strona główna

Auto do lasu

Jesienny przegląd naszego auta, cz. 1 (nr 21/2014)

W ferworze licznych obowiązków często zapominamy o dopieszczeniu naszego samochodu. Bywa, że czasami mści się to jakąś awarią. Nasze auto do lasu narażone jest na szybsze zużycie wielu elementów podwozia, wszelkie płyny eksploatacyjne również prędzej tracą swoje właściwości. Jakim elementom warto przyjrzeć się przed nadchodzącą zimą?

Czytaj więcej

Mercedes G-Klasse - niezmienny od lat

Mocna rama, solidne zawieszenie, sprawdzające się podczas jazdy w każdych warunkach, oraz nadwozie, które poza przednimi reflektorami i znaczkiem Mercedesa sprawia wrażenie, jakby zaprojektowano je, wykorzystując tylko linie i kąty proste. Czy auto, przez lata tak mało zmieniane, odnajdzie się na leśnych duktach?

Czytaj więcej

Koreańczyk z USA - Hyundai Santa Fe I

Santa Fe nie ma może prawdziwie amerykańskich korzeni, jednak sposób zaprojektowania wnętrza i kilka drobiazgów obecnych „na pokładzie”, w połączeniu z dużym nadwoziem, sugerują inspirację projektantów amerykańskimi wzorcami. Czy spory SUV z niezbyt wysokim prześwitem może być przydatny w naszych lasach?

Czytaj więcej

Jak poprawić dzielność terenową naszego auta? (cz. 2)

W poprzednim odcinku przybliżyłem charakterystykę poszczególnych właściwości samochodów terenowych. Tym razem postaram się przedstawić metody zwiększenia dzielności terenowej naszego auta. Podstawowym elementem pozwalającym na zastosowanie kolejnych modyfikacji jest tzw. lift.

Czytaj więcej

Jak poprawić dzielność terenową naszego auta? (cz. 1)

Czym kierujemy się podczas kupna auta, które miałoby nam służyć podczas pracy w lesie? Opisy aut terenowych zawierają różne parametry związane z ich dzielnością terenową. Niestety, często niewiele nam to mówi. W tym odcinku postaram się przedstawić podstawowe parametry aut terenowych.

Czytaj więcej

Fiat Panda II - niepozorny maluch z pięcioma drzwiami?

Pojawienie się po raz drugi Pandy w wersji 4 x 4 u wielu osób wzbudzało uśmiech politowania. Panda jednak wbrew obiegowym opiniom okazała się trwała i mimo niewielkiego prześwitu sprawna w terenie. Czy jest konkurentem małych terenówek?

Czytaj więcej

Daihatsu Terios - niepozorny maluch z pięcioma drzwiami?

Daihatsu Terios jest rzadkim bywalcem naszych lasów. Wynika to z polityki producenta – auto było projektowane głównie na rynek azjatycki. Nieliczne egzemplarze zachęcają do zakupu pięciodrzwiowym nadwoziem i zastosowaną sprawdzoną technologią. Czy Terios jest godnym konkurentem Jimny’ego?

Czytaj więcej

Nissan X-Trail - udany średniak?

Nissan X-Trail był pierwszym autem tego koncernu, które posiadało napęd 4 x 4, ale było pozbawione reduktora i ciężkiej ramy. Auto pojawiło się na rynku w odpowiedzi na wzrastający popyt na auta typu SUV. Czy pojazd łączący cechy kombi, minivana i terenówki może sprawdzić się w roli pojazdu leśnika?

Czytaj więcej

Skoda Yeti - SUV wart swej ceny?

Yeti jest pierwszym autem z napędem 4 x 4 typu SUV w ofercie Skody. Stworzona od podstaw ma za zadanie sprawnie poruszać się po asfalcie i umożliwiać zjechanie w teren. Czy auto zbudowane na płycie Octavii ma szansę na sukces wśród leśników?

Czytaj więcej

Opel Frontera - zawsze w cieniu konkurencji

Frontera w momencie debiutu łączyła japońskie nadwozie, podwozie i skrzynię biegów, całość rodem z Isuzu z niemieckimi silnikami. Nigdy nie była przedmiotem marzeń off-roadowców. Czy sprawdza się jako auto dla przeciętnego użytkownika, jeżdżącego zarówno po drogach asfaltowych, jak i po lesie?

Czytaj więcej

Dacia Duster - rumuńskie kontrnatarcie?

Rumuński SUV pojawił się na rynku w 2010 r., oferując stosunkowo przestronne nadwozie, które w połączeniu z napędem 4 x 4 i względnie niską ceną zakupu czyniło propozycję bardzo atrakcyjną. Z drugiej strony wielu potencjalnych nabywców odstręczała od zakupu awaryjność aut produkowanych dawniej w Rumunii (ARO, Oltcit). Czy obecne standardy wytwarzania pozwalają na skuteczne kontrnatarcie i zerwanie z przeszłością?  

Czytaj więcej

Kia Sportage II - koreański SUV, godny konkurent?

Druga generacja Sportage wchodząc na rynek, miała za zadanie podbicie coraz większego sektora aut uterenowionych typu SUV. Z poprzednią generacją nie łączy jej praktycznie nic – została pozbawiona ramy i klasycznego układu napędowego 4 x 4. Czy wraz ze zmianą wizerunku zmieniła się jakość i trwałość auta?  

Czytaj więcej

Nissan Patrol GR - pancerniak w lesie?

O jego charakterze świadczą przydomki z różnych testów: „prywatny czołg”, „wszędobylska limuzyna”, „prawie taternik”, „niezniszczalny”. Czy Patrol sprawdza się także w pracy leśnika?

Czytaj więcej

Daihatsu Feroza - niedoceniany japoński maluch?

Feroza pojawiła się pod koniec 1987 r., stanowiąc alternatywę dla cięższego Rocky’ego. Oferując wygodniejsze zawieszenie, połączone z mniejszym silnikiem benzynowym, stawała w szranki z popularną Vitarą. Czy po latach nadal jest godna zainteresowania?

Czytaj więcej

Mitsubishi L200 - leśny diament?

Premiera w wersji jednonapędowej odbyła się w 1978 r., po dwóch latach dołączyła wersja z napędem 4 x 4. Przez blisko 35 lat produkcji model ten znalazł ponad 3 mln nabywców. L200 jest również prekursorem napędu typu Super Select w pick-up’ach. Czy zasługuje na miano „leśnego diamentu”?

Czytaj więcej

Nissan Pick-up D22 - sprawdzona technologia?

Nissan Pick-up D21, produkowany w latach 1986–97, był synonimem surowego i wytrzymałego auta. Wprowadzony w 1998 r. następca (D22) zbiera również pozytywne opinie, lecz tylko w wersji przed liftingiem nadwozia i silnika. Czy unowocześnione w 2001 r. nadwozie i silnik są równie sprawdzone technologicznie jak u poprzedników?

Czytaj więcej

Ford Ranger - pickup grzechu wart?

Oferowanego w Polsce od 2007 r. Forda Rangera z amerykańskim pobratymcem łączy tylko nazwa. Z racji nazwy tłumaczonej jako „leśniczy” bądź „strażnik leśny” powinien być bliski nam, leśnikom. Czy jest to auto godne zainteresowania?

Czytaj więcej

Toyota Hilux - nowa czy używana?

Legenda wśród użytkowych aut terenowych – pickupów. To jedno z nielicznych aut, które uzyskały wręcz fantastyczną opinię po ciężkim teście zafundowanym przez znaną ekipę kultowego magazynu motoryzacyjnego Top Gear. Czy produkowana obecnie, siódma generacja modelu, jest równie wytrzymała i warta zakupu?

Czytaj więcej

Land Rover Freelander - dziecko Range Rovera

Najmniejszy Land Rover pojawił się w 1997 r. jako odpowiedź na japońską ofertę aut klasy SUV (Toyota RAV 4, Honda CRV). Z zewnątrz prezentował się efektownie, kojarząc się z Range Roverem, technicznie jednak nie był do końca dopracowany. Oferta sprzedaży „dziecka” Range Rovera jest bardzo bogata, ceny też są przystępne. Czy Freelander to okazja dla leśnika?

Czytaj więcej

GAZ 69 - auto z duszą

Był na wyposażeniu każdego nadleśnictwa w czasach mojej młodości. Z zaciekawieniem oglądałem dziwne dźwignie, prostą deskę rozdzielczą i składany dach ze szmacianą plandeką. Z czasem sam stałem się posiadaczem gazika (w sumie trzech), który dzielnie towarzyszył mi nie tylko w pracy. Czy służą jeszcze leśnikom?

Czytaj więcej