X Kongres Obywatelski – Możemy być lepsi!

„Polska jutra. Możemy być lepsi!” – pod takim hasłem 7 listopada w gmachu Politechniki Warszawskiej odbywał się jubileuszowy Kongres Obywatelski. Jedną z 10 sesji panelowych zatytułowano „Las – źródło tożsamości, edukator i kreator więzi”.

Do udziału zaproszono znakomitych specjalistów. Prof.Grzywacz, nawiązując do tematu panelu, mówił o roli lasu w kształtowaniutożsamości kulturowej. Wypowiedź profesora z jednej strony nakierowała na wątekkulturowy w lesie, z drugiej pozwoliła zdać sobie sprawę, jak często jest onpomijany podczas prowadzenia zajęć edukacyjnych.

O przyrodzie jako narzędziu w dyplomacji i promocji naroduczy kraju mówiła Joanna Bagniewska (zoolog ucząca na co dzień w Anglii). Czynp. chińskie wesolutkie pandy nie ocieplają wizerunku władzy w Chinach? Mówiłarównież o tym, jak zmienia się podejście do lasu i przyrody wraz ze zmianąperspektywy. Podała przykłady indyjskiego Lasu Gir i ochrony tamtejszych lwówazjatyckich oraz nawiązała do Puszczy Białowieskiej, którą np. angielscy ornitolodzychcą podziwiać, a lokalni mieszkańcy użytkować.

Anka Pikus (naczelnik dbająca o edukację leśną w DGLP)zachęcała do oswajania lasu i dostrzegania w nim doskonałego miejsca doedukacji, rekreacji i lekarstwa na wiele zła. Zwróciła uwagę na dokonującą sięwłaśnie przemianę w edukacji leśnej. Stwierdziła, że jest spokojna o efektyedukacji i jej oddziaływanie – zajmuje się tym armia wykwalifikowanychleśników, naukowców i osób z organizacji pozarządowych.

Jacek Bożek, prezes Klubu Gaja, przedstawił pesymistycznestanowisko, dotyczące doświadczeń edukacyjnych. Stwierdził, że pomimo 25 latwysiłków edukacyjnych nie dostrzega większych sukcesów i przemiany społecznej.

Edward Marszałek, rzecznik RDLP w Krośnie, zachęcał zaś dowyszukiwania w lesie ciekawostek i smaczków, na podstawie których możnaświetnie budować prawdziwe edukacyjne opowieści. Podkreślał także naszewolnościowe tradycje, związane z szukaniem schronienia i ochrony narodowejkultury w lesie.

Bogdan Ogrodnik z Fundacji Pracownia Edukacji Żywejpodkreślił wielką rolę lasów w kształtowaniu ludzkiej tożsamości. – Przez 400pokoleń człowiek wychodził z lasu i dochodził do kultury rolnej, przez kolejnesześć pokoleń dochodził do kultury przemysłu, a jedynie jedno pokolenie zająłnam przeskok do kultury wirtualnej – mówił.

Wiele głosów z sali dotyczyło trudności w edukacji wterenie, powodowanej strachem przed lasem oraz ograniczeniami formalnymi. Byłoteż trochę narzekania na zbyt formalnie prowadzoną edukację, m.in. przezleśników, czy tzw. dzisiejszą młodzież.

 

Wiktor Naturski

Stowarzyszenie Edukatorów Leśnych