strona główna

Auto do lasu

Nissan Terrano II - częsty bywalec naszych lasów

Nissan Terrano II cieszy się dużym zainteresowaniem braci leśnej. Jest terenówką pozwalającą na pogodzenie w jednym aucie trudów codziennej pracy w lesie z rodzinnymi wyjazdami. Nie wyróżnia się szczególnie in plus, nie posiada również poważnych wad. Czy faktycznie jest dobrym wyborem dla leśnika?

Czytaj więcej

Toyota Land Cruiser LJ 70 - klasyk rzadki w lasach

Dla niektórych terenowa Toyota LJ 70 to symbol trwałości, dla innych pożeracz oszczędności. Auto pojawiło się na rynku w 1984 r. i z miejsca zdobyło wielu zwolenników. W naszych lasach nie jest często spotykane, jednak jej nieliczni posiadacze rzadko się z nim rozstają. Czy to jednostronne przywiązanie?

Czytaj więcej

Mitsubishi Pajero - 30 lat na bezdrożach

Mitsubishi Pajero to jedno z najbardziej rozpoznawalnych aut terenowych świata. Zasłynęło innowacjami w momencie wprowadzania do produkcji i licznymi zwycięstwami w Rajdzie Paryż–Dakar. Było nowatorskie w dziedzinie techniki i mody. W naszych lasach nie jest jednak aż tak popularne jak Suzuki czy Nissan. Co jest tego przyczyną?

Czytaj więcej

Land Rover Discovery I - legenda w polskich lasach

Większość z nas kojarzy ten samochód z popularnym w latach 90. ubiegłego wieku rajdem Camel Trophy i charakterystycznym piaskowym kolorem (sandglow). Dzięki temu utożsamiamy Discovery z typową, „twardą” terenówką. Czy nasze lasy to rzeczywiście jego żywioł?

Czytaj więcej

Jeep Grand Cherokee - Indianin w polskim lesie?

Auto o klasycznych, tradycyjnych kształtach cechuje luksusowo wyposażone komfortowe wnętrze. Ale to także solidna konstrukcja, która sprawadza się w warunkach terenowych.

Czytaj więcej

Subaru Forester \"leśnik\" tylko z nazwy?

Pierwsza generacja tego modelu pojawiła się na rynku w 1997 roku. Forester nawiązywał do prototypu z 1995 r. o nazwie Sutoriga. Auto było połączeniem kombi i auta typu SUV. Technologicznie wykorzystano rozwiązania zastosowane w Subaru Impreza. Dzięki swojej niezawodności Forester dobrze przyjął się na wielu rynkach. W 2000 r. przeszedł pierwszą delikatną modernizację, a w 2002 r. wprowadzono do produkcji model drugiej generacji.

Czytaj więcej

RAV4 drugiej generacji - jeszcze terenówka?

Toyota RAV4 pojawiła się na rynku w 1994 r., zaskakując wszystkich połączeniem napędu 4x4 z nadwoziem zrywającym z dotychczasowym wizerunkiem aut terenowych. Nie ukrywano, że nie jest to typowa terenówka, tylko auto uterenowione z nadwoziem podbijającym również serca kobiet. Kolejna generacja przedstawiona w 2000 r. trochę „spoważniała” oferując nam w standardzie stały napęd 4x4.

Czytaj więcej

Hyundai Galloper - \"prawie\" Pajero?

Galloper, którego spotykamy na naszych drogach jest terenówką produkowaną na licencji znanego i cenionego Mitsubishi Pajero. Czy w tym wypadku „prawie” czyni istotną różnicę?

Czytaj więcej

Godny następca Samuraia

Suzuki Jimny zadebiutował na rynku w 1998 r. jako następca Samuraia. Czy okazał się równie dzielny terenowo i prosty w eksploatacji?

Czytaj więcej

Napędy 4x4 (II)

Auta 4x4 z automatycznie dołączanym tylnym napędem wypierają z rynku klasyczne auta 4x4 ze skrzynią rozdzielczą i reduktorem. Zmiany te wymusza potrzeba dążenia do niższej masy aut, tańszej produkcji oraz rosnący popyt. Dzisiaj postaram przybliżyć się popularne rozwiązania stosowane obecnie oraz omówić wady i zalety napędu 4x4.

Czytaj więcej

Napędy 4x4, jakie są i jak działają?

Często użytkujemy auta z napędem 4x4 nie do końca zdając sobie sprawę z rodzaju zastosowanego rozwiązania napędu. W dzisiejszym artykule postaram się omówić dwa podstawowe układy napędu 4x4.

Czytaj więcej

Kia Sportage I

Kia Sportage I zawitała do naszych lasów w latach 1998–2001. Użytkownicy podzielili się na jej zwolenników i przeciwników, jak jest naprawdę? I czy można jednoznacznie odpowiedzieć na to pytanie?

Czytaj więcej

Klasyka leśnika - Suzuki Grand Vitara I

Suzuki Grand Vitara I generacji jest autem bardzo popularnym wśród leśnych służb terenowych. Czym zasłużyła sobie na taką popularność i czy zasługuje na miano „klasyki leśnika”?

Czytaj więcej

Odwieczny dylemat jakich opon używać?

Sam zakup auta terenowego nie daje nam niestety możliwości wjeżdżania w każdy zakątek leśnictwa. Często wychodzi na jaw, że nie prześwit auta, ale rozmiar i rodzaj opon zamontowanych w naszym aucie jest jego największym ograniczeniem.

Czytaj więcej

Jakie auto do pracy w lesie?

Co kupić? Przed tym pytaniem staje każdy, kto chce trafnie wybrać terenowy samochód do pracy. Mamy nadzieję, że powracający cykl „Auto do lasu” okaże się skuteczną pomocą. Tym bardziej, że tworzyć ją będzie leśnik.

Czytaj więcej

X-Trail – na niezbyt trudne szlaki

Problem z Nissanem X-Trail, jakim miałem okazję pojeździć, był tylko jeden – auto było... zbyt nowe. Na liczniku miało zaledwie 12 kilometrów. Współczesne samochody są produkowane w tak wysokim reżimie technologicznym, że teoretycznie nie ma mowy o czymś, co dawniej nazywano okresem docierania – gdy spasowane niemal „na oko” części musiały się właśnie „dotrzeć” w pełnym znaczeniu tego słowa.

Czytaj więcej

Auto do lasu

Do lamusa odchodzi powoli maluch i UAZ. Coraz rzadziej na leśnych drogach gości Niva i Citröen ZX. A czym teraz jeździ się po lasach? Przegląd najnowszych propozycji motoryzacyjnych, porady eksploatacyjne i serwisowe oraz całe mnóstwo ciekawostek z samochodowego światka odszukać możesz w dziale „Auto do lasu”.

Czytaj więcej

Stary, dobry UAZ

Doprowadzenie do użytku kupionego na przetargu auta jest mało skomplikowane - Stary, dobry UAZ. Na wojskowych przetargach można kupić wszystko, a nawet jeszcze więcej. W ofertach znajdują się też UAZ-y. W zamian za starunek otrzymujemy samochód wyjątkowo trwały i cechujący się dużą dzielnością w terenie.

Czytaj więcej

Duster podbija rynki europejskie

Samochód, który cieszy się dużym powodzeniem w Europie, oprócz dobrych właściwości terenowych jest efektowny – jego stylistyka to połączenie dbałości o elegancki wygląd z chęcią wywarcia wrażenia siły i wytrzymałości. A to wszystko za niską cenę!

Czytaj więcej

Pojazdy o ekologicznych źródłach napędu

Kierunki rozwojuNa zorganizowany przez Motoryzacyjną Agencję Sierpowski EKO-Test 2010 zjechało 16 samochodów. Niezależnie od ich skromnej liczby można było dostrzec tendencje dominujące w motoryzacji.Pierwsze grupa to samochody hybrydowe, czyli zasilane jednocześnie (albo naprzemiennie) silnikiem elektrycznym i spalinowym. Rozwiązanie to nie jest już nowe, ale nie cieszy się specjalnym uznaniem wśród nabywców i – jak każdy kompromis – nie pozbawione wad. Ale warto dostrzec, że producenci wprowadzają coraz nowsze rozwiązania techniczne w tym typie pojazdów – przykładem niech będzie bardzo zaawansowany technologicznie Lexus LS 600h czy udostępniona do jazd trzecia już generacja Toyoty Prius – dwa silniki elektryczne, możliwość wyboru między trzema trybami jazdy, w tym poruszania się wyłącznie za pomocą silników elektrycznych, system odzyskiwania energii w trakcie hamowania i zużycie paliwa na poziomie 3,9 l benzyny na 100 km. Trzeba jednak zauważyć, że Prius zasilany wyłącznie prądem może przejechać dystans nie większy niż… 2 km, z prędkością nie przekraczającą 45 km/godz. Polskie ceny tego niezwykle zaawansowanego samochodu zaczynają się od 100 tys. zł…

Czytaj więcej