
Zniesienie preferencyjnej stawki podatku leśnego (50%) dla lasów ochronnych, którym aktualnie zajmuje się Sejm, może oznaczać, że do gmin wpłynie o 54 mln zł więcej. I o tyle więcej zapłacą Lasy Państwowe.
Projekt ustawy znoszącej tę ulgęfunkcjonuje od początku ub. roku (projekt ustawy o zmianie ustawy o samorządziegminnym oraz o zmianie niektórych innych ustaw). Prace nad nim postępowałysukcesywnie, choć siłą rzeczy w cieniu wydarzeń, które na przełomie lat 2013/14dotknęły ustawy o lasach i LP. 17 czerwca projekt przyjął rząd, a 29 sierpniaodbyło się jego pierwsze czytanie w Sejmie (druk nr 2656). Wniosek PiS, by go wcałości odrzucić, nie przeszedł i trafił do prac w komisjach sejmowych.
Pośród różnych regulacji nas najbardziejinteresuje ustawa o podatku leśnym. W tym zakresie najistotniejsza zmiana tolikwidacja 50-procentowej ulgi w podatku od lasów ochronnych. Taka ulga dlalasów w rezerwatach i parkach narodowych zostaje.
W zeszłym roku wydawało się nawet, żewyższy podatek leśny będzie do zapłacenia już od tego roku. Zmianę zapowiadałoMinisterstwo Środowiska. Przygotowywały się na to LP, które są głównym jegopłatnikiem i w ogólnopolskim bilansie uiszczają aż ¾ tego zobowiązania.Przykładowo w ub. roku do wszystkich polskich gmin wpłynęło z tego tytułu 227,8mln zł, z czego LP zapłaciły 167,6 mln zł. Wg szacunków po zniesieniu ulgi LPmiałyby do zapłacenia nawet o ok. 50 mln zł więcej.
Pojawiły się już pierwsze komentarze natemat podwyżki podatku leśnego. Przewodnicząca KSPL „Solidarność” GrażynaZagrobelna na łamach „Naszego Dziennka” (artykuł o znamiennym tytule: „Szykujesię kolejna grabież Lasów Państwowych”) zwraca uwagę, że podwyżka podatkunakłada się na wprowadzone w tym roku zobowiązania wobec budżetu – 1,6 mld złdo 2015 r. i 2% przychodu ze sprzedaży drewna w kolejnych latach. – Jeżeli Sejmprzyjmie poprawkę w ustawie o podatku leśnym, to Lasy Państwowe czeka zapaść.
W 2012 r. aż 49,2% lasów w zarządzie LPposiadało ten status. Dodatkowo ten odsetek zwiększa się, np. w stosunku dosytuacji z 2010 r. o ok. 2,5%. Główna przyczyna to nadawanie statusu lasówochronnych obszarom Natura 2000. Przybywa więc lasów w kategorii „cenneprzyrodniczo”, choć i tak najwięcej mamy lasów wodochronnych – 21,4%. Wartozwrócić uwagę, że to w LP znajdują się niemal wszystkie lasy ochronne – takategoria niemal nie występuje w lasach prywatnych.
Minister środowiska nazywa zmianęracjonalną i uzasadnia, że dotknie ona gmin o najwyższym stopniu lesistości,które mają przez to ograniczone możliwości rozwojowe. W skali kraju podatekleśny to ledwie 1% dochodów własnych gmin. Ale nie wszędzie. W ub. rokumieliśmy 79 jednostek samorządowych, które z tego tytułu uzyskały 5% i więcejdochodu. Rekordzista, Gmina Płaska (Puszcza Augustowska), aż w ¼ polega napodatku leśnym! Do kasy gminy wpłynęło tam 863 tys. zł (tabela).
Pozostałe zmiany dotyczące podatku leśnego,jakie może wprowadzić nowelizacja, to:
– zniesienie możliwości ratalnej spłatypodatku, jeśli jego kwota nie przekracza 100 zł;
– wystawianie jednej decyzji podatkowej(nakazu płatniczego) dotyczącej podatków leśnego, rolnego i od nieruchomościdla osób fizycznych, jeśli przedmioty opodatkowania znajdują się na tereniejednej gminy.
RaZ