrestaurowanych zostanie pięć wagonów i jedna lokomotywaspalinowa. Koszt to 390 tys. zł. Odremontowana i wyposażona została takżelokomotywownia.

W latach 1915–18 Puszcza Białowieska pozostawała podwojskowym zarządem niemieckim. W 1916 r. przystąpiono do budowy kolejki leśnej,która miała obsługiwać m.in. puszczańskie tartaki i stolarnię. W latach 1924–29kolejki pozostawały pod zarządem angielskiej firmy „Centura” eksploatującejPuszczę. Od 1929 r. zarząd nad kolejkami przejęła Dyrekcja Lasów Państwowych wBiałowieży. W 1939 r. Puszczę Białowieską zajęli Rosjanie – kolejki nadal miałydużo pracy – oprócz transportu drewna stanowiły środek lokomocji miejscowejludności. W 1941 r. teren Puszczy zajęli Niemcy, którzy wywozili surowieczgromadzony przez Rosjan. W 1944 r. zaczęto usuwaćwojenne zniszczenia. Uruchomiono pociąg z Hajnówki do Białowieży. Rozwinęły sięwarsztaty mechaniczne, w których naprawiano tabor, zmechanizował się takżezaładunek drewna.

Rola kolejek leśnych wtransporcie drewna zmalała w latach 70. ub. wieku, wraz z rozwojem transportusamochodowego. Likwidowano kolejne odcinki torów, w efekcie zostały ich 123 km.Transportu drewna kolejką zaprzestano w 1991 roku.

W okresie wiosenno-letnimwąskotorowa kolejka leśna wozi turystów po trasie Hajnówka –Topiło (11 km) oraz(od 2001 r.) na trasie Hajnówka – Dolina Rzeki Leśnej (6 km).W sezonie turystycznym przejeżdża nią ok. 20 tys. osób.

PaulinaKról, Marcin Janiuk (Nadleśnictwo Hajnówka)