Auto do lasu
Dacia Duster - rumuńskie kontrnatarcie?
Rumuński SUV pojawił się na rynku w 2010 r., oferując stosunkowo przestronne nadwozie, które w połączeniu z napędem 4 x 4 i względnie niską ceną zakupu czyniło propozycję bardzo atrakcyjną. Z drugiej strony wielu potencjalnych nabywców odstręczała od zakupu awaryjność aut produkowanych dawniej w Rumunii (ARO, Oltcit). Czy obecne standardy wytwarzania pozwalają na skuteczne kontrnatarcie i zerwanie z przeszłością?
Czytaj więcejKia Sportage II - koreański SUV, godny konkurent?
Druga generacja Sportage wchodząc na rynek, miała za zadanie podbicie coraz większego sektora aut uterenowionych typu SUV. Z poprzednią generacją nie łączy jej praktycznie nic – została pozbawiona ramy i klasycznego układu napędowego 4 x 4. Czy wraz ze zmianą wizerunku zmieniła się jakość i trwałość auta?
Czytaj więcejNissan Patrol GR - pancerniak w lesie?
O jego charakterze świadczą przydomki z różnych testów: „prywatny czołg”, „wszędobylska limuzyna”, „prawie taternik”, „niezniszczalny”. Czy Patrol sprawdza się także w pracy leśnika?
Czytaj więcejDaihatsu Feroza - niedoceniany japoński maluch?
Feroza pojawiła się pod koniec 1987 r., stanowiąc alternatywę dla cięższego Rocky’ego. Oferując wygodniejsze zawieszenie, połączone z mniejszym silnikiem benzynowym, stawała w szranki z popularną Vitarą. Czy po latach nadal jest godna zainteresowania?
Czytaj więcejMitsubishi L200 - leśny diament?
Premiera w wersji jednonapędowej odbyła się w 1978 r., po dwóch latach dołączyła wersja z napędem 4 x 4. Przez blisko 35 lat produkcji model ten znalazł ponad 3 mln nabywców. L200 jest również prekursorem napędu typu Super Select w pick-up’ach. Czy zasługuje na miano „leśnego diamentu”?
Czytaj więcejNissan Pick-up D22 - sprawdzona technologia?
Nissan Pick-up D21, produkowany w latach 1986–97, był synonimem surowego i wytrzymałego auta. Wprowadzony w 1998 r. następca (D22) zbiera również pozytywne opinie, lecz tylko w wersji przed liftingiem nadwozia i silnika. Czy unowocześnione w 2001 r. nadwozie i silnik są równie sprawdzone technologicznie jak u poprzedników?
Czytaj więcejFord Ranger - pickup grzechu wart?
Oferowanego w Polsce od 2007 r. Forda Rangera z amerykańskim pobratymcem łączy tylko nazwa. Z racji nazwy tłumaczonej jako „leśniczy” bądź „strażnik leśny” powinien być bliski nam, leśnikom. Czy jest to auto godne zainteresowania?
Czytaj więcejToyota Hilux - nowa czy używana?
Legenda wśród użytkowych aut terenowych – pickupów. To jedno z nielicznych aut, które uzyskały wręcz fantastyczną opinię po ciężkim teście zafundowanym przez znaną ekipę kultowego magazynu motoryzacyjnego Top Gear. Czy produkowana obecnie, siódma generacja modelu, jest równie wytrzymała i warta zakupu?
Czytaj więcejLand Rover Freelander - dziecko Range Rovera
Najmniejszy Land Rover pojawił się w 1997 r. jako odpowiedź na japońską ofertę aut klasy SUV (Toyota RAV 4, Honda CRV). Z zewnątrz prezentował się efektownie, kojarząc się z Range Roverem, technicznie jednak nie był do końca dopracowany. Oferta sprzedaży „dziecka” Range Rovera jest bardzo bogata, ceny też są przystępne. Czy Freelander to okazja dla leśnika?
Czytaj więcejGAZ 69 - auto z duszą
Był na wyposażeniu każdego nadleśnictwa w czasach mojej młodości. Z zaciekawieniem oglądałem dziwne dźwignie, prostą deskę rozdzielczą i składany dach ze szmacianą plandeką. Z czasem sam stałem się posiadaczem gazika (w sumie trzech), który dzielnie towarzyszył mi nie tylko w pracy. Czy służą jeszcze leśnikom?
Czytaj więcejNissan Terrano II - częsty bywalec naszych lasów
Nissan Terrano II cieszy się dużym zainteresowaniem braci leśnej. Jest terenówką pozwalającą na pogodzenie w jednym aucie trudów codziennej pracy w lesie z rodzinnymi wyjazdami. Nie wyróżnia się szczególnie in plus, nie posiada również poważnych wad. Czy faktycznie jest dobrym wyborem dla leśnika?
Czytaj więcejToyota Land Cruiser LJ 70 - klasyk rzadki w lasach
Dla niektórych terenowa Toyota LJ 70 to symbol trwałości, dla innych pożeracz oszczędności. Auto pojawiło się na rynku w 1984 r. i z miejsca zdobyło wielu zwolenników. W naszych lasach nie jest często spotykane, jednak jej nieliczni posiadacze rzadko się z nim rozstają. Czy to jednostronne przywiązanie?
Czytaj więcejMitsubishi Pajero - 30 lat na bezdrożach
Mitsubishi Pajero to jedno z najbardziej rozpoznawalnych aut terenowych świata. Zasłynęło innowacjami w momencie wprowadzania do produkcji i licznymi zwycięstwami w Rajdzie Paryż–Dakar. Było nowatorskie w dziedzinie techniki i mody. W naszych lasach nie jest jednak aż tak popularne jak Suzuki czy Nissan. Co jest tego przyczyną?
Czytaj więcejLand Rover Discovery I - legenda w polskich lasach
Większość z nas kojarzy ten samochód z popularnym w latach 90. ubiegłego wieku rajdem Camel Trophy i charakterystycznym piaskowym kolorem (sandglow). Dzięki temu utożsamiamy Discovery z typową, „twardą” terenówką. Czy nasze lasy to rzeczywiście jego żywioł?
Czytaj więcejJeep Grand Cherokee - Indianin w polskim lesie?
Auto o klasycznych, tradycyjnych kształtach cechuje luksusowo wyposażone komfortowe wnętrze. Ale to także solidna konstrukcja, która sprawadza się w warunkach terenowych.
Czytaj więcejSubaru Forester \"leśnik\" tylko z nazwy?
Pierwsza generacja tego modelu pojawiła się na rynku w 1997 roku. Forester nawiązywał do prototypu z 1995 r. o nazwie Sutoriga. Auto było połączeniem kombi i auta typu SUV. Technologicznie wykorzystano rozwiązania zastosowane w Subaru Impreza. Dzięki swojej niezawodności Forester dobrze przyjął się na wielu rynkach. W 2000 r. przeszedł pierwszą delikatną modernizację, a w 2002 r. wprowadzono do produkcji model drugiej generacji.
Czytaj więcejRAV4 drugiej generacji - jeszcze terenówka?
Toyota RAV4 pojawiła się na rynku w 1994 r., zaskakując wszystkich połączeniem napędu 4x4 z nadwoziem zrywającym z dotychczasowym wizerunkiem aut terenowych. Nie ukrywano, że nie jest to typowa terenówka, tylko auto uterenowione z nadwoziem podbijającym również serca kobiet. Kolejna generacja przedstawiona w 2000 r. trochę „spoważniała” oferując nam w standardzie stały napęd 4x4.
Czytaj więcejHyundai Galloper - \"prawie\" Pajero?
Galloper, którego spotykamy na naszych drogach jest terenówką produkowaną na licencji znanego i cenionego Mitsubishi Pajero. Czy w tym wypadku „prawie” czyni istotną różnicę?
Czytaj więcejGodny następca Samuraia
Suzuki Jimny zadebiutował na rynku w 1998 r. jako następca Samuraia. Czy okazał się równie dzielny terenowo i prosty w eksploatacji?
Czytaj więcejNapędy 4x4 (II)
Auta 4x4 z automatycznie dołączanym tylnym napędem wypierają z rynku klasyczne auta 4x4 ze skrzynią rozdzielczą i reduktorem. Zmiany te wymusza potrzeba dążenia do niższej masy aut, tańszej produkcji oraz rosnący popyt. Dzisiaj postaram przybliżyć się popularne rozwiązania stosowane obecnie oraz omówić wady i zalety napędu 4x4.
Czytaj więcej