„Poznaj swoją Naturę” – Inauguracja z Piaskiem

Artykuł sponsorowany

W warszawskich Łazienkach Królewskich 13 marca oficjalnie rozpoczęła się ogólnopolska kampania informacyjno-promocyjna „Poznaj swoją Naturę”. Projekt przygotowała GDOŚ w ramach działań zawartych w „Strategii komunikacji na obszarach Natura 2000”, finansowanej przez Life+ i NFOŚiGW.

Program ma pokazać siećNatura 2000 w nowym świetle. Odkłamać jej obraz jako obszaru chronionego, naktórym zakazy uniemożliwiają funkcjonowanie, i pokazać Naturę 2000 jako elementsłużący promocji gmin i ich mieszkańców. Ma zwiększyć wiedzę o sieci, aleprzede wszystkim akceptację działań w ramach Natury 2000. Projekt dotyczypięciu obszarów: Puszcza Białowieska, Ostoje Nietoperzy Beskidu Wyspowego,Przełom Wisły w Małopolsce, Dolina Środkowej Noteci i Kanału Bydgoskiego orazBieszczady.

Od lewej: Janusz Zaleski, Michał Kiełsznia, Piotr Otawski, Arleta Siarkiewicz-Koszowska, Andrzej „Piasek” Piaseczny
Fot. UZ

Projekt poświęcony jestspecyficznemu gatunkowi, co prawda nie ujętemu w załącznikach, alewystępującemu w każdym obszarze. Ten gatunek to Homo sapiens. Planujączarządzanie przyrodą, tego gatunku nie możemy pominąć. Ochrona przyrody toszukanie kompromisów, które nie będą uciążliwe dla społeczności lokalnej –mówił dyrektor GDOŚ Michał Kiełsznia.

Dziś polska sieć Natura2000 to 987 obszarów, pokrywających ponad 20% powierzchni kraju (11. pozycjawśród państw europejskich).

– W tym roku mamy okrągłąrocznicę wstąpienia do Unii Europejskiej. Momentu kiedy zaczęła u nasfunkcjonować Natura 2000. Dziś możemy z dumą powiedzieć, że zakończyliśmyproces tworzenia sieci – mówił wiceminister środowiska Janusz Zaleski.

Badania zlecone przezKomisję Europejską pokazały, że wiedza i akceptowalność Polaków odnośnie sieciNatura 2000 jest niewielka. Program ma to zmienić, pokazując, że przynosi onanie tylko korzyści przyrodnicze, ale także materialne (jako jeden z przykładówpodawano udział lokalnych wykonawców przy remontach budynków będących ostojaminietoperzy).

Kampania dowodzi, żeprzebicie się do masowej świadomości – zwłaszcza z treściami mało popularnymi,jak sprawy przyrody, jest dziś niemal niemożliwe bez sięgania po znane twarze.Ambasadorów kampanii będzie dwóch. Piosenkarz Andrzej „Piasek” Piasecznyprzygotował na cele akcji, wraz z Sewerynem Krajewskim, piosenkę „Na Lata”(można ją już usłyszeć w rozgłośniach radiowych). Beata Pawlikowska –dziennikarka, podróżniczka i autorka książek – będzie zachęcała do odwiedzaniaobszarów naturowych.

Poza aktywnością medialną(globalną) kampania stawia też na działania lokalne. Do końca roku wmiejscowościach na terenie pięciu ww. ostoi Natura 2000 zorganizowanychzostanie 15 spotkań informacyjnych, konkursy i wystawy fotograficzne pokazującewalory przyrody. Organizatorzy liczą, że lokalną społeczność przyciągnie pięćkoncertów z udziałem Piaska. Podczas imprez mieszkańcy regionów będą mielimożliwość wystawiania lokalnych produktów.

Urszula Zubert